Futaba 7C rádió javítása
Törött kapcsoló cseréje
Van az úgy, hogy nem csak a helikopter, néha a rádió is törik. Számos oka lehet annak, hogy az értéknek számító eszköz sérül. Okozhatja az idő, mivel semmi nem tart örökké, de - mint esetemben - okozhatja egy rossz mozdulat, egy ballépés is. De ilyenkor sem kell pánikba esni, pár dollár és fél óra időráfordítással a kapcsoló cseréje könnyen megoldható akár házilag is.
Nem részletezném, de esett az eső, vizes volt a fű, én meg megcsúsztam a kezemben a rádióval, és az Idle kapcsolót sikeresen letörtem. Meg lehet kísérelni hekkelni, foltozni, de egy ilyen kapcsolón sok múlik, így ez legfeljebb átmenetileg jó.
Maga a kapcsoló három állású, három pólusú:
- 1. állás: 1-2 láb összekötve
- 2. állás: semmi nincs kapcsolva
- 3. állás: 2-3 láb összekötve
Ez csak azért fontos, hogy tudjuk, ha tönkrement a kapcsoló, a rádió Idle 1 állásban ragad, mert abban az állapotban nincsen kapcsolt láb.
És akkor most nézzük magát a műveletet
Magát a kapcsolót Európában nem nagyon találtam meg, így az Egyesült Államokból rendeltem: eredeti Futaba pótalkatrész - ML-1BFSP FUTM3677. Látszik, hogy a Futaba gondolt a törött kapcsoló problémájára. Átlagosan postaköltséggel 15-20 USD áron lehet hozzájutni, de extrém esetben akár 30 dollárt is elkérnek érte. Viszont másfél-két hét alatt megérkezik.
A rádiót szétszedve látszik, az eredeti kapcsoló rögzítéséről egy speciális anya, és három beforrasztott láb gondoskodik. Illetve a pici áramkört tartja a kapcsoló három lába. Úgyhogy először a rögzítőgyűrűt kell letekerni, majd a kapcsoló kiemelését követően a három láb könnyedén kiforrasztható. A rádióban alapvetően apró SMD forrasztások vannak, de a kapcsolóknál méretes forrasztó pontokat és megfelelő távolságokat tartottak, így könnyű dolgunk van.
A forrasztáskor egyetlen dologra kell figyelni: maga a kapcsoló szerkezete műanyag, így a belső felépítését könnyű tönkretenni. Ezért igyekezzünk több kisebb forrasztásnak kitenni, ezzel kerülve a felesleges hőterhelést. A pisztolypáka csak végszükség esetén alkalmazható, mert a teljesítménye nagyon könnyen tönkreteheti a kapcsolót. Inkább használjunk 30W-os forrasztópákát.
A beforrasztást követően még összeszerelés előtt érdemes meggyőződni a sikeres műveletról: lépjünk be mondjuk a THR-CRV (Throttle-curves) menübe, ott a rádió megjeleníti az Idle állapotot. Kapcsoljuk végig, és ha minden ok, akkor az N-1-2 jeleknek kell megjelenniük.
Itt azonban egy nagyon fontos dologra felhívnám a figyelmet: akkumulátor polaritása. Ha összekevertük, akkor bizony a rádiónak reszeltek. Ezért mielőtt bedugnánk az akkumulátor csatlakozóját, győzödjünk meg a polaritásról, most ugyanis össze lehet keverni. Nem hiszem, hogy ki kellene emelnem, ezt szerintem minden modellező tudja: piros a +, fekete a -.
Ha a kapcsoló működött, mindent vissza lehet építeni a helyére. Végezetül össze kell rakni a rádió hátlapját, beletenni az akkumulátort, és akár az új. Az egész művelet nagyjából 20-30 perc.