rchelicopter.hu
2011. május 19.
Ez az oldal egy archivált tartalom, és elképzelhető, hogy nem naprakész a tartalma.
Az oldal modern böngésző kompatibilitása nem ellenőrzött. Megjelenítési problémák adódhatnak.

Align 3G v2.1 rudder hiba
A probléma nem egyedi, létezik

Eddig sokan nem merték bevallani, hogy valami gond van az Align 3G rendszerének 2.1-es változatával, és mégis repülnek vele. Néha-néha, 5-10 startonként bizonyos körülmények között a 3G 20-30 fokos belerántást produkál az oldalkormányba, egy pillanat alatt elfordítva a helikoptert. Az elfordítás mértéke ennél nem nagyobb, és a tapasztalatok szerint nyugalmi, vagy lassú repülés közben képes előjönni, folyamatos helyzetváltoztatás mellett nem jelentkezik.

Align 3G v2.1 rudder hiba

Align 3G v2.1 rudder hiba

A probléma nem egyedi, létezik

A helikopter
Align 3G a dobozában

Eddig sokan nem merték bevallani, hogy valami gond van az Align 3G rendszerének 2.1-es változatával, és mégis repülnek vele. Néha-néha, 5-10 startonként bizonyos körülmények között a 3G 20-30 fokos belerántást produkál az oldalkormányba, egy pillanat alatt elfordítva a helikoptert. Az elfordítás mértéke ennél nem nagyobb, és a tapasztalatok szerint nyugalmi, vagy lassú repülés közben képes előjönni, folyamatos helyzetváltoztatás mellett nem jelentkezik.

A rendszer úgy viselkedik, mintha a farokszervó kitérne végállásba, vagy a giroszkóp eldobná a farkát, de aztán észhez tér. Még nem hallottunk olyat, hogy a helikopter bepörgött volna ettől, de a belerántás sokakat zavar, kezdő, amatőr pilótákat megijeszthet, pánikba ejthet, Nem segít a problémán a szenzor szilikonos vagy ragasztópisztolyos kitöltése sem, a probléma nem ilyen jellegű, legalábbis a tapasztalatok szerint.

Akkor mégis mi lehet a gond? A hiba okát találgatjuk, keressük, de érdemi információt eddig nem találtunk. Egyesek szerint bizonyos fordulatszámoknál nagyobb a valószínűség, a jelenség leginkább a T-Rex 500-asokon jön elő. Az összegyűjtött információk alapján egyre valószínűbb, hogy valamiféle rezonancia okozhatja. Erre enged következtetni az is, hogy ha a helikopteren egy-két csapágy rosszabb állapotban van, a probléma nagyobb valószínűséggel jön elő.

A védekezésnek több összetevője van: a szenzort át lehet helyezni, és a gép legkevésbé rezonáló részére a vevőtartó alá érdemes berakni. Gondoskodjunk arról, hogy a csapágyak között ne legyen ciripelő, berágódott, kopott. A fordulatszámot nem kell az egekig tolni, a 3G eleve nem szereti a teljesen kipörgetett forgószárnyat - főleg kisebb méretben. De a legfontosabb: tudjunk a jelenségről, ne ijedjünk meg tőle, számítsunk rá, és ezért NE törjük össze a gépet egy pánikszerű mozdulattal.

Align T-Rex 500 FBL átépítés