Align Black Shark III 700
F3C sárkány T-Rex 700-hoz
A magyarországi modellhelikopteres társadalom kevéssé ismeri a helikopteres műrepülés tradícionális formáját, az F3C-t, pedig - ha lassan is - ott is követik az új idők szelét. Ennek jegyébek készüt az Align Black Shark III 700 sárkány T-Rex 700-hoz. Manabu Hashimoto, F3C világbajnok már teszteli az új scale sárkányt.
Align Black Shark III 700
F3C sárkány T-Rex 700-hoz
A magyarországi modellhelikopteres társadalom kevéssé ismeri a helikopteres műrepülés tradícionális formáját, az F3C-t, pedig - ha lassan is - ott is követik az új idők szelét. Ennek jegyébek készüt az Align Black Shark III 700 sárkány T-Rex 700-hoz. Manabu Hashimoto, F3C világbajnok már teszteli az új scale sárkányt.
Mi az az F3C?
A modellrepülő versenyek kölönböző változatait az FAI próbálja kategóriákra osztani - több-kevesebb sikerrel. A papírmunka megszállotjai kiélvezhetik a helyzetet, az egész leginkább adminisztrációról szól. Sokszor a létező ágakat próbálják bekategorizálni, ráhúzni egy-egy - akár új ideiglenes - jelölést. Ebbe a csoportosításba minden repülőmodell beletartozik a szabadonrepülőktől a rádióirányítású modellekig, a merevszárnyúaktól a forgószárnyasokon át a hőlégballonig. A kategorizálás F1A-tól (vitorlázók) F7-ig tartanak (levegőnél könnyebb modellek).
A helikopterek a következő kategóriákba tartoznak bele: F3C, F5C, F5N, F6C de megítélés kérdése, hogy az F4C-be beleférnek-e. Azonban ami kétségtelenül önálló ággá nőtte ki maqát, az az F3C azaz a rádióirányítású helikopteres repülés.
A legtöbb kezdő pilóta - aki nem akar 3D-zni, vagy csak úgy repülgetni akar, vagy mégis akar - először kétségtelenül a FAI F3C repüléssel ismerkedik meg. A helikopter rendszerint egyetlen irányban van ténylegesen vezetve a többi irányban csak korrigálva, a modell gyakorlatilag ugyanazokat a figurákat repüli meg, amit a modellrepülőgépek, Besenyei Péter, Veress Zoltán vagy Nádas Tamás. A szabályok rendkívül szigorúak és a legkevésbé sem nevezhetők rugalmasnak. 2012-ig például a nitrometán motor hengerűrtartalma is maximalizálva volt, de az alkalmazható cellák száma most is korlátozott, a terhelt feszültség nem lehet több 51 V-nál, vagyis 10 cella alkalmazása még megengedett, de az új Logo 800 már nem teljesíti az F3C követelményeit.
A gépek súlya szintén korlátozott, ahogy a forgószárny és hillerlapátok felülete is. A tömegadatok könnyedén teljesíthetők a mai technológiákkal, mert a helikopterek legfeljebb 6 kg-os megengedett tömegét akármelyik 90-es gép hozza, de szemet üthet a hillerlapátok megkötése. Ugyanis lenniük kell, az F3C versenyeken a flybarless rendszerek alkalmazása nem megengedett, sőt semmiféle fedélzeti stabilizációt nem lehet használni, leszámítva a faroktartásról gondoskodó giroszkópot, de még azt is csak rate módban, azaz a a head-lock üzemmód alkalmazása nem megengedett.
Mivel a helikopter folyamatosan mozog, ténylegesen repül az aerodinamikai szempontok egyáltalán nem másodlagosak. Az F3C versenyeken a modell magasan és gyorsan halad. Ilyen adottságok mellett egyáltalán nem mindegy, hogy például hátrafelé repülésnél milyen áramlási tényezők keletkeznek, ezért a scale sárkányok alkalmazása szinte követlemény. Magyarázható ez tradicionális okokkal is, eredendően a nagyokat próbálták a modellek leutánozni, lemodellezni, később szakadt el - talán a 3D és Curtis Youngblood 80-as évek elején hátára fordított és megtartott helikopterének köszönhetően - a nagygépek megjelenésétől a helikoptereink formája.
De ahogy a kerékpársport sem csak mountain-bike-ból áll, és megmaradt az országúti változata, úgy a helikoptermodellezésben is - a scale és a 3D repülések mellett - megmaradt az eredeti műrepülési forma. A szabályok, a figurák objektíven leírtak és értékeltek, sokkal kevésbé rugalmasak, mint a 3D esetén. Az F3C a modellhelikopteres versenyzés Forma 1-e.
A Black Shark III még fejlesztés alatt áll, de hamarosan az üzletekbe kerül - számol be róla az Align