rchelicopter.hu
2011. május 7.
Ez az oldal egy archivált tartalom, és elképzelhető, hogy nem naprakész a tartalma.
Az oldal modern böngésző kompatibilitása nem ellenőrzött. Megjelenítési problémák adódhatnak.

Futaba S.Bus
Nem annyira átütő a siker

Már több, mint egy éve megjelent a Futaba S.Bus technológiája, mégsem sikerült beépülnie a modellezők életébe, legalábbis Magyarországon, de máshonnan sem hangos tőle a szaksajtó. A legtöbben ugyanakkor nem is hallottak, az egyébként forradalminak szánt rendszerről.

Futaba S.Bus

Futaba S.Bus

Nem annyira átütő a siker

S.BUS logo
Futaba S.Bus logo

Már több, mint egy éve megjelent a Futaba S.Bus technológiája, mégsem sikerült beépülnie a modellezők életébe, legalábbis Magyarországon, de máshonnan sem hangos tőle a szaksajtó. A legtöbben ugyanakkor nem is hallottak, az egyébként forradalminak szánt rendszerről.

De mi is az az S.Bus? Aki járatos az informatikában annak a serial és bus kifejezések jelentenek valamit. Az S.Bus egy soros adatbusz rendszer, ahol nem a vevő adott kimenete határozza meg, hogy melyik szervót hozza működésbe, hanem maga a szervó tudja, hogy melyik "csatornára" kell hallhatnia. A "csatorna" kifejezés nem véletlenül lett idézőjelbe téve: tulajdonképpen nem létező fogalom.

Ugyanis a rendszert úgy kell elképzelni, hogy a vevő a rádiótól kapott utasítás alapján kiszól a kábelen: "12-es szervó mozdulj el 47 fokra." Nagyon sarkítva a 12-es szervó megérti az üzenetet, és ő fog elmozdulni, holott az összes többi is hallja a kommunikációt. A buszrendszernél nincs elméleti csatornakorlát, így lényegesen több szervó - vagy egyéb eszköz - üzemeltetésére is lehetőségünk lenne S.Bus technológiával, mint amennyit a hagyományos rádiótechnikával jelenleg kezelhetünk.

Ráadásul a Futaba gondolt a kompatibilitás kérdésére, így az S.Bus technológiához megjelentetett egy dekódert aminek az egyik vége S.Bus alapú, a másik végére akár három hagyományos szervó illeszthető, így nem kell kidobálni a régi eszközöket.

Az S.Bus előnyei közé tartozik - legalábbis a Futaba véleménye szerint - hogy elegendő az egész gépen egyetlen kábelt végigvinni, és a szervók egymás mögé sorosan fellógathatók. Ha akarjuk, azonban egyes pontokon párhuzamosíthatunk is - a megfelelő eszköz használatával. A szervók azonosítóját egy külön programozóegységgel vagy az S.Bus vevővel módosíthatjuk. Nincs mellékábelezés, rossz csatornára dugott szervókábel.

Anno a 2.4 GHz-es technológia sokkal gyorsabban terjedt el, mint azt bárki várta volna. Lassan nincs rc heli pilóta, aki nem 2.4 Ghz-es rádiót használna. Akkor az S.Bus miért nem megy?

Talán azért, mert az ára nem annyira forradalmi, az S.Bus eszközök ára meglehetősen magas - márha lehet kapni, mert gyors körbepillantás a magyarországi shopokban, és észrevehető, hogy elvétve van akármi is, ami S.Bus rendszerű lenne. Az átlag modellezőnek a jelenlegi 6-7 csatorna bőven elegendő, akinek nem az használ 10-et, 14-et, de 14 mindenre elég.

A rendszer előnyei inkább a repülőgépeknél jönnének elő, hiszen a helikopterben az elektronika egy relatív kis területen helyezkedik el, a párhuzamos kábelezés sok vizet nem zavar. De vajon egy repülőgépen szerencsés dolog egyetlen kábelre bízni a kommunikációt? Elméleti szinten, ha valamiért megsérül az egyetlen adatátvivő kábel, ami a gép szárnyai felé viszi az irányítást, az összes szervónak vége. Vagyis a Futaba az S.Bus rendszerrel pont az ellenkezőjét csinálja, mint amit egyébként az 1:1-es gépeknél szokás: a redundancia csökkentésén dolgozik.

S.BUS vezérlés
S.Bus felépítésű vezérlés repülőgépen

Helikopternél többen tapasztaltuk már azt a jelenséget, amikor a szervókábel a rezonancia miatt kidörzsölődik, pillanatokra rövidre zár. Ha ezt egy szervóval szenvedjük el, a gép akár sérülés nélkül is letehető, míg ha az egész rendszer esik ki - akárcsak egy pillanatra is - már jóval nehezebb a dolgunk.

Természetesen a párhuzamos bekötés is megoldható, hiszen az S.Bus rendelkezik HUB megoldással. Ilyenkor az S.Bus egyik lényegi elemét veszítjük el, a soros bekötést dobjuk ki. Marad a másik nagy előny: sokkal több szervót használhatunk. De kinek kell egy performance helikopteren 6-7 csatornánál több? A nagy átlagnak bőven elegendő, a hagyományosan elérhető csatornamennyiség, viszont az ára az S.Bus eszközöknek meglehetősen magas, ugyanakkor a kínált termékválaszték sem túl széles. Kisebb méretű és tömegű szervókat például egyáltalán nem találunk a Futaba kínálatában.

S.BUS támogatással rendelkező vevő
S.Bus támogatással rendelkező vevő

Az S.Bus mellett szól a programozhatósága. Rengeteg lehetőséget visz át egyik oldalról - nevezetesen az adó oldaláról - a vételi, a munkavégzési oldalra. Például a szervóhoz tartozó beállításokat - mint az irány, a kitérés sebessége, a végpontok meghatározása - átkerül oda, ahova az egyébként való lenne: nem a rádiónak kell tudni az értékeket, hanem a szervó maga gondoskodik azok helyes használatáról.

Futaba CGY750
S.Bus is van a Futaba flybarless rendszerén

Az S.Bus nem halott dolog, sok előnye lehet még, de én a kevert rendszerben látom a legnagyobb fantáziát. A Futaba rendelkezik ehhez szükséges vevővel és adóval. Az alap vezérlés maradjon meg hagyományos, redundáns rendszernek, az extrákat lehet S.Bus-ra tenni: FPV headtracking, scale helikopterfunkciók vezérlése, OSD vezérlés. Bár először ehhez elérhető eszközökre lenne szükség... legalábbis itt Magyarországon.