rchelicopter.hu
2013. február 10.
Ez az oldal egy archivált tartalom, és elképzelhető, hogy nem naprakész a tartalma.
Az oldal modern böngésző kompatibilitása nem ellenőrzött. Megjelenítési problémák adódhatnak.

Align APS
Amikor a modellhelikopterben is van robotpilóta

Egyesek szerint a modellrepülés megcsúfolása, mások szerint egy hibátlan eszköz, ami nem enged hibázni, azaz a gép akkor is biztonásgban van, ha a pilóta nincs a helyzet magaslatán. Nos az igazság valahol a kettő között lakozik, de az biztos, hogy nem lesz benne minden egyes modellhelikopterben.

Align APS

Align APS

Amikor a modellhelikopterben is van robotpilóta

Align APS
Align APS rendszer

Egyesek szerint a modellrepülés megcsúfolása, mások szerint egy hibátlan eszköz, ami nem enged hibázni, azaz a gép akkor is biztonásgban van, ha a pilóta nincs a helyzet magaslatán. Nos az igazság valahol a kettő között lakozik, de az biztos, hogy nem lesz benne minden egyes modellhelikopterben.

Amióta a világon van modellhelikopteres repülés, azóta van igény arra, hogy a helikopter "magától" repüljön. A mai világban ez már nem is akkora attrakció, lévén a hadseregek a repülő drónjaikkal ezt mindennap csinálják. De hogy a hétköznapi ember kezébe is kerülhet ilyen eszköz, azt nagyjából a HeliCommand tette lehetővé, majd utána még jött pár kisebb-nagyobb próbálkozás.

Az ilyen eszközök közös jellemzője, hogy vagy nagyon buták, vagy nagyon sokba kerülnek. Ez az Align APS esetében sincs másképp. Az Align APS nem a legnagyobb tudással rendelkező rendszer, de árban azért nem is áll egy szinten a HeliCommand Profi változatával.

Az Align APS kizárólag az Align 3GX FBL rendszerével működik együtt, és több funkcióval is rendelkezik. Képes részleges autonóm repülésre (point-to-point) amit GPS alapon tesz meg. Rendelkezik a félautonóm felszállás/leszállás képességével. Pilótahiba esetén képes korrigálni a pilóta tévedését, és saját helyzetét képes stabilizálni, a magasságát megtartani. A függeszkedési pontossága vertikálisan +/- 1m, a pozícióját méteres pontossággal tartja. A tájékozódáshoz önálló 3 tengelyű mágneses iránytűt, 3 irányú gyorsulásmérőt, magasságmérőt és GPS szenzort használ. A rendszer segítségével egy esetleges rádiójel-vesztés esetén képes visszatérni arra a helyre, ahol még stabil volt a vétel.

A gyári ajánlások alapján ideális rendszer kezdőknek a repülés elsajátításához, illetve légi fotózáshoz és filmezéshez. A mi kiegészítésünk csak annyi, hogy a rendszer nagyjából 200 ezer forintos nettó ára mellett kezdőknek - pláne a hazai viszonyok között - nem biztos, hogy elsődlegesen ajánlott.

Viszont megfontolandó a rendszer használata nagyobb értékű scale helikopterek esetén, légi filmezés és fotózás közben pedig nagyszerű segítség lehet. De fel kell hívni a figyelmet: a felkészült tudást, a szimulátoros és gyakorlati képzést ez a rendszer sem helyettesíti.