Voodoo 400
A neve kicsit megtévesztő lehet, hiszen a helikopterek osztályozására sokan az ALIGN tematikát használjuk, amibe valahol a TRex 550-es mellé lehetne besorolni a Voodoo 400-at. Így az 1050 mm körüli (picit kisebb, picit nagyobb lapátok felszerelhetőek rá) rotorátmérővel nem is mondható olyan apró jószágnak.
Voodoo 400
A neve kicsit megtévesztő lehet, hiszen a helikopterek osztályozására sokan az ALIGN tematikát használjuk, amibe valahol a TRex 550-es mellé lehetne besorolni a Voodoo 400-at. Így az 1050 mm körüli (picit kisebb, picit nagyobb lapátok felszerelhetőek rá) rotorátmérővel nem is mondható olyan apró jószágnak.
A gép az Acrobat Helicopter nevű gyártó terméke, korábban Voodoo 600 nevezetű géppel már megjelentek a piacon. Ennek a lekicsinyített és egy kicsit átdolgozott változata a Voodoo 400. A gépen egyből szembetűnik, hogy nincsen rajta felesleges sallang, eléggé letisztult gép. Kis túlzással a váz is alig látszik ki az alkatrészek közül, ami a súlyán meg is mutatkozik.
A vezérlés a „szokásos” 120°-os CCPM rendszer, annyi kis érdekességgel, hogy az oldalsó szervók a rotorfejhez képest elég alacsonyan helyezkednek el, így hosszú linkekkel kapcsolódnak az imbolygóhoz. Ami egy törés során előnyös lehet, hiszen előfordulhat hogy egy linket kell csak cserélnünk egy szervófogaskerék garnitúra helyett.
Ami még észrevehető, hogy a főtengely elég rövid, így közelebb hozva a rotoragyat a súlyponthoz, ami mint tudjuk 3D-hez ideális. A heli képességeit sejteti az igényesen kidolgozott mechanika, az erős karbonváz és az áramvonalas kabin is. Érdekesség még és egy T-Rex-ekhez szokott helikopteres számára furcsaság az a meghajtásrendszer amit eddig talán csak a Protos-on figyelhettünk meg, azaz hogy a motort a főtengellyel szíjas hajtás köti össze. Praktikus megoldás, nincs darálódó fogaskerék, csak átugró, vagy rosszabb esetben szakadó szíj. Ezek után szinte evidens hogy a farokkihajtásban sem találunk kardántengelyt, hanem ez is szíjas. Sokan esküsznek erre is, hiszen nincs fogazódás ha pl. autorotáció gyakorlásnál a farok ér le először.
A helikopter az alap kitben már flybarless verzió, hilleres gép vásárlására nincs is lehetőségünk ennél a példánynál. Hát igen, talán ideje áttérnünk az elektromos repülésstabilizáló rendszerek használatára, legalábbis, ha ezt a gépet vesszük akkor mindenképpen.
A típus hazánkban kevéssé ismert, azonban külföldön egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Talán a sajátos forma és műszaki megoldások, talán a gép precizitása és agilitása miatt. Mindenesetre kérdéses a magyarországi elterjedése, ha figyelembe vesszük az anyagiakat is. A gép minősége a 639 € vételár tekintetében nem kérdéses, azonban elgondolkodtató, hogy durván számolva 187 ezer Forintért megéri-e ilyen helikoptert venni?
KTom