rchelicopter.hu
2012. augusztus 26.
Ez az oldal egy archivált tartalom, és elképzelhető, hogy nem naprakész a tartalma.
Az oldal modern böngésző kompatibilitása nem ellenőrzött. Megjelenítési problémák adódhatnak.

Megdőlt az RC helikopteres lebegés FAI világrekordja

Megdőlt az RC helikopteres lebegés FAI világrekordja

 

 Az eddigi rekordot Werner Heieck német állampolgár tartotta 1óra 17perc 17másodperccel, melyet 2011. szeptember 17-én állított fel Németországban, Rothenburgban. Az új rekord ezt majd fél órával túlszárnyalta!

 Hosszú hónapok tervező munkájának eredményeként 2012. augusztus 4-én a  belgiumi Heldergem - Haaltertben  megdőlt az elektromos helikopteres lebegés világrekordja. A FAI által hitelesített eredmény 1óra 46perc 22másodperc.

Nagyon alacsony farokrotor fordulatszám ezért az irányításra folyamatosan koncentrálni kellett.
A használt LiPo akkumulátorokat teljesen lemerítették, az alacsony feszültségnél történő lekapcsolás védelmet kikapcsolták a szabályzóban. Ennek ellenére az alacsony kisütésnek köszönhetően az akkumulátorok túlélték a megpróbáltatást! :)
A helikopter hilleres kialakítású. Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy miért nem FBL? A súlycsökkentés miatt az alkatrészek a teherbírásuk végletéig ki lettek hegyezve, az ehhez párosuló alacsony rotor fordulatszám miatt a vibráció elég nagy volt, amit az FBL vezérlők meglehetősen nehezen tolerálnak.

A helikopter: Egy 550-es méretű Ikarus ECO8. A heli váza műanyagból készült, nincs negatív állásszöge,  egyáltalán nem 3D repülésre tervezték. A súlya akkumulátorok nélkül 700 gramm, míg egy tipikus 550-es heli 2kb-ot nyom. Asszimetrikus, nagyon könnyű fa rotorlapátokat használtak, melyek 1000-1100 fordulaton pörögtek. Az asszimetrikus karbon lapátok a tesztek során nehéznek bizonyultak. Az akkumulátorok kis "discharge rate"-el rendelkező rádiókba szánt 3S pakkok voltak, össz kapacitás 25Ah. A fordulatszám szabályó governor módban üzemelt, hogy a végletekig tartsa a megadott fordulatot. Természetesen fülke, farokkitámasztók, talpak, vezérsík és egyéb fölösleges elemek nélkül repült a gép.

Az akkumulátorok (10db) töltése 0,5C-vel történt, a  töltőnek pedig lassú balansz opciót adtak, így a töltés csak a névleges töltőáram 1/20-ra csökkenése után áll le a töltési folyamat. A cellák így az előzetes tesztek alapján megszokott cellánkénti 4,2 volt helyett 4,25 voltig töltődnek. A modellező előzetes számítása alapján a rotornak kb 80.000 fordulatot kellett megtenni a világrekord eléréséig.

 Heldergem - Haaltert (Belgium)
Rafaël Vertongen (BEL)

 

Eddigi:

Status:ratified - current record
Region:World
Class:F (Aeromodelling and Spacemodelling)
Sub-Class:F5 Open (Radio Control Flight)
Category:Helicopter
Group:Electrical Motor
Type of record:Duration: 199
Performance:1 h 17 min 17 s
Date:2011-09-17
Course/Location:Rothenburg (Germany)
ClaimantWerner Heieck (GER)

 

 

 

 

 Új rekord:

Status:preliminary record claim received
Region:World
Class:F (Aeromodelling and Spacemodelling)
Sub-Class:F5 Open (Radio Control Flight)
Category:Helicopter
Group:Electrical Motor
Type of record:Duration: 199
Performance:1h 46min 22sec
Date:2012-08-04
Course/Location:Heldergem - Haaltert (Belgium)
ClaimantRafaël Vertongen (BEL)
CrewErwin Baetens (Belgium);41589,