Szabó Péter - pgpetike
2022. december 17.

Ezért tart itt a helikopter-modellezés
V. rész

Most már látjuk, miért fogyunk. De miért nincs utánpótlás? Mi az, ami miatt a többi RC ág is szenved? Elérkeztünk a talán legnehezebben elmagyarázható részhez. Ha ez néha bonyolult, esetleg zavaros, akkor előre is bocs, igyekszem érthető maradni.

Instant emberek, instant világ, közösségtelen média

Instant világban élünk, instant emberek lettünk. Mindent most, rögtön, azonnal. Írom ezt a sorozatot, te meg várod, mint a következő Dallas epizódot, de nem győzöd kivárni, már akkor elolvasnád, amikor még egy betű sincs megírva. Na jó, nem mindenki, de azért páran biztosan. Elszoktál attól, hogy várni kell a péntek estét, mert akkor jönnek a Ewing-ok. Felmész a Nextflixre és most nézed meg a következő részt - ha fent van, ha nem, akkor nézel mást, de most. Megrendeled, ami kell, és elvárod, hogy másnapra ott legyen. Amazon Prime account-tal még aznap - mármint ahol van ilyen. Ha egy hetet kell várni, akkor "Mi ez a múlt századi kiszolgálás?"

Nem, nem benned van a baj alapvetően, hozzászoktattak minket ehhez. Így lettünk mi az instant emberek, és a mostani fiatalok az abszolút instant generáció. Mi, az idősebbek azért még emlékszünk, amikor 5 hét alatt ért ide Kínából a megrendelt cucc, és az egy hetes szállítás nagyon gyorsnak számított. Sőt, még az is megvan, amikor nem lehetett megrendelni, hanem el kellett érte menni. De a mostani fiatalok? Ha kiveszed alóluk a netet, az felér a világvégével.

Ennek a generációnak sajnos nem valók az RC sportok, mert egyik sem azonnali. Nem nagyon lehet fél óra alatt megtanulni. Na jó az FPV-t talán, mert ahhoz hozzá vannak szokva, az olyan mint az FPS játékok, például a Minecraft. Na de a többi kívülről nézős? Totál idegen érzés, és idő kell a megtanulásához. Ja és rengeteg kitartás és türelem. Nem ad azonnali, azaz instant sikerélményt. És innentől nem érdekes - persze azért vannak kivételnek: őket kellene nekünk megtalálni.

Ráadásul folyamatosan megy a stimulálás: TikTok, Insta, Face, Youtube. És a hülye videók. Mindenből egyre extrémebbet, gusztustalanabbad, és mocskosabbat kell csinálni ahhoz, hogy megüsse az ingerküszöböt. És ezzel mit lehet kezdeni? Fogalmam sincs. És nálam sokkal okosabb embereknek sincs. Meg szülők milliói is szeretnék tudni a választ. Az RC közösségek meg húzhatnak sorszámot.

Igen, egy rakat problémának - és nem csak a mi problémánknak - a forrása a közösségtelen média. Eredetileg közösséginek hívták, de hát sok minden van benne, közösség az speciel nincs. Pont ez a média verte szét a közösségeket. Mert ugyan tényleg az egész világgal tartod a kapcsolatot, de ez legtöbbször egy lájkban kimerül - vagy még abban sem. Ingyen van, legalábbis azt hiszed. Pedig a legfontosabbal fizetsz érte: az életeddel, a személyiségeddel. Nem mondok újat, de pontosan tudják, ki vagy, mit szeretsz, olyat is tudnak rólad, amit még a legszűkebb családod sem, mert ki vagy analizálva az utolsó molekuláig. Ingyen ebéd nincs, csak legfeljebb valaki más fizet érte. Aztán a végén te. A hirdetőknek meg az adataid el lettek adva, hogy a legszemélyesebb módon bombázhassanak a reklámjaikkal, és addig sulykolják azokat, amíg meg nem veszed azt az arcmasszírozót, amit azért nyomnak a pofádba huszonharmadszorra is, mert egyszer elfeküdted az arcod, és rákerestél, hogy mit lehetne ellene tenni.

Nézed a "hülyevideókat", meg még egyet, meg még egyet, és közöttük kábé 10-15% szuggesztív reklámot. Ehhez képest a "De miért?" Ábel csak idegesítő volt. Vásárolsz és fogyasztasz. Aztán rettegsz, mert jön az Orbán, a Gyurcsány, a brüsszeli szankciók, az államcsőd, az idegenek, a klímakatasztrófa, a migránsok, a Megatron-variáns meg a világvége. És még többet költesz, miközben már nem is gondolkodsz, mert minden oldalról manipulálnak. Közben egyre többet melózol, mert a pénzed egyre kevesebbet ér és te meg egyre többet költesz. És megnézel még egy "hülyevideót". Pontosan tudja a TikTok meg a Youtube, hogy mik azok a videók, amik ott fognak téged tartani, mert ott kell tartsanak, hiszen csak így termeled nekik a pénzt. Neked meg egyre kevesebb időd van, mert már megint elcsesztél 3 órát a napodból ezekkel a dolgokkal. Ne mondd, hogy nem így van, egész eddig a facét nézed, hogy mikor kerül ki ez a rész végre már.

És így már nincs időd szimulátorozni, vagy kimenni repülni. Ahogy a többieknek sem, mert ők is pont ugyanezt csinálják. És a közösségnek már lőttek is. Így lett a közösségi média közösségtelen.

De hát ez tök jó, akkor az utánpótlást itt kell toborozni!

Pontosan így gondolkodik a gyártó, meg a szekértábor. De van egy egészen kis bökkenő: a leendő utánpótlásnak fogalma sincs arról, hogy ezek a dolgok léteznek, ergo sose nézett ilyen tartalmakat, sose keresett rá. És az atom kifinomult mesterséges intelligencia, ami a célzott tartalmakat válogatja, az ilyen anyagokat már ki is szórta. Lehet, hogy működne, de sose fog kiderülni, mert a potenciális utánpótlás sose fog vele találkozni. Az RC modellezéssel a legtöbb ember véletlenül találkozik.

Viszont ha mégis találkozott vele, akkor elkezdhet rákeresni. És itt bukik meg a közösségi média másodszor. Azaz dehogy bukik meg. Te, mint gyártó vagy tartalomgyártó buksz meg másodszor. Kivéve, ha pénzt teszel bele. Igen, "hard cash"-t. Mert a social media részvényeseket egyetlen dolog érdekli: a profit. Te, mint tartalomgyártó érdekelt vagy abban, hogy a tartalmad eljusson a célközönséghez. Nincsen ingyen-ebéd, fizess. Különben a tartalmad a háttérbe szorul, vagy meg se jelenik.

Persze azért akkor is kell a keresésre eredményt mutatni, ha konkrétan nem fizetett érte a tartalomgyártó, mert hát a negatív felhasználói élmény sem jó, a felhasználót ott kell tartani, a keresést ki kell elégíteni. Méghozzá jól kell kiszolgálni. Ilyenkor kapnak szerepet a nagyon összetett technikák, amikkel a tartalmad - ha releváns - jó eredményt produkál. Nos a Facebook pont nem az a hely, ahol bármiféle stratégiát ki lehet építeni, hiszen szimplán emberi kapcsolatokra épül a hálózat. Ezeket a kapcsolatokat egyetlen módon lehet megkerülni: ha célzott hirdetést indítasz, vagyis fizetsz. Na ezt nem teszi meg se a tartalomgyártó, se a webshop (na jó ők néha), sem a szekértábor. Pedig csak ilyenkor tudod TE meghatározni, hogy ki a célközönség - bár a célközönséget is válogatják neked. Minden más esetben viszont a szoftver dönt, neked minimális ráhatásod van az egészre.

De ha mégis fizet a tartalom gyártója, mit is kap érte? Azt hiszed, hogy csak a felhasználót manipulálják? A hirdetőt is: a hirdetési eredmény egy jelentős hányada színtiszta kamu. Kamuznak, mert el kell hitetni, hogy a hirdetésed jó eredményt produkál. Akkor is ha nem, különben leállítod az egészet, és ők nem kapnak több pénzt. Tapasztalatból beszélek, és ha érdekel, külön elmondom, hogyan tapasztaltam meg, és hogyan jöttem rá. 

Így a fészen egymásnak posztolunk, egymásnak hirdetünk, ezek a tartalmak a legritkább esetben kerülnek ki a külvilágba. És ha olyan hülyék vagyunk, hogy az egyik legjelentősebb RC helis csoportot, az RC Heli Hangout-ot priváttá tesszük, akkor meg ki is zártuk annak a lehetőségét, hogy onnan bármi kikerülhessen. Márpedig ez megtörtént. Bár ha nyilvános lenne a csoport, akkor se sokat érne a dolog. És a gyártó, a szponzorált ember, a rendezvény meg szinte csak ide posztol, mert az jó reklám!

Egy átlagos posztot a csoport tagjainak 5-10%-a fogja látni anélkül, hogy célzottan megnézné a csoport tartalmát. A facebook oldal esetén ez az arány még rosszabb. Lehet nekem 10 ezer követőm, egy-egy posztot olyan 3-500 ember lát. És azok még mindig olyanok, akiket már érdekel a téma - hiszen valamikor elkezdtek követni.

Öt nap elteltével a tartalom pedig a mocsárba süllyed, és jó eséllyel ott is marad. A munka, amit beletettél, elveszett.

Marad a többi csatorna. Mindegyiken nagyon komoly stratégiákat és technikákat kell bevetni ahhoz, hogy egyáltalán labdába rúgj. A TikTok-on a Tareq a legnézettebb, van is vagy 3 millió követője. A második Dunkan Bossion - 5 ezer követővel. Tareq már influenszer, Dunkan viszont nem. De ha nem tudnád, Tareq-nek vannak profi médiamunkásai. Na ő az egyetlen, aki esetleg eléri a külvilágot a TikTok-on. Viszont a többieknek ez egy külön tudomány és rettenetesen sok idő és energia kell a felépítéséhez - na meg egy jó adag szerencse, miközben a másik egymillió hobbival és hülyeséggel konkurál. És még Tareq is kishal az igazi TikTokkerekhez képest. A csúcson 152 milliós táborral Khabane Lame, Tareq nincs benne a Top 1000-ben.

Arról meg végképp nem vagyok meggyőződve, egyáltalán lehet-e hasznos egy TikTok csatorna az utánpótlás szempontjából, hiszen a platform nem annyira az ismeretterjesztésre, mint inkább a szórakoztatásra helyezi a hangsúlyt.

Ebből a szempontból a Youtube egy messze jobb felület: ott azért többen is vannak, akik hatékonyak, de ez megint az a terület, ahol nagyon kell tudnod, hogy mit csinálsz, ha ki akarsz tűnni a középszerűből. És az egyes videók eredményeit elnézve RC helikopterrel ez végtelenül nehéz feladat. Az rchelicopterhub.com-nak van olyan videója, ami az adott témában simán az élmezőnyben van, és ez pontosan 27 ezer megtekintést jelent. Itt kellene milliós nézettségeket összehozni, de az RC helikopter olyan specifikus téma, amivel ezt egyáltalán nem könnyű elérni. És még mindig ott tartunk, hogy az fogja megnézni, akit már érdekel a téma. Mellesleg az a kurzus, amiben megtanulhatod, hogyan készíts hatékony Youtube videó ajánló képet (thumbnail) 97 dollárba kerül. A részletesebb Youtube kurzust, ami segít felépíteni a stratégiákat, a megfelelő tartalmakat, már 299 dollárért megveheted. Aztán jön egy troll, lenyúlja az anyagod, felrakja sajátjaként, és te meg pislogsz, hogy a belefektetett rengeteg pénzedért más keres a videóddal. És a hajadra kenheted a jól felépített koncepciódat.

És a web? Na ez az a hely, ahol nekem sikerült kiemelkedő eredményt elérni, igaz, én mindig is ebben hittem a leginkább és mindig is erre összpontosítottam elsődlegesen. Sokkal több ráhatásom van arra, hogy mit és hogyan értékeljenek a keresőmotorok, mint a médiacsatornák esetében. Ez az a terület, ahol a szerencse jelentőssége a legkisebb. A webes keresőket igencsak jól el lehet látni információval ahhoz, hogy úgy értékeljék a tartalmat, ahogy az nekünk jó. Az ilyen megosztó oldalak esetén a tartalom indexelését befolyásoló eszközök korlátozottak. És igen, ha valakit érdekel egy téma, akkor arra rá fog keresni. Méghozzá először a Google-ben, Bing-ben, a Yahoo-n vagy más keresőben, nem pedig a közösségi médiában.

Teljesen mindegy, hogy melyik megoldást választjuk, mindegyik egy önálló tudományág, és nagyon komoly munkát, pénzt és időt igényel a megtanulása. És a siker még így sem garantált, a legtöbb esetben kell hozzá a szerencse is.

A gyártók mégis abban hisznek, hogy a csapatpilóta majd jól bereklámozza őket a Facebook-on. Hát lehet, de csak annak a 6-8 ezer embernek, aki már benne van a körben - illetve azok egy részének. Mi meg szép szorgalmasan gyártjuk a csoportokat, meg a Facebook oldalakat - magunknak. Ugyanaz a 6-8 ezer ember van benne mindegyikben, csak más-más leosztásban. Hát ebből nem lesz utánpótlás.

A legjobb esély a weboldalak lennének, csak hát abból ugye vagy a webshopok vannak, vagy ez, ahol ezt is olvasod. Nem azt mondom, hogy a többi nem kell, de kiindulási alapnak mindenképpen ez a leghatékonyabb felület az utánpótlás szempontjából. A weboldal az egyetlen ezek közül a megoldások közül, ami viszont tényleg nincs ingyen. Itt fizetni kell mindenért, dolgozni kell a megjelenítéssel és mindennel, nem csak úgy belelapátolni a cuccot, cserébe sokkal nagyobb a kontrollod minden felett. De még ezzel is van egy bökkenő: az fogja megtalálni, aki keres a témában.

Persze lehet próbálkozni, ezt teszem, tesszük mi is. Olyan stratégiákat építünk fel, amik elérhetik azokat is, akik nem feltétlenül érdekeltek még a témában. Egymásra építjük az egyes felületeket, összekapcsoljuk a Twitter, az Insta, a Facebook, a VK és a Youtube csatornákat, egymásba ágyazzuk őket, az egész köré odaépítjük a weboldalt, kísérletezünk a TikTok-kal, és dolgozunk azon, hogy a tartalmak így vagy úgy, de kikerüljenek a külvilág elé. Órákat lehetne erről beszélni, de pont ezért működik az rchelicopterhub és az rchelicopter.hu úgy, ahogy, mert rengeteg a munka, és többé-kevésbé átgondolt, több csatornás a stratégia, a különböző keresésekre épített a célzás. 

Viszont a célzott hirdetések és tartalmak korában jellemzően zárult a kör. Ez az a csapdakör, ami miatt a többi RC ág sem tud igazán labdába rúgni. Főleg az első fele az itt elmondottaknak, mert azzal, hogy van egy instant generáció, egy felgyorsult és elkényelmesedett életforma, amikre építeni kellene, még senki sem tudott igazán mit kezdeni.

Lassan a végére érünk, már csak egy rész van vissza, ahol az utolsó problémát is feltárjuk. J.R. Ewing (azaz ahogy mi ismerjük Jockey) elnyeri méltó büntetését, Samantha leteszi az italt, Bobby és Pamela boldogan élnek, és lezárul a Dallas. Szóval a következő részben lesznek ötletek is a megoldásra, igaz nem a Szent Grált fogom megosztani - bárcsak ismerném és tehetném.