rchelicopter.hu
2011. május 21.
Ez az oldal egy archivált tartalom, és elképzelhető, hogy nem naprakész a tartalma.
Az oldal modern böngésző kompatibilitása nem ellenőrzött. Megjelenítési problémák adódhatnak.

RCM BL500L motor javítása
Csapágycsere otthon

A T-Rex 500-as csíkos motorja nem a legerősebb, de az egyik legtartósabb darab, amit az 500-ashoz vásárolni lehet. De ez sem örökéletű és eljön a pillanat, amikor a benne levő csapágyak elkezdenek búgni, majd egyre zajosabb lesz a motor.

RCM BL500L motor javítása

RCM BL500L motor javítása

Csapágycsere otthon

Align RCM BL500L
RCM BL500L - a csíkos motor

A T-Rex 500-as csíkos motorja nem a legerősebb, de az egyik legtartósabb darab, amit az 500-ashoz vásárolni lehet. De ez sem örökéletű és eljön a pillanat, amikor a benne levő csapágyak elkezdenek búgni, majd egyre zajosabb lesz a motor. Mindez erős melegedéssel jár, és ha nem teszünk semmit, előbb-utóbb valami megszorul, és a szerencsés esetben a motor, szerencsétlen esetben az egész helikopter lesz a szenvedő alany.

De akkor most mi legyen? A motor monolitikus felépítése nem igazán a javíthatóságot hivatott mutatni. Ennek ellenére egy kis türelemmel és némi kézügyességgel a motor csapágyazható.

Az első dolgunk, hogy a motort szétbontjuk. Ennek az egyik módja, hogy a gyári furatokat kihasználva (amik a matrica alatt vannak) nyitjuk szét a motort. Ehhez célszerszámot kell készíteni. A második megoldás a fényezést garantáltan megsérti, de nem kell hozzá speciális célszerszám. Befoghatjuk a motort egy satuba, és a végét megfoghatjuk egy patent vagy csőfogóval, majd nyitóirányba elfordíthatjuk. Az alja egyszercsak engedni fog, és a motor kinyílik.

A felső csapággyal könnyű dolgunk van, az a T-Rex 450-es főtengely-csapágya, a külső oldal irányából egyszerűen ki kell kocogtatni vagy nyomni. A nehezebbik ügy az alsó csapágy. Ha a motor forgórészét lehúzzuk, látható, hogy a csapágy valahol az alsó burkolat és az állórész között van. Ez a csapágy a 684ZZ típusú, T-Rex 500 ESP faroktengely, vagy a farokkihajtás csapágya. Az állórész az alsó burkolatba bele van préselve, ezért azt a burkolat külső oldala felől a csapággyal együtt ki kell kocogtatni, vagy nyomni. Ezután az állórész belső részén keresztül a csapágy kinyomható, kiüthető az állórész foglalatából.

Align RCM BL500L állórésze
A motor állórésze középen a csapággyal

Összeszerelésnél ne felejtsük, hogy az egyes csapágyak külső oldalát csapágyragasztóval be kell kenni. Ilyen ragasztót a modellboltok nem igazán forgalmaznak, autósboltokban viszont bárhol lehet vásárolni. A összeszerelés hasonló módon történik, mint a szétszedés csak fordított sorrendben.

Amire vigyázni kell, hogy a motor palástjának a menete rendkívül vékony és sérülékeny. Ha nem egyenesen rakjuk vissza, könnyen elszállhat, és akkor az egész művelet hiábavaló volt. A biztonságosabb összeszerelés érdekében a szennyeződéseket, korábbi ragasztómaradékokat mindenhonnan távolítsuk el, kapargassuk le, hogy a felületek legyenek fémtiszták.

A palást összetekeréséhez először az összeillesztett burkolóelemeket nyitó irányba fordítsuk el egyszer, és csak utána forgassuk záróirányba. A menetet menetrögzítőzni kell. Ezután a motort beszerelhetjük a helikopterbe.

Az első pár startban figyeljük meg, hogy a motor nem kezdett-e kinyílni. Ehhez alul a kábelezést kell nézni: jegyezzük meg, hogy pontosan hogyan állnak a kivezetések, és ha azok elkezdenek elfordulni a motor elkezdett kinyílni. Ennek lehet az az oka, hogy a motorban valami szorul, illetve rendellenesen melegszik. Az első problémával lehet mit kezdeni, a második probléma arra utal, hogy a motornak már nemcsak a csapágyazásával volt gond, hanem meg is lett " src="/media/1893/61-046.jpg" a P szorul.< cserére motor esetben az ebben Sajnos sütve?.>

Egy motorból így akár 800-1000 esetenként mégtöbb startot ki lehet hozni. Ezután viszont a mágnesezés gyengül el, így a csapágycserének már nem sok értelme marad.

A csapágyazást egyébként 3-400 startonként meg kell csinálni.

pgpetike