rchelicopterhub.com / rchelicopter.hu
2019. november 17.

Ismerkedjünk meg Scott Mayoval
Egy tinédzser F3C pilóta az Egyesült Királyságban

Scott Mayo a brit közösség egyik ismert pilótája. Szinte minden kiemelkedő eseményen részt vesz az Egyesült Királyságban, és külföldön is képviseli a hazáját. Scott januárban lesz 18 éves.

Ismerkedjünk meg Scott Mayoval

Scott édesapja Roger Mayo, a Team F3C GBR csapatpilótája, és Scott mentora is egyben. Scott volt olyan kedves, és válaszolt a kérdéseinkre. Az alábbi, vele készült interjúban mutatjuk be őt:

Nyilvánvalónak tűnik, mivel az édesapád szintén RC helivel repül, de mégis, mikor döntöttél úgy, hogy RC helikopterekkel akarsz repülni, és miért? Egyáltalán a te döntésed volt?

Egészen kiskoromtól repülök, szimulátorokkal kezdtem, amikor a kezem már elég nagy volt ahhoz, hogy kezelhessek egy rádióadót. Végül a helikopterekre irányult a figyelmem, miután kaptam ajándékba egy meglepetés születésnapi leckét Darren Hardy pilótától. Pusztán csak azért választottam a helikoptereket, mert imádtam a le- és felszállással járó kihívást.

Emlékszel az első önálló repülésedre?

Ahhhh, az első önálló repülésem… Nagyon jól emlékszem rá.

Mikor volt? És melyik helikopterrel?

2017 telének végén, Align T-Rex 600ESP-vel.

Nem te vagy az első, aki úgy nyilatkozik, hogy az első önálló repülése egy T-Rex 600-al történt. Nem volt túlzottan félelmetes?

Határozottan ideges voltam a repülés ideje alatt, de a felszállás előtt édesapám mondott nekem valamit, amire mind a mai napig emlékszem a versenyeken is... Azt mondta: "Ha elrontod, nem számít, mindez a gyakorlás része.”

Emlékszel az első törésre, ugye?

Igen, emlékszem, a Rave Ballisticem volt, egyszerűen elveszítettem az orientációt.

A törés befolyásolta a teljesítményedet azután?

Rövid ideig igen, körülbelül másfél hónapon át nagyon féltem, hogy bármivel is repüljek, aztán egy nap kimentünk a mezőre, és újra rátaláltam a belső erőmre.

F3C helikopter 

  • Heli: Align Trex 700e Superior stretched to 760
  • Szervók: JR MP70
  • Motor: Align Super Power 700MX
  • ESC: Align BL130 Tail Type-
  • Három lapátos rotor lapátjai: JR 720mm
  • Faroklapátok: Align 105mm
  • FBL: JR MiniTags FBL unit
  • Adó: JR XG14

3D helikopter

  • Heli: Align Trex 700e DFC V2
  • Szervók: Align DS715
  • Motor: Align Super Power 800MX
  • ESC: Align BL130
  • Farok típusa: Align Two blade Heavy Duty system
  • Lapátok: Azure Power AZ700
  • Faroklapátok: Azure Power 105mm 
  • FBL: VBar Silverline
  • Adó: Mikado VBar Control

Most F3C-ben versenyzel. A te döntésed volt, vagy az édesapád terelt ebbe az irányba?

Igen, azt mondanám, hogy valójában kicsit mindkettő. Amikor apu és én különböző eseményekre mentünk, mindig a brit F3C csapatot láttam, hosszú ideig csak az F3C versenyeket néztem, és beleszerelmesedtem. Ráadásul mindig segített, hogy édesapám F3C-t repült, nem nagy kérdés mást repülni, mivel mindig kaphattam segítséget, amikor kellett.

Tehát még ma is mentorál téged. Ki a jobb, ki lesz a jobb néhány év múltán?

Igen! Amikor kint vagyunk, minden alkalommal elmondja, hogy mit kell kijavítanom, és min kell változtatnom. Hahaha… Abban a pillanatban apa és én továbbra is egymással csatázunk, tehát azonos szinten vagyunk. Fogalmam sincs a jövőről, mindketten annyi időt fordítunk rá, és olyan elkötelezettek vagyunk a versenyzés iránt, nos, lehetetlen megismerni, mindaddig persze, amíg meg nem jelennek a pontszámok az eredményhirdető táblán.

Mennyi időt fordítasz a valós és a szimulátoros gyakorlásra?

Azt mondanám, hogy körülbelül hat startot minden alkalommal, ami nagyjából 1 órán át tart, és könnyedén szimulátorozok 1-1 órát is minden este.

Hányszor repülsz egy héten?

Mivel apa teljes munkaidőben dolgozik és későn ér haza, csak hétvégeken megyünk, tehát általában hetente csak egyszer, de ha szerencsések vagyunk, akkor mindkét hétvégi napon.

És tanulsz is, mi több ez az év különösen fontos a számodra, ha igazam van, ugye? Ennek a tanévnek a végén befejezed a középiskolát.

Igen, jelenleg az A-szintű érettségi vizsga első évében vagyok (ez a 12. év). Ebben az évben mindent megteszek azért, hogy a lehető legjobb egyensúlyt teremtsek a hobbim és a tanulmányaim között. Szerencsére ez már az a tanulmányi kurzus, ami főként az online tanulásban jelenik meg, így tanulhatok akkor is, amikor épp versenyekre utazok.

Ez az, amit meg akartam kérdezni: hogyan lehet egyensúlyt teremteni a mindennapi élet és a hobbi között? Van más hobbid is, amivel szintén egyensúlyban kell lenned? Ismert, hogy multikopterekkel is repülsz. Tervezed, hogy mindezt még komolyabban is űzni fogod?

Ez jó kérdés, még soha nem gondoltam rá igazán. Azt hiszem, amikor tudom, hogy verseny lesz, kettéosztom a hétvégémet, azaz egy napot töltök a családommal vagy a barátaimmal, a másik napon pedig gyakorlok. Igen, multikopterrel is repülök, mindig is érdekelt az FPV Racing repülés, és látni olyanokat, mint Kenny Ko, Mirko Cesena és Dunkan Bossion FPV versenyrepülés közben, majd helikopterrel repülni, még inkább érdekessé teszi ezt a számomra.

Nem gondolod, hogy ez esetben az FPV prioritást élvez a helizéssel szemben? Különösen az F3C-hez képest.

Úgy gondolom, hogy az FPV repülés nagyon jó dolog, és egyértelmű, hogy világszerte sokkal jobban ismert, de ez valószínűleg a pilótától is függ. Ha élő TV-adásban szeretnék amolyan hírességként ismertté válni, akkor FPV-vel kellene repülnöm. De, azt hiszem, hogy valami mindig vonzza az embereket a helikopterekhez, mert azok olyan fantasztikusak.

Ha az RC helikopterezés, mint hobbi bajban van, akkor az F3C helyzete még rosszabb: egyre kevesebb ember csinálja. Mit gondolsz, mit kellene tenni a népszerűsítése érdekében? Annak érdekében, hogy az emberek megértsék, hogy mindez mennyire király.

Úgy gondolom, hogy olyan eseményeknek, mint például a Global 3D, közös versenyt kellene kiírni az F3C-vel, hogy azt mindenki láthassa, mivel a Global 3D a világ minden tájáról sok-sok embert vonz. Személyes meggyőződésem, hogy sok ember az F3C-t "túl könnyűnek" vagy "unalmasnak" tekinti, de csak addig igaz ez, amíg tényleg el nem megy egy rendezvényre, és nem repül az F3C-ben, melynek során rájön, hogy ez milyen király dolog.

Szponzorok

  • Azure Power
  • Align
  • 360RC Technologies
  • ATModels (Align TRex Models)
  • AccuRC

Szponzorált pilóta vagy. Szponzoraid az ATModels, a 360RC Technologies, az Azure Power, és az Align területi képviselője is vagy. Valószínűleg ezért repülsz Align helikopterekkel. Van "álom" modelled?

Álmaim modelljének minden bizonnyal a T-Rex 700X-nek kell lennie!

AccuRC rajongó is vagy. Mi ennek az oka?

Igen, szeretem, mert roppant életszerű ez a szimulátor, mind a beállításaiban, mind pedig a fizikájában.

Egész évben számos rendezvényen veszel részt. Tudod nagyjából, hogy hányon? És, hogy hány mérföldet utazol egy év alatt?

Ühüm… Mindent megteszek azért, hogy minél több rendezvényen vegyek részt, idén 8 rendezvényen voltam, és rengeteg mérföldet tettünk meg!

Mi volt a legemlékezetesebb pillanat 2019-ben?

Ennek mindenképpen a FAI F3CN Világbajnokságnak kellenie, F3C-ben 3. helyezett lettem a junior világbajnokságon.

Lépjünk tovább egy kicsit, a való élethez. Mi lesz a foglalkozásod, ha "felnősz"?

Ez olyan dolog, amivel továbbra is küzdök magam is, bár úgy döntöttem, szeretnék valami olyasmi felé mozdulni, ahol közöm lehetne a kamerákhoz, pl. fotós, operatőr, légi fényképezés / filmkészítés.

És mi van a partikkal, a lányokkal, stb., ha kérdezhetek ilyet tőled?

Egyértelmű… Hahaha…

Végezetül: mit tanácsolsz azoknak az embereknek, akik fontolgatják, hogy most csatlakoznak a hobbihoz? Gyerekeknek vagy felnőtteknek.

A legjobb tanácsom az volna, hogy legjobb befektetés egy szimulátor, amit valaha is tehetnek, és mindig emlékezzenek arra, hogy még a világszínvonalú pilóták is egyszer az ő tudásszintjükről indultak.

Köszönöm szépen az interjút.

Ismerkedjünk meg Scott Mayoval