Tényleg számítanak a grammok?
Vannak pilóták, akiknek a grammok számítanak. És vannak olyan helyzetek, amikor a grammok számítanak. De ez a kérdés sokkal eltúlzottabb, mint kellene legyen. Ez egy átlagos RC helikopterpilóta személyes véleménye: az enyém.
Egy 15 grammal könnyebb helikopter számít, ha nagyon könnyű helikopterrel – például mikrohelikopterrel – repülsz. De valljuk be, hogy az RC helikopterpilóták túlnyomó többsége soha nem lesz azon a szinten, ahol a súly igazán számít. Persze nem komoly különbségre gondolok, mert 700-as méretben az egy kilóval több vagy kevesebb súly valóban számít. De 1-2 vagy akár 5%-os súlykülönbség két hasonló modell között a hétköznapi modellezőknek semmi.
A hétköznapi pilótáknak inkább ezt kellene kérdezni: melyik a megbízhatóbb, megfizethetőbb? Mert ez az, ami igazán számít. 50-100 gramm súlykülönbség egy 500-as modellnél szinte semmi. Jóval a föld felett repülsz, soha nem repülsz piro tic-toc-ot, még akkor sem, ha szeretnél, mert az átlagos pilóták csak hétvégén tudnak repülni – amikor nincs eső, tornádó vagy az Armageddon bármilyen formája. A legtöbbünk számára a súlykülönbségekkel kapcsolatos komoly viták nem mások, mint a vihar a biliben. Ami igazán számít, hogyan viselkedik a helikopter, mennyire élvezhető. Amíg rendben van, senkit nem érdekel a súly.
Igen, vannak helyzetek, amikor akár egy gramm különbség is számíthat, még neked is. Igen, fontos, hogy a helikopter 249 vagy 251 grammos, mert ez a különbség a választja el a játékot a modelltől legtöbb országban (Magyarországon 120 gramm). Igen, ez számít, amikor ellenőrzöd a biztosítási fedezeted, és le van írva, hogy a moidelled nem lehet 5 kg-nál nehezebb. 4999g még jó, 5001g nem. Ezeket az eseteket leszámítva nem látok olyan helyzetet, amikor a pár százalékos teljes felszállósúly-különbség a mindennapi életünkben komolyan fontos lenne (ezt egyébként felszálló tömegnek kellene hívni, mert a súlyt Newtonban mérik, míg a tömeget az SI definíciói szerint grammban mérik).
És igen, ott vannak a profi pilóták, akik éppen csak a föld felett repülnek, minden apró különbséget érezve, és számukra fontos a tömeg/erő arány. Náluk 15-30 gramm különbség választja el a kudarcot a sikertől. De a legtöbbünk soha nem lesz Kenny Ko, Sakkarin Kongthon vagy Kan Poonnoi, nem is beszélve az olyan klasszikusokról, mint Tareq vagy Alan Szabó Jr. És ez akkor is igaz, ha a családneved véletlenül megegyezik az utolsóéval - mint az esetemben.
Számunkra sokkal fontosabbnak kell lennie, hogy élvezzük a repülést, jól érezzük magunkat, és személyes preferenciák, pénztárcák, lehetőségek stb. alapján fogunk dönteni. Fogadok, hogy az egyik utolsó szempont a teljes felszálló tömeg.