rchelicopterhub.com / rchelicopter.hu
2023. január 14.

Direct drive kontra áttételes meghajtás: melyik a jobb?

Egyre több direct drive, azaz közvetlen meghajtású modell kerül a piacra, és most már a nagyobbak is. Elsőnek az SAB Goblin Raw 420 került kiadásra palacsinta motorral a nagyok ligájában, majd a Goosky RS4 követte, és most a forró téma a legújabb Omphobby M4 lett. De tényleg olyan jó a direct drive?

Direct drive kontra áttételes meghajtás: melyik a jobb?

Ahogy ebben a hobbiban általában, nincsen egyszerű válasz, helyette érvek és ellenérvek vannak mindkét oldalon. A direct drive azaz a közvetlen meghajtás kevesebb alkatrészt használ, egyszerűbb, következésképpen és elméletileg olcsóbb is az egész gyártása, mint a hagyományos, fogaskerekeket vagy orsókat és szíjakat használó meghajtásoknak. Amikor a helikopter törik, sokkal kevesebb alkatrész sérülhet, így még a javítási költség is alacsonyabb.

Ahogy a technológia fejlődött, a közvetlen meghajtás keresztültörte magát, és átvette az uralmat a kisméretű teljesítmény-helikopterek közöztt: Align T15, Omphobby M1 és M2 és így tovább,  és nem kétséges, a trend folytatódik, különösen azért mert az apró alkatrészek ezekben az apró helikopterekben nagyon könnyen törnek., így jobb, ha kevesebb van belőlük.

Viszont van néhány olyan tény, amit számításba kell venni. Ahogy Keven Schauz a Helicoach.de részéről korábban megfogalmazta:

A motorok "titka" egészen egyszerű: teljesítmény = sebesség × nyomaték. Nagyobb nyomaték a nagyobb teljesítmény érdekében nagyobb tömeget igényel, a nagyobb sebesség azonban nem. Ezért számos alkalmazás esetén az áttételes meghajtás jelentősen több erőt tud produkálni a kis tömeg mellett. Éppen ezért a trend az, hogy a nagy direct drive rendszerektől inkább a szíjas meghajtások és kisebb motorok felé fordulnak ezen a területen.

Megkértük Kevent, hogy részletesebben fejtse ki mindezt, hogy ez a nézőpont is világos legyen:

Ahogy látom, rengetegen gondolják úgy, hogy a direct drive hatékonyabb kell legyen, mivel kevesebb alkatrészből áll, de nincsenek tisztában a hátulütőkkel. Kisebb helik esetében a direct drive nagyszerű, de van egy bizonyos pont, ahol az egész rosszabbá válik, és ahol az erő és tömeg görbék gyorsan távolodnak egymástól. Ennek oka a motor térfogatának növekedése, amely a nyomaték növeléséhez szükséges (ami a teljesítmény növeléséhez szükséges rögzített maximális fordulatszám mellett), de minden alkalommal amikor a nyomaték megduplázódik, a térfogat növelése duplaakkora súlynövekedést jelent.

Következésképpen korlátozott az, hogy milyen nagy lehet egy hatékony direct drive helikopter. Az igazi kérdés az az, hogy hol is helyezkedik el a skálán ez a határ. Nos, a 380-420 méretű direct drive helikopterek már a piacon vannak, és láthatóen igen jó teljesítményt nyújtanak. Hogy milyen hosszan tart ez a trend, mennyire lesz a szabvány domináns, senki sem tudja jelenleg. De mégis az is egészen bizonyos, hogy az fogaskerekes meghajtás vagy azok megfelelői nem írhatók le, mert nagyon népszerű modellek, mint az Align T-Rex 450, 470, az XLPower Protos és még sok másik is ebben a méretben, és feltételezhetően az összes nagyobb méretű modell használni fogja ezt a jövőben is.

Frissítés: ez a történet folytatódni fog...