Szimulátor - kicsit másképp
Kipróbáltuk a Happycopter helikopter szimulátorát
Régi terv volt, hogy az RC helikopterek mellett az igazi helikopterekkel is közelebbi kapcsolatba kerüljek, és ez az én esetemben annyit jelent, hogy a botot is a kezembe vehessem, vagyis igazi helikoptert vezessek. Ezt szerencsére már Magyarországon is két módon teheti meg az erre vállalkozó. A hagyományos út, hogy jelentkezik egy próbarepülésre valamelyik helikopteres oktató cégnél, az általam kipróbált pedig a szimulátor.
A hagyományos út - túl azon, hogy többszörösébe kerül a szimulátornak - sok dolgot nem tesz lehetővé az első repülés alkalmával. A pilóta biztonságos magasságba viszi a gépet, majd óvatosan átadja a próbálkozni vágyónak. Minden mozdulatát figyeli, belenyúl ha kell, majd a próbarepülés végeztével átveszi a gépet és leteszi.
A szimulátoron viszont kockázatok nélkül a hajtómű beindításától a leszállásig minden az éppen repülni vágyónak a feladata, vagyis benyomások alapján teljesebb képet kap. A legtöbb ember szembesülhet vele, hogy egy helikoptert porrá törni egyáltalán nem nehéz feladat. Az üzemeltető, Surján András elmondása alapján ötven civilből negyvenkilencnek sikerül ez a mutatvány, és csupán csak egy képes egyben letenni - a Sikorsky S-61 Sea King-et.
A gép külsőleg egy helikopter, de a típusa nem megadott, mivel ezt az eszközt eljárás-szimulátornak hívják, vagyis nem egy adott típus oktatására hivatott, hanem általánosságban a helikopteres repülés tanulható rajta. A zárt kabin felépítése leginkább a Jet Ranger belsejére hasonlít, legalábbis a műszerek elhelyezkedése innen származik. Repülés közben a kabin nem mozog, de az előttünk elterülő panoráma és a rezgéseket visszaadó ülés, a rengeteg impulzus meglehetősen valósághűen visszaadja az érzést, fel sem tűnik, hogy nem dőlünk együtt a géppel. Ilyen tekintetben az egész rendszer összemérhető a jó RC szimulátorokkal: nem képes annyit visszaadni, mint egy több millió dolláros eszköz, azaz nem ad vissza mindent a valóságból, de annyit kapunk, ami elegendő ahhoz, hogy az alapokat, a repülést elsajátítsuk. Ennek megfelelően került kialakításra a szolgáltatás ára is. Ráadásul az átlagember számára még így is több inger jelentkezik, mint amit be tud fogadni.
A szimulátor jelenleg két típust támogat: a Sikorsky S-61 Sea King-et, és a Bell-206 Jet Ranger-t. Jelenleg dolgoznak a Kamov Ka-26-on és a Robinson R22 Beta típusokon. A modellek alapvetően részét képezik a programnak, azonban a műszerezettségüket át kell alakítani olyanra, hogy a szimulátor belsejéhez passzoljon. A kezdők egyértelműen a Sea King-gel repülnek, mert maga a gép jóindulatú, lomha, könnyen vezethető - a többihez képest.
RC pilótaként talán még nagyobb élményt nyújt, hiszen képet ad a nagygépes világról. De nekünk nem szabad elfelejteni: a ciklikus nagyon pici mozdulatokra is reagál, csak nagyon lassan.
Maga a szimulátor az X-Plane realisztikus szimulátor szoftverre épül, annak is a 10-es verziója fut a gépen. Hogy mennyire nem egy játékról van szó, azt a a gyártó partnerei is elárulják, hiszen a felhasználók között megtalálható a Nasa, a Boeing, a Cessna, a Cirrus, a Piper és az FAA is. Ahogy az RC szimulátorok realizmusa és képességei között hatalmas különbségek vannak, az igazi gépeket szimuláló szoftverek között is megtalálhatók ezek a különbségek. Összehasonlítva például egy Flight Simulator realizmusával, az az FMS, ez pedig legalább egy neXt vagy egy Phoenix RC. A Flight Simulator-ban bármikor felszállok egy Jet Ranger-rel és le is teszem minden nehézség nélkül, itt azonban az életemért repültem, és becsülettel megküzdöttem azért, hogy egyben letegyem a gépet. Elárulom: sikerült, bár szépnek nem mondanám. A személyes élményeimről azonban a forgószárny blogon számolok be.
A cég jól megközelíthető, közel a Kelenföldi Pályaudvarhoz, akár tömegközlekedéssel is. A repülés élménye ráadásul bárki előtt nyitva, és egyáltalán nem megfizethetetlen árakon. Nagyjából egy óra egy igazi helikopteres repülés árának a töredékébe kerül. Egy óra mindösszesen 15 ezer forint, de akár már 10 percet is repülhetünk mindössze 4000 forintos áron. Összehasonlítva egy egyhajtóműves gázturbinás gép átlag 3-400 ezer forintos légiórájával, tényleg jelentéktelen összegek.
A káros mellékhatás pedig: aki egyszer kipróbálta és szereti a helikopteres repülést, az bizony visszamegy.