rchelicopter.hu
2011. április 21.
Ez az oldal egy archivált tartalom, és elképzelhető, hogy nem naprakész a tartalma.
Az oldal modern böngésző kompatibilitása nem ellenőrzött. Megjelenítési problémák adódhatnak.

HLC - Heli Light Control v1.0
Sorozatgyártás: megérkezett az első sorozat

A HLC egy teljesen új koncepción és technológián alapuló világításvezérlő rendszer, amely elsősorban scale helikopterek számára lett kifejlesztve, de akár repülőgépben is jól használható. A HLC megalkotásakor az volt a célunk, hogy a vevő egytelen csatornája segítségével a lehetőség szerint a legjobban vezérelhető, a legélethűbb működést leszimuláló elektronikát készítsük el.

HLC - Heli Light Control v1.0

HLC - Heli Light Control v1.0

Sorozatgyártás: megérkezett az első sorozat

Heli Light Control

UPDATE!

Elkészült a HLC v1.1 - igaz még csak tervrajzokon. 

A módosított változat:

  • szélesebb üzemi feszültségtartomány: 4.5 - 8V között  
  • Zárlat- és túlterhelésvédelem
  • Áramkörre integrált státuszkijelzés  

Ezeket a módosításokat a tapasztalataink és a visszajelzések alapján végeztük el. Aki most rendel, az már az új változatot kapja kézhez, és az ára nem emelkedik!

A HLC üzletben nem kapható!
For english description

A HLC egy teljesen új koncepción és technológián alapuló világításvezérlő rendszer, amely elsősorban scale helikopterek számára lett kifejlesztve, de akár repülőgépben is jól használható. A HLC megalkotásakor az volt a célunk, hogy a vevő egytelen csatornája segítségével a lehetőség szerint a legjobban vezérelhető, a legélethűbb működést leszimuláló elektronikát készítsük el.

A HLC nyolc teljesen önálló fényelemmel rendelkezik, ezek egyike sincs párhuzamosan kötve. Minden fény saját kimenetet kapott. Ennek segítségével akár egyedi programot is elő tudnák állítani, de a sorozatgyártott változat is több kombinációt biztosít.

A HLC külön beállító (setup) működési móddal rendelkezik, amelynek segítségével megtaníthatjuk a rádió működésére, az általunk kiválasztott programkészletre. A HLC nem csak ki vagy bekapcsolható, hanem az egyes részegységei külön - bár a repülési logikát többé-kevésbé betartva - irányíthatók.

A programok kialakításakor elsődlegesen a helikopteres igényeket vettük figyelembe, de a HLC megfelelő rádióadóval és kis változtatással a kapcsolók programozását követően akár repülőgépen is jól használható. A kezdő pilóták részére, akiknek a modell irányítása még több figyelmét köti le kialakítottunk egy könnyű programcsomagot, így a HLC ugyan nem biztosít annyi lehetőséget, de kizárólag a leszállófény kapcsolását kell nekünk elvégezni.

A HLC áramköre - burkolat nélkül

A HLC a következő elemek vezérléséről gondoskodik:

  • Állandó zöld navigációs fény
  • Állandó piros navigációs fény
  • Egy (vagy párhuzamosan bekötött) vagy több homloklámpa illetve, leszállófény.
  • Első figyelmeztető fény amely folyamatosan világosodik, majd elsötétül - hajtómű működés - ún. piros jelzőfény
  • Hátsó figyelmeztető fény amely folyamatosan világosodik, majd elsötétül - hajtómű működés - ún. piros jelzőfény
  • Hátsó stroboszkóp másnéven villanófény. Színe lehet piros vagy fehér
  • Felső villanófény. Színe lehet piros vagy fehér. Általában fehér.
  • Alsó villanófény. Színe lehet piros vagy fehér. Általában fehér.
A HLC mükődés közben

A HLC minden egyes elem vezérlését önállóan valósítja meg, így párhuzamos bekötésre csak akkor van szükség, ha egy világítási elemet több részre szeretnénk bontani: például a leszállófény a két szárnyban kapna helyet.

A HLC alapkiépítésben a világításhoz szükséges led komponenseket nem tartalmazza. Ennek oka, hogy az általunk alkalmazott "Power LED"-ek ára meglehetősen magas, ugyanakkor nem biztos hogy minden modellen elfér illetve alkalmazható. Ezért a fénydiódák és a hozzájuk szükséges áramkorlátozó ellenállás beszerzését  alapvetően a felhasználókra bízzuk. Ezeket minden mikroelektronikai boltban meg lehet vásárolni, különösebb szakértelem nem szükséges hozzájuk. Inkább a ledek fényere, mérete, beépíthetősége a meghatározó.

A HLC-hez jár egy szalagkábel, ami megkönnyíti a világítási elemek csatlakoztatását, illetve a helikopter szerelése esetén a burkolatba épített világítás egy  mozdulatos lecsatlakoztatását teszi lehetővé.

 

A rendszer a következő programokat biztosítja:

Könnyű programkészlet:

  • A bekapcsolás pillanatától a zöld és piros navigációs fény állandóan világít. Minden más sötét, amíg a homloklámpát be nem kapcsoljuk.
  • A homloklámpa bekapcsolásával a jelzőfények elindulnak, a leszállófokozat villog a villanófényeken: 1-1-1 villanás formájában.
  • Ha a homloklámpát kikapcsoljuk a villanófények programja repülési fokozatra módosul: 3-3-3 villanás.

Normál programkészlet:

  • A HLC ki- és bekapcsolható
  • A homloklámpa be- és kikapcsolható, ha a HLC aktív
  • A villanófények és a jelzőfények együtt kapcsolhatók be- és ki
  • A villanótényeken ki lehet választani a leszálló vagy repülési fokozatot: 1-1-1 illetve 3-3-3 villanás formájában.

Fejlett programkészlet:

  • A HLC ki- és bekapcsolható: zöld és piros navigációs fények be vagy kikapcsolnak.
  • Ha a HLC be van kapcsolva a homloklámpa be-és kikapcsolható. Elindítja a villanók működését leszálló fokozatban, ha azok vagy a jelzőfények be vannak kapcsolva.
  • A jelzőfények önállóan be- és kikapcsolhatók ha a HLC be van kapcsolva.
  • Ha a villanófények be vannak kapcsolva azokon a leszállófokozat villog ha a homloklámpa működik, egyébként a repülési fokozatot futtatja.
  • A villanófényekkel együtt a jelzőfények is bekapcsolódnak.

A HLC fejlet programját alapvetően helikopterekhez dolgoztuk ki. Ezt mutatja a használati utasítás is - valamint a beállítás videofelvételei - mivel az egyes fokozatokat az Idle kapcsolóval kötöttük össze. Mivel a beállítások a rádión testre szabhatóak, így akár repülőgépre is alkalmassá tehető a programkészlet, csak a rádió ismeretében át kell alakítani a kapcsolók logikai kiosztását.

A HLC mindösszesen egy jól programozott rádióadót és egy szabad csatornát igényel a vevőn.

A HLC működése itt olvasható.

A HLC Magyarországon kitalált, fejlesztett, és nagyrészben itt gyártott termék.