rchelicopter.hu
2013. április 6.
Ez az oldal egy archivált tartalom, és elképzelhető, hogy nem naprakész a tartalma.
Az oldal modern böngésző kompatibilitása nem ellenőrzött. Megjelenítési problémák adódhatnak.

DJI Naza-H
Új flybarless rendszer és még több

A DJI Innovations lendületbe jött és sorra jelenteti meg különböző innovációit. Ennek a sorozatnak az egyik tagja a Naza-H rendszer, ami egy klasszikus giroszkóp/flybarless rendszer, de emellett egy sor kiegészítő funkciót is kaphatunk. A Naza-H ugyanis teljes kiépítésben tartalmaz egy BEC áramkört, egy GPS vevőt és jópár extra funkciót is.

DJI Naza-H

DJI Naza-H

Új flybarless rendszer és még több

DJI Naza-H
DJI Naza-H

A DJI Innovations lendületbe jött és sorra jelenteti meg különböző innovációit. Ennek a sorozatnak az egyik tagja a Naza-H rendszer, ami egy klasszikus giroszkóp/flybarless rendszer, de emellett egy sor kiegészítő funkciót is kaphatunk. A Naza-H ugyanis teljes kiépítésben tartalmaz egy BEC áramkört, egy GPS vevőt és jópár extra funkciót is.

Ha nagyon le akarnám egyszerűsíteni, akkor a DJI Naza-H az Align APS kihívója és konkurense, de mégse, inkább alternatív eszköznek nevezném bizonyos kompromisszumokkal. De akkor mi is ez tulajdonképpen?

Elsősorban egy flybarless rendszer, amely azonban képes flybar kiépítésű helikopteren egyszerű giroszkópként is funkcionálni. Ez utóbbit azért alkotta a gyártó, hogy az extra funkcionalitás ne csak flybarless kiépítésben legyen elérhető.

A rendszer azonban opcionálisan tartalmaz BEC áramkört is, ilyenkor a BEC funkciókat is a Naza-H kezeli, méghozzá a pillanatnyi állapotról nagyfényerejű leddel tájékoztatja a pilótát.

Maga a Naza-H egység tartalmaz barométert, gyorsulásmérőt, csillapításvezérlőket. Alap kiépítésben két üzemmódja van: Normal és ATTI azaz Attitude.

A teljes kiépítés

Normál repülési mód

Ebben az üzemmódban a Naza-H semmiben nem különbözik egy klasszikus flybarless rendszertől, vagyis egy intelligens 3 tengelyű giroszkópot kapunk prediktív repülési támogatással. A leírások szerint azonban egy esetleges jelvesztés esetén a helikopterünk átmegy függeszkedésbe, azaz stabilizálja magát.

Attitude üzemmód

Az ilyen rendszerek közül ez egy érdekes tulajdonság. A helikopter viselkedése leginkább a kis szobai koaxiális helikoptereknek megfelelően reagál. Azaz ilyen üzemmódban nem tudjuk a hátára tenni a gépet, mert a ciklikus bot mozgatására nem hajtja végre a teljes dőlést, helyette - akár egy játékhelikopter - a bot irányába fog elindulni a bot kitérésének megfelelően arányos sebességgel. Ha a ciklikus botot elengedi a pilóta, a helikopter vízszintes helyzetbe kerül, és ugyan kúszik tovább, de helyzete stabillá válik.

Ha az opcióként kapható GPS modullal kiegészítjük a Naza-H rendszerünket, egy harmadik lehetőség is a rendelkezésünkre áll, ez pedig:

GPS Attitude üzemmód

A helikopter viselkedése alapvetően megegyezik a sima Attitude üzemmel, azonban a ciklikus bot elengedésére a helikopter függőlegesen 0,8 m-es pontossággal, vízszintesen 2,5 m-es pontossággal a térbeli helyét is tartani fogja, nem csak a helyzete válik stabillá.

A DJI Naza-H rendszere USB porton keresztül állítható be, azonban egyedüliként az ilyen és ehhez hasonló rendszerek közül itt az USB portot nem maga a központi egység tartalmazza, hanem az ahhoz tartozó, de külső visszajelző led doboza, amit egyébként is valahol kívül fogunk elhelyezni, vagyis az USB port is elérhető helyen lesz. Ráadásul az egyes beállítások között nem kell reboot-olni a rendszert, több időnk marad a tesztelésre.

A visszajelző LED és USB port.

Mire jo a DJI Naza-H?

Egészen biztosan jó flybarless rendszernek, ahogy alkalmazható légi fényképezéshez és videózáshoz, mert kellő stabilitást nyújt a helikopternek, és rengeteg munkát levesz a pilóta válláról. Nagyon jól alkalmazható scale helikopterek stabilizációs rendszereként is, hiszen olyan könnyedséggel mozoghat a gépünk, akár egy játék koax, igaz ez a repülési élményből viszont szinte mindent elvesz.

Viszont nem jó kezdőknek, kivéve, ha a kezdő nem szeretne a koaxos keretek közül kilépni, és meg akar maradni abban a hitben, hogy tud helikoptert vezetni. A Naza-H ugyanis ebben az üzemmódban a kezdő kezében zsákutca, normal módban pedig a bailout funkció hiánya miatt nem nyújt többet, mint bármelyik másik flybarless rendszer. Egyébként ATTI módra történő váltás előtt pár másodpercig Normal módban is illik függeszkedni.

Összehasonlítva az egyéb ilyen rendszerekkel, sok szempontból kevesebbet tud, de az ára a tudásának megfelelően lett kialakítva. Nagyjából azon az áron érhető el, mint egy HeliCommand, és kicsivel több, talán modernebb implementációjú megoldást tartalmaz.

Azonban összevetve az Align APS rendszerével, máris egy sor szolgáltatásról mondunk le - de a különbség a két rendszer árában is meglátszik. A DJI például nem rendelkezik Point-To-Point repülési funkcióval és ahogy azt már taglaltuk, automatikus bailout sincs benne, ellenben az APS vagy a HeliCommand Rpofi rendszerekkel.

A DJI Naza-H európai ára 400 EUR körül alakul, de ilyen esetben már nem kell számoljunk VÁM és egyéb ÁFA költségekkel, legfeljebb a posta emelhet pár dollárt a vételáron.

Több helyen látható, hogy van benne automatikus bailout - azaz hibamentő - funkció, de erről hivatalos megerősítés nincs, annál is inkább, mert akár a GPS akár a normál Attitude módba történő váltás előtt pár másodperc nyugodt függeszkedés szükséges.

A Naza-M rendszerből kiindulva lehetnek gyengébb jellemzői, de összességében - figyelembe véve az árat is - egy egészen jó hibrid vezérlőt kaphatunk a helikopterhez.