rchelicopter.hu
2011. április 18.
Ez az oldal egy archivált tartalom, és elképzelhető, hogy nem naprakész a tartalma.
Az oldal modern böngésző kompatibilitása nem ellenőrzött. Megjelenítési problémák adódhatnak.

HLC beépítése és beállítása
Heli Light Control v1.0<BR>scale rc helicopter light control&nbsp;system

Az rchelicopter.hu csapata által fejlesztett Heli Light Control egység arra készült, hogy egyetlen jól programozott csatorna segítségével komplett fényvezérlést üzemeltethessünk a Scale repülőgépen vagy helikopteren. A beszerelés és beállítás némi műszaki felkészültséget igényel, de alapvető elektronikai ismeretekkel bárki képes elvégezni.

HLC beépítése és beállítása

Heli Light Control v1.0
scale rc helicopter light control system

Az rchelicopter.hu csapata által fejlesztett Heli Light Control egység arra készült, hogy egyetlen jól programozott csatorna segítségével komplett fényvezérlést üzemeltethessünk a Scale repülőgépen vagy helikopteren. A beszerelés és beállítás némi műszaki felkészültséget igényel, de alapvető elektronikai ismeretekkel bárki képes elvégezni. 

A HLC csomagja a következőket tartalmazza:

  • A HLC áramköre
  • A használati utasítás
  • Egy színes, 16 eres szalagkábel csatlakozóval

A HLC NEM TARTALMAZZA a világításhoz szükséges diódákat és komponenseket. Így mindenki maga döntheti el, hogy a helikopterre vagy a repülőgépre hol, milyen típusú ledeket használ, van-e lehetőség hűtőbordázott power led alkalmazására, vagy speciális egyéb kialakítású fénydiódát szeretne használni. Minden kimenet PWM alapú, és 0,5A-ig terhelhető.

A szalagkábel segítségével a HLC könnyen csatlakoztatható.

A HLC áramköre - burkolat nélkül

 

Beépítés

Először építsük be a kívánt fénydiódákat a következők szerint:

  • Kell egy zöld és egy piros irányfény. A zöld jobb, a piros bal oldalra kerül.
  • Kell három villanófény (strobe). Ezek fehér fényűek
  • Kell két piros jelzőfény
  • Kell egy vagy két leszállófény, ami fehér színű.

Akkor most nézzük a beépítést:

Minden dióda saját előtét ellenállással rendelkezzen még akkor is, ha a diódákat párhuzamosan kötjük. Ezeket tetszőlegesen forraszthatjuk a dióda bármelyik lábára. Erre azért van szükség, mert a HLC 5 voltról üzemel, míg a diódák a legritkább esetben képesek 5 volt használata mellett tartósan üzemelni. Hogy mekkora ellenállás szükséges, azt könnyedén kiszámoltathatjuk a következő oldal segítségével:

http://ledcalculator.net/

Az előtét-ellenállások méretezése függ a fénydiódák áramfelvételétől és nyitófeszültségétől is (a nyitófeszültség színfüggő).

Az egyszerűség kedvéért azonban néhány példa:

  • Nagyfényerejű diódák elé 120 Ohm 1/4 W-os ellenállást illik forrasztani
  • 1W-os power LED esetén 3-6 Ohm 1 W-os ellenállás bekötése javasolt.

Ha az ellenállás teljesítménye kisebb, mint a szükséges, akkor az ellenállásunk hamar tönkremegy. Ne felejtsük,. hogy az ellenállás a felvett energiát hő formájában adja le, így az ellenállás használata esetén gondoskodni kell a hőleadás lehetőségéről. Vagyis, az ellenállást magát ne burkoljuk hőszigetelő anyaggal.

Áramkorlátozó ellenállás beépítése
A képre kattintva a teljes építési folyamat megnézhető

A fénydióda polaritásfüggő, így nem mindegy, hogy a melyik kivezetéséhez, melyik pólust kötjük. A hosszabb lábához kell a pozitív kivezetést kötni, míg a rövidebbhez a negatívot. A negatív oldalon egyébként általában a fénydióda jelölve van - de néha a másik lábat jelölik, ezért célszerű ezt ellenőrizni.

Most pedig nézzük a szalagkábel oldalon a bekötést. A könnyebbség miatt egy-egy diódához egy-egy érpár csatlakozik, keresztbe egyiket sem kell kötni.

A megfelelő kivezetések:

  Érpár Színek Kapcsolt fény
1. 1-2 barna-piros Felső fehér villanófény
2. 3-4 narancs-sárga Alsó villanófény
3. 5-6 zöld-kék Hátsó villanófény
4. 7-8 lila-szürke Leszállófény vagy homloklámpa
5. 9-10 fehér-fekete Piros irányfény
6. 11-12 barna-piros Zöld irányfény
7. 13-14 narancs-sárga Hátsó jelzőfény
8. 15-16 zöld-kék Első jelzőfény

Polaritás

A szalagkábelen a páratlan számú erek (1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15) a pozitív erek, míg a páros számúal kapcsolt negatív szálak.

Fények elrendezése
Fények elrendezése

Ugyan logikailag az irányfények és a jelzőfények bekötése mindegy lenne, de a beállításkor ezeknek fontos szerepe van, így ne keverjük össze őket.

Ha elkészültünk a bekötéssel, a HLC-re dugjuk rá a 16 pólusú csatlakozót. A csatlakozón levő kiemelkedés számára az áramkörön van egy bevágás, de ennek ellenére akár fordítva is be tudjuk dugni. Nem kell megijedni, ezzel kárt nem okozunk, csak nem fog világítani egyik led sem.

A HLC másik végét kössük a vevő szabad csatlakozójára - a példánkban egy Futaba R617FS vevőt használunk, ahol a 7-es lesz a szabad csatorna. Vigyázat! A HLC legfeljebb 5,5 V-ig üzemeltethető, így nagyobb BEC feszültség használata esetén használjunk feszültségcsökkentő áramkört.

Első beállítás

Amikor először áram alá helyezzük a gépet, a HLC beállítás módba vált. Első lépésként az első és a hátsó jelzőfény világítani fog, míg a többi led nagyjából fél másodperces periódusban egymás után fel- és lekapcsol. A sorrend a következő:

hátsó villanófény, felső villanófény, alsó villanófény,
homloklámpa/leszállófény, piros irányfény, zöld irányfény

Ha ezt a sorrendet látjuk, a bekötésünk jó.

Nyomjuk meg a gombot a HLC oldalán. A villogás abbamaradt, a két jelzőfény világít.

Most a rádiót kell beállítani - ez más típusú rádiók esetén másképpen lehet, a példánkban egy Futaba T7C típusú rádiót fogunk használni. A következőket tegyük meg: aktiváljuk a 7-es csatorna bekapcsolhatóságát, és programozzuk azt fel egy kapcsolóra. Például az A kapcsolóra. Most, ha a kapcsoló felfelé áll, a csatorna be, egyébként ki van kapcsolva.

Állítsunk be három P-MIX-et: Ebből 3 darab van ezen a rádión, így a P-MIX 1, 2, 3 beállítására lesz szükség. Először lépjünk be a P-MIX menübe, és állítsuk be, hogy a D kapcsoló 2%-ot toljon el a 7-es csatornán.

A P-MIX 2-ben hasonlóan állítsuk be, hogy a H kapcsoló 4%-ot toljon el, míg a a P-MIX 3-ban az E kapcsoló Idle 1 és Idle 2 pozíciója 8%-ot csúsztasson a csatornán.

Most tanítsuk meg a HLC-t a beállításokra. Kapcsoljunk mindent alapállapotba, egyetlen kapcsoló se maradjon bekapcsolva.

Nyomjuk meg a gombot a HLC oldalán. A zöld irányfény kigyulladt, ezzel mutatva, hogy az alapállapotot a HLC megismerte. Kapcsoljuk át az A kapcsolót, ezzel fogjuk aktiválni a HLC-t. Nyomjuk meg megint a gombot. A piros irányfény is kigyulladt. Ha a beállítás nem megfelelő, mert a HLC nem érzékel különbséget az előző állapothoz képest, akkor ötször felvillan a piros irányfény, de elalszik. Javítsuk a hibát a rádió programjában, majd ismételjük meg a műveletet.

Most az egységnyi eltolást kell megtanítani a HLC-nek Ehhez kapcsoljuk át a D kapcsolót, majd nyomjuk meg a HLC gombját. Ha háromszor villant a piros és a zöld irányfény egyszerre, a beállítás sikerült. Ha felváltva villognak hat alkalommal, a beállítás nem megfelelő, a HLC nem érzékelt különbséget az előző beállításhoz képest.

A következő lépésben azt dönthetjük el, hogy a leszállófény nyomógomb módú vagy kapcsoló módú. A két jelzőfény egyszerre villog, és vagy a zöld vagy a piros irányfény világít.

  • Zöld irányfény: a homloklámpa nyomógomb módú. Ilyenkor a kapcsoló első átváltása bekapcsolja a lámpát, a második kikapcsolja. A példában szereplő rádión ez a jó beállítás, mivel a H kapcsoló igazából egy nyomógomb.
  • Piros irányfény: a homloklámpa kapcsoló módú, azaz hagyományos módon be- és kikapcsolható.

Választani az alapkapcsoló, azaz a példában az "A" kapcsoló segítségével lehet. Ha a megfelelőt kiválasztottuk, nyomjuk meg a gombot a HLC-n.

A két jelzőfény felváltva villog. Most eldönthetjük, hogy normál módban vagy fejlett módban használjuk a HLC-t. A két programot a két irányfény képviseli. Választani az alapkapcsolóval lehet:

  • Zöld irányfény: normál mód: A homloklámpa a világítási programtól függetlenül kapcsolható, de a jelzőfények a villanófényekkel együtt kapcsolhatók.
  • Piros irányfény: fejlett mód: Kicsit bonyolultabb a működése, de közelebb áll a valósághoz. Ha a jelzőfények kikapcsolt állapotban vannak, a homloklámpa be- és kikapcsolható. Ha a jelzőfények bekapcsolt állapotban vannak, a homloklámpa bekapcsolása elindítja  a leszállófokozatot, és a villanófények is bekapcsolódnak 1-1-1 villanást futtatva. A programválasztó kapcsoló a repülési fokozatot tudja ki- és bekapcsolni, ha a jelzőfények aktív állapotban vannak. Repülési fokozatban a stroboszkópok 3-3-3 villanással üzemelnek. Azonban a kapcsoló állapotát felülbírálja a leszállófokozat. Ennek okát később részletezzük.

A kívánt program kiválasztása után nyomjuk meg a HLC gombját.Az irányfények tizet villannak, a HLC eltárolja a beállításokat és átlép program módba. A HLC használatra kész.

 

Belépés beállítás módba

Amikor a HLC áram alatt van, az oldalán a nyomógombot 4 másodpercig nyomva kell tartani. Ekkor belép beállítási módba, és elkezdi futtatni a LED tesztelő programot.

Egyszerű mód használata

Egyszerű módban a HLC homloklámpája/leszállófénye kapcsolható csak méghozzá a vezérlőcsatorna ki- és bekapcsolásával. A leszállófény bekapcsolásával a leszálló fokozat villog a villogókon, míg kikapcsolt állapotban a repülési fokozat. Bekapcsolás után az első felkapcsolásig csak a piros és zöld irányfények vannak bekapcsolva.

Egyszerű mód beállítása

Lépjünk be beállítás módba. A tesztelési lépést követően tanítsuk meg a HLC-nek a kikapcsolt állapotot. Ehhez a vezérlőcsatorna kapcsolóját kapcsoljuk ki (vagy maradjon kikapcsolva), majd nyomjuk meg a gombot a HLC oldalán. A zöld irányfény kigyullad. Ezután mutassuk meg a bekapcsolt állapotot. Kapcsoljuk át a csatornát bekapcsolt állásba, és nyomjuk meg a gombot. Ha a piros irányfény kigyulladt, a beállítás elfogadásra került. Ha villog, majd ismét kialszik, a HLC nem érzékelt különbséget. Ezután ismét nyomjuk meg a gombot, és tartsuk lenyomva addig, amíg a hátsó villogó ki nem gyullad. Közben a piros és zöld irányfények felváltva fognak villogni. Amikor a gombot elengedtük, a HLC eltárolja a beállításokat, majd kilép beállítás módból.

 

Kilépés beállítás módból a beállítások módosítása nélkül

Beállítás módban bármikor megszakíthatjuk a beállítást azok tárolása nélkük, ha van már tárolt programunk. Tartsuk nyomva 4 másodpercig a HLC gombját, és az kilép program módba. Ha nincs tárolt program, újra a beállítás mód elejére fog ugrani.

A HLC teljes törlése

Lehetőségünk van a HLC beállításait törölni. Ehhez lépjünk be beállítás módba, tartsuk a nyomógombot lenyomva 2 másodpercig. A HLC-n minden led elalszik, csak a két irányfény és a jelzőfények világítanak. Ha a nyomógombot most megint megnyomjuk, a homloklámpa kigyullad, majd a HLC a beállításokat törli. Mivel nem lesz aktív beállítás, a HLC nem lesz képes program módba lépni, ezért a beállítás mód első lépésére fog ugrani. A törlés akkor lehet jó, ha a HLC-t átépítjük másik gépbe, másik rádiót használnánk hozz, esetleg átadjuk másnak. Így a HLC a következő bekapcsoláskor biztosan beállító móddal fog indulni.

Mire jó a HLC fejlett programja?

A HLC eredendően nem scale repülőgépekhez, hanem helikopterekhez készült, így igazodik a helikopterek vezérléséhez. Fejlett módban lehetőségünk van arra, hogy az Idle kapcsoló állásaitól függően működtessük a HLC-t, ezzel teljesen szabályosan használjuk a a helikopter világítását. Például a következő sorrendet tudjuk elérni:

  1. "A" kapcsoló: bekapcsoja a HLC-t, a helikopter még áll.
  2. Idle 1 állás: felpörög a helikopter, a piros jelzőfények, amelyek a hajtómű működéséről tájékoztatnak, elindulnak.
  3. Felkapcsoljuk a homloklámpát, ezzel elindul a fel és leszálló fokozat a villanófényeken
  4. Felemelkedünk a helikopterrel, átkapcsoljuk Idle 2-be. Vagy fordítva, idle 2, és felszállás.
  5. Lekapcsoljuk a homloklámpát, a HLC átkapcsol repülési fokozatra.

Leszállásnál a sorrend fordított. Ezt neveztük el fejlett módnak, mivel a használata nem olyan egyszerű, mint a normál módnak.

A megfelelő használathoz a következőképpen kell a rádiót programozni: Az egyik kapcsoló kapcsolja be és ki a HLC-t. Az Idle 1 tolja el a 7-es csatornát 8%-kal, az Idle 2 pedig 2%-kal tolja el a csatornát.

A beállítás menete ebben az esetben a következő:

  1. Belépés beállítás módba: tartsuk lenyomva a HLC gombját 4 másodpercig.
  2. HLC gomb
  3. Minden kapcsoló legyen kikapcsolva, Idle 0 állásban
  4. HLC gomb
  5. Aktiváló kapcsoló átkapcsolása a rádión
  6. HLC gomb
  7. Idle 2 állás a legkisebb kitérítés megtanításához. VIGYÁZAT!!!! Az Idle 2-vel a helikopter felpörög, ha nincs az autorotációs kapcsoló bekapcsolva. Biztonsági okokból érdemes a motor kábelezését ilyenkor szétcsatlakoztatni a helikopterben.
  8. HLC gomb
  9. Nyomógombos vagy kapcsolós homloklámpa kiválasztása az aktiváló kapcsoló segítségével
  10. HLC gomb
  11. Fejlett üzemmód kiválasztása az aktiváló kapcsolóval. A piros irányfény legyen aktív.
  12. HLC gomb

 

A HLC működési elve

A HLC bitshift módszerrel dolgozik, azaz a programok állítását a csatorna eltolásának arányában aktiválja. Aki az informatikában járatos, azok számára jelent valamit a kettes számrendszer. A HLC ezt az elvet használja az RC rádióra alkalmazva. Az aktiváláson kívül három logikai bitkapcsolóval rendelkezik, melyeket a százalékos eltolások képviselnek:

  • 0. bit: Választás repülési és leszálló fokozat között (2% kitérítés)
  • 1. bit: Leszállófény/homloklámpa ki- és bekapcsolása (4% kitérítés)
  • 2. bit: Jelzőfények ki- és bekapcsolása: (8% kitérítés)

Vagyis ha a csatorna 8%-kal el van tolva, akkor a 2. bit bekapcsolt értékű, a 0% eltolás esetén kikapcsolt értékű.

A HLC ezeket az értékeket nézi, így ha a rádióról 12% (4+8%) eltolás érkezik, akkor a homloklámpát bekapcsolja, és a jelzőfényeket futtatja. A bitkapcsolók tényleges működése a kiválasztott üzemmódtól függ.

Technikai adatok

Üzemi feszültség: 4.5 V - 5.5 V
Áramfelvétel: maximum 35mA belső áramfelvétel
A kapcsolt diódák típusától függően az átfolyó áramerősség miatt az érték akár 2A is lehet.
Tárolási hőmérséklet: -40 és +85 °C között
Üzemi hőmérséklet: -30 és +70 °C között
Kimenetek terhelhetősége: 0,5A kimenetenként
Folyamatosan összesen: 1A 
Impulzusosan összesen: 2A
Tömeg: 19 g (kábelezés nélkül)
Méretek: 59 × 25 × 9 mm

A kimentek tranzisztorral vannak kapcsolva, azonban a kimentek nem védettek az induktív töltésekkel és a zárlattal szemben. A kimenetekre kizárólag fénydióda vagy egyéb 0,5A terhelést meg nem haladó, induktív töltést nem generáló fényforrás kapcsolható.

 

Hibaelhárítás

Hibajelenség Hiba oka Javítás módja
Egy vagy több fénydióda nem világít Fordított polaritás, kontakthiba Ellenőrizzük, hogy a dióda jól lett-e bekötve, a kábelben nincsen szakadás, a forrasztások nem törtek-e el. Ehhez használhatjuk a HLC beállítás üzemmódjának első lépését, amikor a HLC a rá kötött ledeket villogtatja.
A HLC beállítás móddal indul el Nincs tárolt beállítás Haladjunk végig a beállítás folyamatán
A HLC nem kapcsolódik be program módban A csatorna nem kapcsolt Ellenőrizzük, hogy a használt csatornát tudjuk-e kapcsolni. Szükség esetén haladjunk végig a beállítás lépésein.
A HLC bekapcsolható. de részben vagy egészen nem jól működik Fordított csatornaállás A ki és bekapcsolt csatornák 0-100% kitérítés között változnak. Éppen ezért a bitshift technológia csak a kettő közötti értéken tud üzemelni.

Elképzelhető, hogy a csatorna aktiválása fordítva viselkedik, és a shiftelés 0% alatti vagy 100% feletti értéket produkálna. Ilyenkor a P-MIX-ekben az eltolás értékének előjelét változtassuk meg. Pl.: +2% helyett használjunk -2%-ot, és így tovább. Ismételjük meg a beállítási folyamatot.
A HLC a kapcsolók állására nem reagál sem beállítás, sem program üzemmódban Másik csatorna használata Elképzelhető, hogy a HLC nem arra a csatornára lett kötve, amelyiket a rádióról irányítunk. Ellenőrizzük, hogy a HLC megfelelő helyre lett-e kötve
  Másik modellmemória használata Ellenőrizzük, hogy megfelelő program van-e a rádión kiválasztva
A HLC nem működik Fordított bekötés Ellenőrizzük, hogy a vevőn jól csatlakoztattuk-e a HLC-t Fordított polaritás esetén a HLC nem kap áramot.

 

Korlátozott felelősség, GARANCIA

A HLC-re az rchelicopter.hu korlátozott garanciát vállal. A HLC megvásárlásával egy év korlátozott javítási és/vagy cseregarancia jár az idevonatkozó szabályok betartása mellett. A garancia azonnal érvényét veszti:

  • A HLC megbontása, szerkezeti sérülése esetén, kivéve, ha a sérülés az alkalmazott belső alkatrész hibájára vezethető vissza.
  • A HLC belső prógramjának kiolvasása, részleges vagy teljes visszafejtése, módosítása, felülírása esetén
  • Hibás, nem előírás szerinti bekötés - például túlterhelés - esetén
  • Hibás, nem előírásos használat esetén

Az rchelicopter.hu mindennemű felelősséget áthárít a felhasználóra, így nem vállal semmilyen anyagi vagy erkölcsi felelősséget a repülőmodell elvesztése, megsemmisülése, sérülése esetén még akkor sem, ha a műszaki hiba a HLC hibájára vezethető vissza.

A HLC RC repülőmodellekbe szánt termék,  így attól eltérő felhasználása esetén a HLC-re sem garanciát, sem felelősséget nem vállalunk.

A HLC tesztelt, folyamatosan ellenőrzött, fejlesztett termék.És bár az esélye elhanyagolható - mint minden ilyen termék esetén - nem zárható ki, hogy annak műszaki hibája miatt a repülőmodell irányíthatatlanná váljon. Éppen ezért nélkülözhetetlen a gondos beszerelés, a pontos és szakszerű bekötés, az adó, a vevő és a modell megfelelő beállítása, ideértve a  FailSafe beállításokat is. Ezek elmulasztástásából járó károkért a felelősség a felhasználót terheli. Ne felejtsük, a repülőmodell nem játék!

A garancia érvényesíthető:

rchelicopter.hu
2315 Szigethalom, Váci M. u. 9.

Kérdések, válaszok

Miért ez a programkiosztás sorrendje?

Vagyis a bitek miért ebben az elrendezésben lettek kiosztva? Azért mert a HLC úgy lett megtervezve, hogy a lehető legkevesebb lépésből be lehessen állítani. Ezért elegendő a legkisebb csatornaeltolást megmutatni. Azt viszont olyan programelemre kellett rakjuk, aminél a legkisebb a valószínűsége arra, hogy az Idle kapcsolóra kerül, és emiatt a helikopter véletlenül felpörög. Tehát elsősorban biztonásig okai vannak.

Miért csak három bitkapcsolós a rendszer, miért nem lett több részre bontva?

A HLC-t elsősorban a legelterjedtebb Futaba T7C rádióhoz terveztük, ami viszont csak három P-MIX-et támogat, tehát ebből kellett a legtöbbet kihozni. Maga a technológia többet is lehetővé tenne.

Miért nem szervócsatlakozós a HLC kimenete?

Tapasztalat, hogy a felhasználók a legkevesebb plusz komponenst szeretnék megvásárolni. A HLC jelenlegi verzióját azért nem ledekkel együtt adjuk, mert így szabadon lehet a ledek típusa között választani, és mindenki a saját és modellje lehetőségeihez tudja igazítani a világítását. Ugyanakkor a szervócsatlakozókkal a bekötés bonyolultabb lenne, ezzel a megoldással egyszerűbben csatlakoztathatjuk a világítási rendszert a HLC-hez. Figyelembe vettük, hogy a világítás scale helikopterekbe kerül elsősorban, ahol a szervizelés, karbantartás szükségessé teszi, hogy a helikopter vázát kiszedjük a burkolatból. A ledek a burkolatba lesznek beépítve, ezzel a módszerrel egyetlen mozdulattal le lehet választani a HLC-t a burkolatról.

Miért nem zárlat- és induktív töltés védettek a kimenetek?

A HLC tervezésekor az egyik fontos szempont a méret volt. A HLC akár 450-es méretű helikopterbe is beépítésre kerülhet, ahol nincs túl sok hely az ilyen technikák alkalmazásához, és mivel a rendszer alapvetően LED alapú, így a zárlat és induktív töltés keletkezésének a valószínűsége elhanyagolható. A többlet alkatrészek viszont feleslegesen növelték volna a HLC méretét.

Csak helikopterben használható a HLC?

Nem, de elsősorban helikopteres szempontok szerint lett kialakítva. A normál mód repülős célokra is megfelelő, az advanced mód használata repülő esetén nehézkes, kényelmetlen.

A HLC a helikopter tetjén. Alatta egy 325-ös rotorlapát

Beállítási segédletek

A rádió beállításai

Vezérlőcsatorna állása Egyszerű mód Normál mód Fejlett mód
OFF Bekapcsolás után a piros és zöld irányfény világít. Első bekapcsolást követően a repülési fokozat fut, a törzsvillogók 3-3-3 villanással működnek, a jelzőfények működnek, az irányfények be vannak kapcsolva, a homloklámpa kikapcsolt állapotú Minden kikapcsolva, A bitek hatástalanok. Minden kikapcsolva. A vezérlőbitek hatástalanok.
ON Az irányfények bekapcsolva, a homloklámpa világít, a piros jelzőfények működnek, a villlogókon a leszállófokozat fut (1-1-1 villanás) A piros és zöld irányfények világítanak A piros és zöld irányfények világítanak
PGMSEL_BIT N/A Önmagában nincs hatása. ENGINE_BIT használata mellett a repülési fokozatot kapcsolja be a villogókon. A repülési fokozatot futtatja ha a HEADLIGHT_BIT ki van kapcsolva. HEADLIGHT_BIT használata mellett hatástalan.
Ha be van kapcsolva a az ENGINE_BIT hatástalan.
HEADLIGHT_BIT N/A A homloklámpát kapcsolja. Nyomógomb módban ki-be. Kapcsoló módban ha be van állítva, akkor be, ha nincs, akkor ki. Kikapcsolt ENGINE_BIT mellett csak a homloklámpát kapcsolja.

Nyomógomb módban ki és be. Kapcsoló módban ha be van állítva akkor a homloklámpa világít, ha nincs beállítva, akkor nem világít.

Bekapcsolt ENGINE_BIT mellett nyomógomb módban a homloklámpát be, majd kikapcsolja, a leszálló fokozatot be illetve kikapcsolja. Kapcsoló módban bekapcsolt állapotban a homloklámpa világít, a leszálló fokozat fut a villogókon. Kikapcsolt állapotban a homloklámpa nem világít, a villogók működése a PGMSEL_BIT állapotától függ
ENGINE_BIT N/A Bekapcsolt állapotban a jelzőfények üzemelnek, a villogók állapota a PGMSEL_BIT állapotától függően leszálló vagy repülési fokozat. Ha be van kapcsolva, a piros jelzőfények üzemelnek.

Ha a PGMSEL_BIT be van kapcsolva, az állapota hatástalan.

OFF állapot: A vezérlőcsatorna neutrális, azaz alapállapota. A kitérítés 0%.

ON állapot: A vezérlőcsatorna bekapcsolt állapotú, azaz aktív. A kitérítés 100%

PGMSEL_BIT: A vezérlőcsatorna a pillanatnyi állapothoz képest -2% kitérítést kap.

HEADLIGHT_BIT: A vezérlőcsatorna a pillanatnyi állapothoz képest -4% kitérítést kap.

ENGINE_BIT: A vezérlőcsatorna a pillanatnyi állapothoz képest -8% kitérítést kap.

N/A: Nem értelmezett, nincs hatása

Mivel a csatorna 0-100% közötti értéket vehet fel, a kitérítésnek mindig a két érték közé kell esnie. Ezért pozitív kapcsolás esetén az eltolás negatív irányú, amennyiben a csatorna fordított állapotú, azaz a kikapcsolt állapot a 100%, akkor az eltolás pozitív irányú, és bitek +2, +4, +8 %-ot kell felvegyenek. Félreprogramozás esetén a HLC nem fogja tudni megmondani az eltolás mértékét, ilyenkor próbáljuk meg az eltolások előjelét megváltoztatni.

A HLC programozása

  Fények állapota Jelentés
1. Jelzőfények folyamatosan világítanak, a többi fény hátsó villanó, felső villanó, alsó villanó, homloklámpa, piros irányfény, zöld irányfény sorrendben egymást váltva bekapcsol, majd kikapcsol. Bekötési teszt. Segítségével ellenőrizni lehet a fények állapotát. Továbblépés a 2. pontra a gomb megnyomásával
2. A két jelzőfény világít. A neutrális, alap állapot beállítása. A rádión legyen minden vezérlőbit kikapcsolt állapotú, a vezérlőcsatorna kikapcsolt állapotú. Továbblépni a gomb megnyomásával lehet a 3. pontra.
3. A két jelzőfény és az zöld irányfény világít Az aktív állapot beállítása.  A rádión legyen minden vezérlőbit kikapcsolt állapotú, a vezérlőcsatorna viszont bekapcsolt állapotú. Továbblépni a gomb megnyomásával lehet a 4. pontra.
4. A két jelzófény világít, a zöld és piros irányfények világítanak. A legkisebb eltolás érékének beállítása, azaz a PGMSEL_bit értékének megtanítása. A rádión a csatorna legyen aktív, az eltolás mértéke legyen 2%, azaz a PGMSEL_BIT-et beállító kapcsoló bekapcsolt állapotú. Továbblépni a gomb megnyomásával lehet a 5. pontra.

A sikeres beállítást a HLC a zöld és piros irányfények három villogásával tudatja.

Ha a könnyű módot szeretnénk beálllítani, a rádión a kapcsolók álljanak úgy, ahogy a 3. pontban, és a gombot tartsuk lenyomva addig, amíg a hátsó villanófény ki nem gyullad. Ezen idő alatt a piros és zöld irányfények felváltva villognak.A gomb elengedésével a HLC a 7. pontra lép.
5. A jelzőfények együttesen villognak, vagy a piros vagy a zöld irányfény világít. A homloklámpa működésének beállítása.

Ha a zöld irányfény világít, a homloklámpa nyomógomb módban üzemel. A kapcsolójának/gombjának első megnyomása a lámpát bekapcsolja, a következő kikapcsolja.

Ha a piros irányfény világít, a homloklámpa kapcsoló módú, azaz ki vagy bekapcsolható a kapcsolóval. Továbblépni a gomb megnyomásával lehet a 6. pontra.
6. A jelzőfények felváltva villognak, a piros vagy zöld irányfény világít. A használni kívánt programkészlet kiválasztása. Zöld irányfény a normál módot jelenti, piros a fejlett módot mutatja. A programkészletek leírása a rádió beállításánál található. Továbblépni a gomb megnyomásával lehet a 7-es pontra.
7. jelzőfények együttesen világítanak, a piros és zöld irányfények 10-et villannak. A beállítások tárolása. A tárolást követően a HLC program módba lép.

Ha ezelőtt a pont előtt kilépünk a beállítás módból, vagy újraindítjuk a helikoptert, az eddigi beállítások nem kerülnek tárolásra.

 

A HLC memóriájának törlése

  Fények állapota Jelentés
1. Jelzőfények folyamatosan világítanak, a többi fény hátsó villanó, felső villanó, alsó villanó, homloklámpa, piros irányfény, zöld irányfény sorrendben egymást váltva bekapcsol, majd kikapcsol. Bekötési teszt. Segítségével ellenőrizni lehet a fények állapotát. Tartsuk lenyomva  a HLC gombját két másodpercig, azaz addig, amíg a villogás abbamarad. Először a zöld, majd a piros irányfény gyullad fel. Továbblépés a gomb elengedésével. Ha a gombot most nem engedjük el, a HLC kilép a beállítás módból.
2. Piros, zöld irányfény és a jelzőfények villognak. Várakozás a megerősítésre. Hogy a törlés megtörénjen, a gombot ismét nyomva kell tartani, amíg az összes fény elalszik, és a homloklámpa bekapcsol. Ezzel továbblépünk a 3. pontra
3. A piros és zöld irányfény tíz alkalommal villog. Törlés. A törlést követően a HLC újraindul. Mivel törölve lett a memória a beállítás mód első lépésére fog ugrani az újraindulást követően. A modell áramtalanítható, a HLC beállítások nélkül kiszerelhető, illetve újra beállítható.

 

Beállítás közben előforduló hibakódok

  Fények állapota Jelentés
2. A zöld irányfény ötször felvillan, majd elalszik. A HLC nem érzékeli a vezérlőcsatornát. Ellenőrizzük, hogy a rádió megfelelően van beállítva, a HLC megfelelő helyre van dugva.
3. A piros irányfény ötször felvillan, majd elalszik.. A HLC nem érzékel különbséget a kikapcsolt és a bekapcsolt állapot között. llenőrizzük, hogy a rádió megfelelően van beállítva, a HLC megfelelő helyre van dugva, a kapcsolók megfelelően állnak.
4. A zöld és piros irányfények felváltva hatszor felvillannak. A HLC nem tudja megállapítani a PGMSEL_BIT értékét, azaz nem érzékeli a 2%-os eltolást. A hibaüzenet a könnyű mód beállítása alatt is megjelenik, de a nyomvatartott gombbal tudatjuk a HLC-vel, hogy az üzenet figyelmen kívül hagyható. Ennek tudomásul vételét a hátsó villanó felkapcsolásával jelzi számunkra a rendszer. Egyébként ellenőrizzük a kapcsolók állapotát, a rádió helyes beállítását.

 

Kilépés a beállítás módból

Tartsuk lenyomva a HLC gombját, amíg a HLC ki nem lép beállítás módból. Ez nagyjából 4 másodpercet vesz igénybe.