rchelicopterhub.com / rchelicopter.hu
2012. március 18.
Ez az oldal egy archivált tartalom, és elképzelhető, hogy nem naprakész a tartalma.
Az oldal modern böngésző kompatibilitása nem ellenőrzött. Megjelenítési problémák adódhatnak.

Kamera a levegőben...
HA-SJR - Morane Salunier repülés filmezése egy T-Rex 700-ról

Egy különleges feladatra készült ma Váradi Ádám, Hévizi Tamás és Szüle Zsolt a Tököli Repülőtéren: lefilmezni egy Morane Saluiner MS-893-as sportrepülőgép felszállását és áthúzását a 32-es kifutón egy T-Rex 700-as helikopterrel a levegőbe emelt Canon kamera segítségével. Az időjárás ha nem is jónak, de kielégítőnek tűnt, a program viszont annál érdekesebbnek.

Kamera a levegőben...

Kamera a levegőben...

HA-SJR - Morane Salunier repülés filmezése egy T-Rex 700-ról

Váradi Ádám és Hévizi Tamás
Váradi Ádám és Hévizi Tamás

Egy különleges feladatra készült ma Váradi Ádám, Hévizi Tamás és Szüle Zsolt a Tököli Repülőtéren: lefilmezni egy Morane Saluiner MS-893-as sportrepülőgép felszállását és áthúzását a 32-es kifutón egy T-Rex 700-as helikopterrel a levegőbe emelt Canon kamera segítségével. Az időjárás ha nem is jónak, de kielégítőnek tűnt, a program viszont annál érdekesebbnek.

Az előkészületek dél körül kezdődtek, de olyan egy óra körül érkezett az összes meghívott vendég az repülőtér I. kapujához. Gyors bemutatkozásokat követően a csapat két autóval és a repülőgéppel áttelepült a repülőtér túloldalán levő bunkerekhez, amelyeket egykoron a Szovjet csapatok használat lefedésként, fedezékként. Az egykoron szebb napokat látott repülőtéren azért ma is van élet, így hamar újabb érdeklődők csapódtak hozzánk a helyieket képviselve.

Az összeszerelést és a földi eszközök telepítését követően Ádám a 700-ast felpörgette és egy gyors próbára felemelte. Sajnos az időjárás percről percre romlott, a szél egyre erősebben fújt, és a széllökések száma és ereje is egyre intenzívebbé vált. Szüle Zsolt a repülőgéppel történő repülést a szél miatt nem erőltette, és a földi csapat Hévizi Tamás és Ádám is úgy döntöttek, hogy az igencsak erős szélben a helikopter alá szerelt kameraállvány a kamerával együtt túl nagy vitorla, a gép nehezen vezethető, így a várt program először csak halasztásra, aztán kisebb várakozást követően törlésre került - de csak egyenlőre.

Ádám azért egy rövid két startos bemutatót tartott a 700-assal az egybegyűltek részére - az ilyenkor elmaradhatatlan csodálkozások közepette. Igaz, a szeles idő ellenére Ádám ha nem is túlvállalva magát, de azért "bevállalósan" repült, a lehetőségekhez és az időjáráshoz mérten bemutatva saját, és az RC helikopter képességeit.

HA-SJR Morane Salunier
HA-SJR Morane Salunier

A csapat végezetül egy kis csevegést követően visszaindult az I. kapuhoz, az érkezésnek megfelelő konfigurációban. A visszagurulás alatt a repülőgépet vezető pilóta, Zsolt a toronytól a kötelező engedélyeken túl kért némi információt az aktuális időjárásról, ami ekkorra kedvezőbb lett, a szél egészen 12 csomóig gyengült. Gurulás közben kiadta a parancsot: "öveket becsatolni", és már fordultunk is rá a 32-es pályára egy rövid iskolakörre a Tököli Repülőtér körül egy jobbos körön. A Morane Salunier hihetetlenül rövid nekifutással elemelkedett a betonról és már repültünk is.

Szüle Zsolt
Szüle Zsolt

Halásztelek felett elhaladtunk, megkerültük a Lakihegyi Rádióadótornyot, majd egy éles balos fordulóval az épülő gerincútra vethettünk egy pillantást. Közben a vér a fejünkbe szállt, ami fényképezés közben különösen meglepő érzés tud lenni. Szigetszentmiklós felett délnek vettük az irányt. Következett a Bucka-tó, majd Szigethalom fölé érve ráfordultunk a 32-es pályára és megkezdtük az ereszkedést. A pályát simán, majdhogynem észrevétlenül érintettük, ami ebben a szélben különösen puhára sikerült.

LHTL Tököl Airport Runway 32
Felszállás közben

Mi tagadás az időjárás egyáltalán nem volt utasbarát. A gépet a szél dobálta és elég rendesen be-beliftezett a váltakozó intenitású lökésektől, de a látvány minden alkalommal megér némi "szenvedést". Sajnálatos, hogy az eredeti program nem valósulhatott meg, de első a biztonság.

Bemutató a T-Rex 700-zal
Bemutató a T-Rex 700-zal

De miről is szól a projekt?

Hévizi Tamás és Váradi Ádám közös céllal álltak össze. Mindketten azt hozták, amihez értenek: Ádám repül, Tamás filmez és fényképez. Az Ádám által repült 700-asra egy háromtengelyű, opcionálisan giroszkóp stabilizált kamera állvány került, amelyen jelenleg egy HD videófelvételek készítésére is alkalmas Canon EOS 550D típusú kamera van felszerelve. Az állvány különálló rádióadó segítségével a helikoptertől függetlenül irányítható, a kamera által látott képet egy földi állomás segítségével tudják nyomon követni, így már repülés közben pontosan megkomponálható a készítendő felvétel. A rendszer még tesztelés és berepülés alatt áll, de szépen halad tényleges, éles használat felé.

Bemutató a T-Rex 700-zal
A rendszer

A technika különos odafigyelést, és precizitás kíván mind az operatőr, mind a pilóta részéről, elengedhetetlen az összhang, az egyértelmű kommunikáció. A módszer előnye, hogy a 700-as méretű helikopter meglehetősen nagy sebesség elérésére is képes, és szélesebb sebességtartományokban, szélesebb időjárási spektrumban képes repülni, mint a ma olyan népszerű multirotoros penta-, hexa-, octocopterek. A légifelvételek készítésénél rendelkezik mindazon előnyökkel, amit a nagyméretű forgószárnyas, azaz az 1:1-es gépek biztosítanak, ugyanakkor kisebb zaj- szél- és környezeti terhelés mellett dolgoznak, a költségeket már nem is említve.

A mostani koncepció érdekes kihívás lett volna, hiszen itt tényleg kiderül, mit tud a rendszer, mik a képességei. De az ígéretek szerint hamarosan ismét próbálkoznak.

pgpetike

Az első hivatalos légifelvétel