Helikopterek télre
Mert repülni akkor is kell... de jobb a meleg szobában
Egyre több ember teszi fel nekünk a kérdést, hogy mit lehet tenni télen repülés ügyében - vagyis mivel lehet repülni. Maradhatunk a jól megszokott formánál, bár kétségtelenül télen rövidebbek a startok - "jön a három perces startok kora" - vagy lehet más hiánypótló megoldás után nézni. Jól bevált módszer a több szimulátor, de az igazán fanatikusoknak összeszedtünk pár beltéri alternatívát.
Helikopterek télre
Mert repülni akkor is kell... de jobb a meleg szobában
Egyre több ember teszi fel nekünk a kérdést, hogy mit lehet tenni télen repülés ügyében - vagyis mivel lehet repülni. Maradhatunk a jól megszokott formánál, bár kétségtelenül télen rövidebbek a startok - "jön a három perces startok kora" - vagy lehet más hiánypótló megoldás után nézni. Jól bevált módszer a több szimulátor, de az igazán fanatikusoknak összeszedtünk pár beltéri alternatívát.
Az általunk összeszedett gépek már nem játék kategóriájú gépek, ugyanúgy felkészültséget és repülési tudást igényelnek, mint a nagytestvérek. Viszont sokkal inkább beltérre valók. Teljesítményük is méretük alapján komoly kárt a környezetükben nem nagyon okoznak, de azért a falon, a bútoron és az egyéb berendezési tárgyakon ott tud maradni a nyom.
Blade mCPX V2
Talán a legrégebbi múltra visszatekintő ultra mikro helikopter aktuális változata. DSM2, DSMX technológiás rádiókkal használható, elegendő hozzájuk a 4 csatorna de 5 csatorna felett használható igazán. Klasszikus rotorelrendezésű, kollektív pitch-es helikopter. Teljes felszállósúlya 46 gramm. A forgószárny átmérője mindösszesen 245 mm. A farokkihajtás önálló motorral rendelkezik, a 38 mm-es faroklapátok azonban fixed pitch kialakításúak, ennek ellenére meglehetősen pontosan és jól reagál. A helikopter flybarless kivitelű. A kiképzést meglehetősen jól bírja, kisebb eséseket sérülés nélkül képes átvészelni. Gyakorlatilag abszolút 3D képességekkel rendelkezik.
Ami pedig az árát illeti: Magyarországon beszerezhető, rádió nélkül 40 ezer forint, míg komplett kiépítésben, rádióval 50 ezer forintos áron vásárolható meg.
Walkera Genius CP V2
A Walkera névvel az rchelicopter.hu oldalain még sosem lehetett találkozni - jót róluk eddig elmondani nem tudtunk. Érdekes, mennyire nem képes minőségi és megbízható helikoptert építeni a Walkera nagyobb méretben. Viszont az ultra mikro helikopterek kategóriájában egytől-egyig jól teljesítenek a Walkera konstrukciói. A Genius sorozatban mind a fixed pitch, mind a collective pitch-es változatok nagyon ellenállóak és nagyon megbízhatóak. Ráadásul az alkatrészek árában és azok beszerezhetőségében sincsenek különösebb gondok.
A Walkera Genius CP V2 egy abszolút megbízható főleg beltéri használatra szánt flybarless kivitelű helikopter. Működését tekintve megegyezik az előzőekben leírtakkal, azaz flybarless CP helikopter, de a farokkihajtáson fix állásszögű, külön motorral hajtott faroklégcsavar dolgozik, amely azonban meglehetősen pontosan tartja a gépet. A forgószárny átmérője 240 mm, a faroklégcsavar mindösszesen 45 mm átmérőjű. A teljes felszállótömeg mindösszesen 41 gramm.
A szállított kitben benne van egy Devo 7 hétcsatornás rádió, de maga a gép kompatibilis minden DSSS technológiás rádióval. Magyarországi beszerzése kérdéses, de nem lehetetlen. Ha elérhető, akkor rádióval együtt 70 ezer forint körüli áron vásárolható meg.
Walkera M120D01
És igen, a Walkerától még van olyan gép, ami felfért a palettára. Ez a gyűjteményünk legnagyobb darabja, viszont ez az egyetlen olyan gép, ami szinte egy az egyben olyan, mint a nagyok. A 308 mm-es forgószárny közvetlen összeköttetésben áll a 87 mm-es faroklégcsavarral, méghozzá kardános kihajtáson keresztül. A rotorfej flybarless kivitelű.
A géppel Devo 7-es rádiót kapunk, ennek köszönhetően a helikopter DSSS kompatibilis. A vázszerkezet ebben az esetben teljesen szénszálas, meglehetősen jól ellenáll az egyes mechanikai behatásoknak. A teljes felszállótömege 122 g a gyári adatok alapján. Az ára azonban szintén a legnagyobb a kategóriában: 100 ezer forint körül vásárolható meg rádióval együtt.
A leendő újdonság - Align T-Rex 150
Már régóta hallhatók hírek az Align legújabb gépéről, de egészen a hétvégéig csak képeket láthattunk róla. Megjelent az első tesztrepülés videója, ami alapján egy igazi 3D képességekkel rendelkező, ultra könnyű helikoptert várhatunk. Pontos technikai adatok még nem elérhetők, de várható, hogy még karácsony előtt megjelenik a végleges formájában.
... és a többiek.
Ebben a kategóriában rengeteg gyártónak vannak elérhető gépei, azonban ezek jó része nem igazán a használható vagy megbízható csoportba tartozik. Azonban a listánk sem tartalmaz minden használható változatot. Amit itt felsoroltunk, azokkal vannak repülési tapasztalataink, van velük javítási tapasztalat, vagyis bátran ajánljuk - a többivel csak óvatosan.
Az ilyen helikopterek vásárlásának a legnagyobb hátránya, hogy tapasztalat nélkül döntéseket hozni nehéz. A kereskedő, aki az árut éppen bemutatja értelemszerűen nem fog rosszat mondani róla, nem fog minket lebeszélni még akkor sem, ha egyébként az áru használhatatlan lesz a számunkra. Fogjunk gyanút, ha a kereskedő nem vállalja a repülést a termékkel, nem mutatja be működés közben. A helikopternek a háton repülési képességeit is nézzük meg, kérjük az eladótól, hogy mutassa be. Mindenképpen legyen gyanús, ha az eladó nem akar (nem tud) repülni a helikopterrel, és onnantól fogva fogadjuk fenntartással a "hozzáértő" tanácsait. Nézzünk utána, hogy alkatrészek ellátása mennyire megoldott, mert előbb-utóbb bármire szükségünk lehet.