rchelicopter.hu
2011. június 25.
Ez az oldal egy archivált tartalom, és elképzelhető, hogy nem naprakész a tartalma.
Az oldal modern böngésző kompatibilitása nem ellenőrzött. Megjelenítési problémák adódhatnak.

Align 3GX - az első teszteredmények
Az új flybarless rendszer a magyar pilóták kezében.

Megszülettek az első teszteredmények az Align 3GX rendszerével kapcsolatban, és bizony a marketing csodákra képes, mert a renszert csak előrendelni lehet, miközben a gyakorlat lehangoló lett. A 3GX sok szempontból gyengébb és nehézkesebb, mint a konkurens termékek.

Align 3GX - az első teszteredmények

Align 3GX - az első teszteredmények

Az új flybarless rendszer a magyar pilóták kezében.

Align 3GX
Align 3GX - szenzor és elektronika egyben

Megszülettek az első teszteredmények az Align 3GX rendszerével kapcsolatban, és bizony a marketing csodákra képes, mert a rendszert csak előrendelni lehet, miközben a gyakorlat lehangoló lett. A 3GX sok szempontból gyengébb és nehézkesebb, mint a konkurens termékek.

A rendszert Füge Gabi és Mojzes Józsi az elsők között tesztelték és ilyenkor egy ilyen eszköz a végletekig kihajtásra kerül, hogy az igazi képességeit is megnézzék.

Az első próbálkozások a 3GX receiver funkcióját is érintették, feltettek két Spektrum satellite vevőt egy T-Rex 700E-re, majd elkezdtek vele repülni. A vevők bizony ki-kihagynak, hacsak pillanatokra is de átmegy fail-safe-be, tic-toc-ban a a hátán maradt többször is a gép - igaz csak pillanatokra, de ilyenkor kit vígasztal - leszálláskor a vevők közül az egyiken a fail-safe mindig villogott.

Ezután a vevőket lecserélték, és bekerült a gépbe egy Spektrum AR8000-es 2048-as fel bontású vevő - amivel a rendszer hivatalosan teljesen kompatíbilis. Már az asztalon látszott, hogy gondok lesznek, a ciklikus szervók és a farokszervó folyamatosan rángatóztak. Több Spektrum vevő tesztelése után (AR7100R, AR7000, stb...) az AR7000-essel csinálta a 3GX a legkevésbé a jelenséget, de ott sem volt hibátlan az asztalon.

Az első repülések alkalmával elkezdődtek az állítgatások. Az első, igazán tesztelt dolog az elevator irányú billegési jelenség volt - ami a 3G-nél is már problémaként szerepelt. A beállító programban az elevator stop gain beállítása 30%-on kellene álljon egy ekkora gép esetén, de igazából a csúszka 0-100% között teljesen hatástalan, a probléma megmaradt.

Ezt követően a gain-ek állítgatása következett. Túl magas elevator gain esetén a helikopter tic-toc közben beremegteti a rotorfejet, túl alacsony gain érték esetén erős pitch irányú emelésben az orrát is emeli, süllyedésben lenyomja.

A piruettes figurákban a rendszer igazából nem rossz, bár egyenletes haladás közben egyenletes sebességgel piruettezni nem képes. Amikor a farok a haladási irányba fordul, a piruett lelassul, a menetiránnyal ellentétes haladásban felgyorsul.

Összeségében az új 3GX nem más, mint a korábbi 3G elektronika és szenzor egybeépítése. Feltételezhető, hogy az új szenzoroknak és felépítésnek köszönhetően vibrációra talán kevésbé lesz érzékeny, mint az elődje, de tudásban és képességekben messze áll a hasonló árfekvésű konkurens termékekhez képest.

pgpetike

(Köszönet: Füge Gabinak és Mojzes Józsinak az információkért)