rchelicopter.hu
2012. április 20.
Ez az oldal egy archivált tartalom, és elképzelhető, hogy nem naprakész a tartalma.
Az oldal modern böngésző kompatibilitása nem ellenőrzött. Megjelenítési problémák adódhatnak.

Spektrum DX8
A gyártó új gyöngyszeme

A piacot uraló Futaba és Spektrum cégek „harca” újabb és újabb fejlesztésekre ösztönzi a mérnököket, ahogy ezt láthatjuk, amint a Futaba 8 csatornás távirányítójával szinte egyszerre a Spektrum is piacra dobta 8 csatornás távirányítóját, a telemetriás DX8-at.

Spektrum DX8

Spektrum DX8

A gyártó új gyöngyszeme

Spektrum DX8
Spektrum DX8

A piacot uraló Futaba és Spektrum cégek „harca” újabb és újabb fejlesztésekre ösztönzi a mérnököket, ahogy ezt láthatjuk, amint a Futaba 8 csatornás távirányítójával szinte egyszerre a Spektrum is piacra dobta 8 csatornás távirányítóját, a telemetriás DX8-at.

És akkor vegyük szemügyre a tulajdonságait: A népszerű DX7-est felváltó DX8-as hasonlóan kényelmes, mint elődei, mondhatni eléggé kézreáll. Ez köszönhető annak is, hogy a nyakpánt tartó a DX8 súlypontjába került szemben az eddigi rádiókkal, ahol a nyakpánt tartó nem a súlypontban volt, hanem a 35 Mhz-es rádiókon megszokott helyén, amelyek így le akartak billenni kezelőjük felé. A telemetriának is köszönhetően a távirányító nemcsak hangjelzéssel képes figyelmeztetni a gazdáját egy esetleges veszélyhelyzetre, hanem rezgéssel is. A kapcsolók kiosztását variálhatjuk szoftveresen, a kellően nagy és gyönyörű grafikákkal ellátott kijelzőn. Szintén beállítható, hogy Mode 1-et, 2-t, 3-at, vagy 4-et kívánunk-e használni. A távirányító alapból 30 modell memóriás, de mivel SD kártyával bővíthető, ezért ez a szám tetszőleges mértékben növelhető, csak győzzük tárolni a modelleket.

A modellek beállításánál lehetőségünk van 8 féle szárnytípus, 5 féle faroktípus, valamint helikoptereknél 4 féle imbolygótárcsa típus közül választani. Ezek kiválasztásánál nem kell internet mellett ülve képeket keresnünk hogy melyik mit is jelenthet. A grafikus kijelzőn pontosan látjuk a különbségeket, és könnyedén beazonosíthatjuk hogy nekünk melyikre is van pontosan szükségünk. Valamint 5 pontos gáz és állásszög görbéket használhatunk, ahogy már megszokhattuk.

Spektrum DX8
Telemetria és háttérvilágítás

Ejtsünk pár szót a telemetriáról. A távirányítás sokáig egyoldalú kommunikációt takart, a távirányító utasítást adott, a vevő hallgatott rá. A telemetria azonban a vevő számára is lehetővé teszi adatok közlését a távirányítóval, így a kijelzőn láthatjuk hogy a modellen mi történik. Ez esetünkben hőszenzort,, fordulatérzékelőt, jelerősség mérést és akkumulátor feszültség szint visszajelzést takar. Ezek praktikus adatok, hiszen valljuk be, nagyon sok kényszerleszállásunk volt már a lemerülő akkumulátor és az emiatt lekapcsoló motor miatt. Vagy hányszor főztük meg a motorjainkat egy-egy rossz beállítás miatt pár start alatt? Hát igen, volt ilyen párszor. Ebben segít nekünk a telemetria. A beállított paraméterek túllépése (hőfok, fordulat) vagy minim szint alá csökkenése (jelerősség, feszültség) esetén rezgéssel vagy hangjelzéssel szól nekünk a DX8.

Összességében a 8 csatornás, 1ms-os jelsebességgel rendelkező DX8 elég jó választás helikopterhez és repülőhöz egyaránt.

KTom