Megdőlt az RC helikopteres lebegés FAI világrekordja
Megdőlt az RC helikopteres lebegés FAI világrekordja
Az eddigi rekordot Werner Heieck német állampolgár tartotta 1óra 17perc 17másodperccel, melyet 2011. szeptember 17-én állított fel Németországban, Rothenburgban. Az új rekord ezt majd fél órával túlszárnyalta!
Hosszú hónapok tervező munkájának eredményeként 2012. augusztus 4-én a belgiumi Heldergem - Haaltertben megdőlt az elektromos helikopteres lebegés világrekordja. A FAI által hitelesített eredmény 1óra 46perc 22másodperc.
Nagyon alacsony farokrotor fordulatszám ezért az irányításra folyamatosan koncentrálni kellett.
A használt LiPo akkumulátorokat teljesen lemerítették, az alacsony feszültségnél történő lekapcsolás védelmet kikapcsolták a szabályzóban. Ennek ellenére az alacsony kisütésnek köszönhetően az akkumulátorok túlélték a megpróbáltatást! :)
A helikopter hilleres kialakítású. Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy miért nem FBL? A súlycsökkentés miatt az alkatrészek a teherbírásuk végletéig ki lettek hegyezve, az ehhez párosuló alacsony rotor fordulatszám miatt a vibráció elég nagy volt, amit az FBL vezérlők meglehetősen nehezen tolerálnak.
A helikopter: Egy 550-es méretű Ikarus ECO8. A heli váza műanyagból készült, nincs negatív állásszöge, egyáltalán nem 3D repülésre tervezték. A súlya akkumulátorok nélkül 700 gramm, míg egy tipikus 550-es heli 2kb-ot nyom. Asszimetrikus, nagyon könnyű fa rotorlapátokat használtak, melyek 1000-1100 fordulaton pörögtek. Az asszimetrikus karbon lapátok a tesztek során nehéznek bizonyultak. Az akkumulátorok kis "discharge rate"-el rendelkező rádiókba szánt 3S pakkok voltak, össz kapacitás 25Ah. A fordulatszám szabályó governor módban üzemelt, hogy a végletekig tartsa a megadott fordulatot. Természetesen fülke, farokkitámasztók, talpak, vezérsík és egyéb fölösleges elemek nélkül repült a gép.
Az akkumulátorok (10db) töltése 0,5C-vel történt, a töltőnek pedig lassú balansz opciót adtak, így a töltés csak a névleges töltőáram 1/20-ra csökkenése után áll le a töltési folyamat. A cellák így az előzetes tesztek alapján megszokott cellánkénti 4,2 volt helyett 4,25 voltig töltődnek. A modellező előzetes számítása alapján a rotornak kb 80.000 fordulatot kellett megtenni a világrekord eléréséig.
Heldergem - Haaltert (Belgium)
Rafaël Vertongen (BEL)
Eddigi:
Status: | ratified - current record |
Region: | World |
Class: | F (Aeromodelling and Spacemodelling) |
Sub-Class: | F5 Open (Radio Control Flight) |
Category: | Helicopter |
Group: | Electrical Motor |
Type of record: | Duration: 199 |
Performance: | 1 h 17 min 17 s |
Date: | 2011-09-17 |
Course/Location: | Rothenburg (Germany) |
Claimant | Werner Heieck (GER) |
Új rekord:
Status: | preliminary record claim received |
Region: | World |
Class: | F (Aeromodelling and Spacemodelling) |
Sub-Class: | F5 Open (Radio Control Flight) |
Category: | Helicopter |
Group: | Electrical Motor |
Type of record: | Duration: 199 |
Performance: | 1h 46min 22sec |
Date: | 2012-08-04 |
Course/Location: | Heldergem - Haaltert (Belgium) |
Claimant | Rafaël Vertongen (BEL) |
Crew | Erwin Baetens (Belgium);41589, |