rchelicopter.hu
2010. december 10.
Ez az oldal egy archivált tartalom, és elképzelhető, hogy nem naprakész a tartalma.
Az oldal modern böngésző kompatibilitása nem ellenőrzött. Megjelenítési problémák adódhatnak.

MD 500D
Scale helikopter 450-es méretben

Elérkezett az idő, hogy belevágjak az RC heli modellezés egy másik formájába, a scale repülésbe is. A választásom az Hughes MD 500D 450-es méretű változatára esett. Könnyen összeállítható, jól szerelhető, és az alapváltozat relatív kevés pénzből is megvalósítható, kipróbálhatom, hogy tetszik-e a scale RC helikopterek világa.

MD 500D

MD 500D

Scale helikopter 450-es méretben

Elérkezett az idő, hogy belevágjak az RC heli modellezés egy másik formájába, a scale repülésbe is. A választásom a Hughes MD 500D 450-es méretű változatára esett. Könnyen összeállítható, jól szerelhető, és az alapváltozat relatív kevés pénzből is megvalósítható, kipróbálhatom, hogy tetszik-e a scale RC helikopterek világa.

A helikopter
MD 500D

Lustaságom okán egy már összeállított modellre esett a választásom, így a helikoptert nem kellett összeraknom - építettem már éppen eleget 450-est. A gép szépen összeszerelve, a scale kaszniban érkezett meg, így a dobozból egy szinte repképes MD 500-at húzhattam elő. Azonban aki kicsit is komolyabban foglalkozik az RC helikopterekkel, az tudhatja, hogy repkész helikopter nem létezik. Az ember beteszi a saját vevőjét, és kezdődik minden elölről. Ráadásul korábbi használt gépekből kiindulva az összes csavart átnézem, mielőtt bármit kezdenék a géppel.

Úgyhogy a szépen összeszerelt helikoptert pillanatok alatt szedhettem szét annyira, hogy a lényeghez, magához a vázhoz is hozzáférjek. A scale kaszni ugyanis mindent eltakar, így a gépet ki kell építeni. Ehhez a farkát teljesen szét kell bontani, különben nem fér ki a kaszni farokrészén.

Az alap helikopter egy HK450-es alapgép egyszerű szervókkal, mégegyszerűbb farokszervóval és egy alap giroszkóppal. Az elektronikát részben lecseréltem. Nem mintha a gép egyébként nem kapott volna mindenből használhatót, de azért a giroszkópnál és a farokszervónál nem bízom a szerencsében. Kapott  egy Hitec digitális farokszervót, illetve egy ilyen repülésekre teljesen alkalmas Futaba GY401-es giroszkópot. A ciklikus szervóknak meghagytam a benne levő Turnigy szervókat, végülis ez a helikopter annyira durva figuráknak nem lesz kitéve, egyébként már hallottam pozitív véleményeket ezekről az olcsóbb eszközökről. A beállításokat elvégeztem, majd szépen visszaépítettem a vázat a helyére.

Már az első alkalommal szembesültem néhány problémával. Például csak mikroszervót szerelhetek be farokszervó céljára, mert annál nagyobb nem nagyon fér el. Azonkívül a beállításokkal nagyon észnél kell lenni, mert a ki- és beépítés nem megy olyan egyszerűen. Eredetileg a váz be volt ragasztva, de ezt oldható rögzítésre kellett alakítsam, hogy a gépet karban lehessen tartani. Az összes lényeges elektronikát a gép elejébe építetem be, hogy ahhoz hozzá lehessen férni. Így a giroszkóp is a szokásoktól eltérően elöl, az akkumulátor alatt kapott helyet. Meglehetősen közel került a motorhoz, de volt már olyan helikopterem, ahol a giroszkóp és a motor között nem volt egy centiméter távolság, mégsem volt belőle probléma. Ráadásul a tömegelosztásnak is jót tett, hogy minden lényeges elektonikát előre hoztam, bár még így is faroknehéz a gép.

Majdnem repülésre kész
Majdnem repülésre kész

A szabályzót érintő változtatásokat a jövő hétre hagyom. Eredetileg nem terveztem módosítani rajta, de a szabályzó sajnos helikopterhez nem használható, nem képes a rendes soft-start-ra így a felpörgetést most kézzel kell vezérelnem. A motort egyenlőre nem cserélem ki.

Aztán elérkezett a berepülés ideje. A hó esik, a hőmérséklet mínusz millió körül, de legalább a szél nem fúj. Nem baj, úgy szép, ha kavarja...

MD 500D - Repülés közben
MD 500D - Repülés közben

Az első elemelésnél már érezni lehetett, hogy a gép rettenetesen faroknehéz, folyamatosan előre kellett tolnom a ciklikust, hogy egy helyben tudjam tartani a gépet. Mivel a farok súlyát már nem lehetett csökkenteni, maradt a súlyozás. Az elejébe nehezéket pakoltam, hogy a tömegközéppontot végre a főtengely környékére tudjam hozni. A módosításnak köszönhetően a gép a második elemelésnél már egészen kezes volt, bár a 450-estől megszokott stabilitás és szinte azonnali reakcióknak itt aztán semmi nyoma. Akkora tömeget kell mozgassunk, hogy az egyes mozdulatokat előre meg kell "tervezni", számítani kell arra, hogy a gép enyhe, néhány tizedmásodperces késésekkel fog reagálni. Saját magamról meg annyit, hogy meg kell tanuljak ezzel a géppel is repülni, ez nem egy 3D heli.

Ami pedig a továbbiakat illeti, ez a helikopter még a semi-scale-től is messze van, de szeretném ennél élethűbbé tenni, így a scale-esítést folytatom. Meg kell oldanom, hogy a forgásirány megforduljon, ugyanis az eredeti balra forog. Ehhez a farokrotort is meg kell fordítani, azaz át kell rakni a jobb oldalról a bal oldalra. Értelemszerűen ehhez a komplett farokvezérlést át kell alakítani.

A közeljövőben megkapja az ötlapátos rotorfejet, és a négylapátos farokrotort is. Ennek járulékos része, hogy a giroszkóp helyett flybarless elektronikát kell beszerelni. A választásom az Align 3G-re esett. A scale világítással bajban vagyok, mert igazából nem tudom, hogy mit válasszak, a kínálat széles, azonban nehéz eltalálni a megfelelőt. A további módosításokat pedig majd menet közben kitalálom.

Ahogy a cikk írása közben a képeket nézegettem, rátaláltam a lajstromjel eredeti, azaz igazi tulajdonosára. Ez a helikopter azonban nem egy MD 500D, hanem egy 500E változat, úgyhogy elképzelhető, hogy a gép festését is megváltoztatom. De mint azt már mondtam, a továbbiakat majd folyamatában kitalálom. A tapasztalatokról és az eredményekről pedig igyekszem beszámolni.

pgpetike

A lajstromjel eredeti tulajdonosa (Fotó: airliners.net)
A lajstromjel eredeti tulajdonosa - egy MD 500E(Fotó: airliners.net)