rchelicopter.hu
2011. július 11.
Ez az oldal egy archivált tartalom, és elképzelhető, hogy nem naprakész a tartalma.
Az oldal modern böngésző kompatibilitása nem ellenőrzött. Megjelenítési problémák adódhatnak.

Kezdőkészletek
Azoknak, akik szeretnének belevágni...

Egy leendő rc heli pilótának nehéz dolga van, amikor eldönti, hogy szeretne megtanulni rc helikopterrel repülni. Annyiféle információ és annyi lehetőség közül kell választani, hogy sokan már a döntés pillanata előtt elbizonytalanodnak. Kezdőkészleteinkkel az első néhány lépést szeretnénk megkönnyíteni.

Kezdőkészletek

Kezdőkészletek

Azoknak, akik szeretnének belevágni...

Kesdőkészlet

Egy leendő rc heli pilótának nehéz dolga van, amikor eldönti, hogy szeretne megtanulni rc helikopterrel repülni. Annyiféle információ és annyi lehetőség közül kell választani, hogy sokan már a döntés pillanata előtt elbizonytalanodnak. Kezdőkészleteinkkel az első néhány lépést szeretnénk megkönnyíteni.

A kezdőcsomagok összeállításánál a minőségi minimumokat szedtük össze. Mindenből olyat válogattunk, ami már megfelelő, de árban még elérhető. Ezeknek a csomagoknak bármelyikét az RC heli pilóták nagy többsége bátran ajánlja, egyes összetevőiket a mai napig sokan használjuk.

Az összeállításnál költséghatékonyan gondolkodtunk, például a rádiók hosszú évekre megfelelő társsá válhatnak, akárcsak a szimulátor, de még a helikopter is. Természetesen lehet olcsóbban kapni rádiót, lehet olcsóbban vásárolni szimulátort és helikoptert, de a legtöbben végigjártuk ezeket a görbe utakat, és az alacsony árúnak tűnő, ám használhatatlan eszközök helyett előbb-utóbb mindenki az itt ajánlott rádiómárkák és típusok egyikénél, az itt bemutatott szimulátornál, és sokan egy itt kínált vagy hasonló árú és minőségű helikopternél kötöttünk ki.

A jó szimulátor

Mindenképpen fontos, hogy a helikopter viselkedését a valósághoz hűen, de legalább nagyon hasonlóan adja vissza. Legyen lehetőségünk olyan géppel repülni, amit később élőben is használni fogunk. A látványnak és a szélhatásoknak is megfelelőnek kell lennie. Éppen ezért az ingyenes ám teljesen haszontalan FMS szimulátor nem jöhet szóba, a helikopter viselkedése és működése a valóságtól teljesen elrugaszkodott, így játszani jó, de repülni nem fogunk megtanulni vele. 

Járulékos szempont, hogy a többi pilóta mivel repül, hogy legyen lehetőség kérdezni, vagy akár virtuálisan együtt repülni. Éppen ezért a Phoenix RC-t ajánljuk. A versenyző vagy aktív pilóták mindegyike ezt a programot használja.

Phoenix RC 3.0

A megfelelő rádióadó

A rádióadó több, mint egy egyszerű adóeszköz - ez egy számítógép. A rádióadó nem olcsó, ezért olyat kell választani, ami hosszú időre alkalmas lesz a feladatra. A jó rádió több modellt támogat, így könnyen válthatunk a szimulátorprogram és a helikopter, vagy helikopter és helikopter között, nem kell az adót minden alkalommal újraprogramozni mikor váltani szeretnénk az egyes beállítások között. Az sem elhanyagolható szempont, hogy ha később több modellünk is lesz a jó rádióból egy is elegendő, az egyes modellekhez csak vevőt kell vásárolnunk. Így az olcsó, de kábellel programozható rádiók máris kiestek a látókörből.

Futaba 7C
Futaba 7C 2.4 GHz-es 7 csatornás rádió

Mivel a rádió a helikoptermodell kormányszerve, nagyon megbízhatónak kell lennie. Nem engedhető meg kommunikációs probléma, jelkimaradás. A helikopter veszélyes, így irányíthatónak kell lennie minden pillanatban. Ezért a rádió legyen digitális, 2.4 GHz-es. Az analóg (27, 35, 40 MHz) rádiók nagyon jók is lehetnek, de a frekvenciaütközés veszélye miatt nem ajánlott a használatuk. 2.4GHz-en a rádióra csak az a modell hallgat, amitvel párosítva van, és a modell is csak a saját rádiójára figyel.

A helikopterkez legalább 6 csatorna szükséges. Ez azt jelenti, hogy egyszerre legalább 6 kezelőszervet kell tudjon egymástól függetlenül kezelni. Nitrometán vagy benzin üzemű helikopterhez 7 csatorna kell.

A rádiónak tudnia kell a stoppert. Helikopterrel időre repülünk, tehát tudjuk, hogy 5-7 percet repülhetünk biztonságosan. Ennek lejártára a rádiónak figyelmeztetni kell. Így a márkás rádiók egy része is kihullik a látókörből (pl.: Futaba T6EX).

A mai helikopterek legtöbbje 120°-os eCCPM imbolygóval rendelkezik, vagyis bármerre térítjük ki a helikoptert, a szervók mindegyike együttesen dolgozik, és a három szervó egymáshoz viszonyított mozgása adja ki a kiválasztott irányt, ezért a rádiónak tudnia kell a sub-trim funkciót. Ebben az esetben a rádió nem az irány (elevator, aileron - magassági, csűrő), hanem egy-egy szervó középpontját tolja el, így gondoskodva a precíz működésről.

Főleg az első időkben - sűrűn kell segítséget kérni, nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a többi pilóta milyen rádiót használ. Ezért elsősorban a Futaba, Spektrum, JR és Hitec márkákat ajánljuk.

A megfelelő helikopter

Olyan helikopter kell, ami mentes a technikai problémáktól, de a lehetőségekhez képest olcsó a fenntartása, az esetleges törést ésszerű költségvetéssel lehet orvosolni. Nem jó, ha a helikopternek konstrukciós vagy rejtett problémái vannak. Nem alkalmas tanulásra az a gép, ami bizonytalan vagy nehezen uralható. A kezdő számára a legpontosabb és legprecízebb helikopter levegőben tartása és irányítása is nagy összpontosítást és figyelmet igényel. Nem fér bele, hogy a helikopter furcsaságaival is foglalkozzon a tanuló.

Mivel a kezdetek a legtöbb pilótának törésekkel tarkított, nem mindegy, hogy mennyi időre kényszerűl a földre a gép. A jó helikopter minden alkatrésze pótolható, mindenből van cseredarab. A mielőbbi helyreállítás érdekében azonban nem mindegy, hogy kell-e egy-két hónapot várni, vagy akár néhány napon belül a levegőben lehet a madár. Ezért olyan modellt kell választani, ami szervizelhető, és az alkatrész-utánpótlás többnyire megoldott.

A szervókból nem szabad olcsó, silány minőségűt beépíteni, mert az ilyen eszközök gyorsan tönkremennek. Ez pedig töréshez vezet. A bizonytalan, pontatlan szervó a törés garanciája.

Sajnos egyre inkább megszokottá kezd válni, hogy az áron aluli, utángyártott vackokhoz a szabályzó nem tudja a heli üzemmódot, nincs benne ún. soft-start. A soft-start meggátolja, hogy a helikopter hirtelen felpörögjön, a lapátokat néhány másodperc alatt pörgeti fel üzemi fordulatra. Ennek hiányában a pilóta maga kénytelen az üzemi fordulatot elérni a megfelelő folyamattal, ami különös összpontosítást és jó rádióprogramozást igényel, ráadásul rengeteg hibalehetőséget nyit meg.

A kezdőknek a bordásszíjas farokkihajtás jobb, mint a kardános, mivel a máanyag fogaskerekek jóval sérülékenyebbek, a faroklapátok leérését nem tolerálják. Ami a bordásszíjjal csúnya hangú karcolás, az a kardános kihajtásnál a komplett fogaskerék-garnitúra cseréje.

Magyarországon elsősorban az Align és a Thunder Tiger márkát ajánljuk, ezekből is a 450-es méretet (nagyjából 70 cm-es rotorátmérő). Természetesen számos jó minőségű márka létezik még, de alkatrész-ellátás szempontjából ez a kettő jön szóba.

Align T-Rex 450
Align T-Rex 450 Sport

Szükséges kiegészítők

Szükségünk lesz egy jó töltőre, amivel hatékonyan tudunk akkumulátorokat tölteni akár otthon, akár kint a repülőtéren az autóról. Az akkumulátor legyen beállítható, hogy minden alkalommal az ideális töltőáramot és üzemmódot biztosítsa. Ezzel gondoskodhatunk az akkumulátorok megfelelő élettartamáról, és kellően gyors töltéséről. A töltő szintén hosszabb időre lesz a társunk, ezért nem jó, ha túl kis kapacitású (a nagyobb helikoptereknél ezzel lehet még gond), vagy pontatlan, megbízhatatlan.

Turnigy Accucell 8 iMAX B6
Megfelelő töltők

Kellenek még szerszámok: imbusz-csavarhúzók (1,5; 2; 2,5; 3 mm), fogók (lapos, csípő, gömbfej), csavarhúzó (csillag), menetrögzítő, csapágyragasztó, szilikon-olaj vagy WD40, rotorállásszögmérő, tolómérő, rengeteg kábelkötegelő, és még nagyon sokminden, de ezek az idő folyamán úgyis összejönnek. Az itt felsoroltak azonban szükségesek a helikopter első összeszereléséhez is.

Sok-sok év tanulással, párezer óra szimulátorral elérhető ez a tudásszint - a gép viszont egy T-Rex 450 Sport

És az első időszakra szükségünk lesz egy tanulókeretre. Ez egy egyszerű kereszt alakú nyújtott talp, pingpong labda, szivacslabda, nagyobb heliknél teniszlabda a végén, ami segít a helikoptert talpon tartani, megnehezíti a heli felborulását.

T-Rex 450 tanulókereten
Tanulókeretre szerelt helikopter