Align T-Rex 450
A T-Rex 450-es a legelterjedtebb 3D helikopterek egyike. Nagy sikerének köszönhető, hogy számos jó minőségű illetve kevésbé minőségi másolata is elérhető (HK-450, CopterX, GL-450, KDS-450). A legtöbb mai pilóta ennek a gépnek a segítségével tanul meg repülni. Alapvetően egy jóindulatú, nem túl drága, könnyen szervizelhető gép.
-
Align
-
650 mm
-
230 mm
-
700 mm
-
325 mm
-
150 mm
-
12T
-
13T
-
150T
-
106T
-
25T
-
1 : 12,5 : 4,24
-
1 : 11,5 : 4,24
-
430 g
-
kb. 690 - 760 g
-
3S1P 2200 mAh 25-35C
-
3S1P 3000 mAh 20-30C
A T-Rex 450-es az Align cég legrégebbi modellje. Az idők folyamán számos változata jelent meg. Az első generációs modellek, amik közül még most is repül néhány még hagyományos egy szervó/irány konfigurációban kerültek a pilótákhoz. A későbbi változatok mindegyike CCPM szervóelrendezéssel készült el. Az utolsó, 450 Pro változat megjelenéséig (ami önállló modellnek tekinthető) azonban lényegi változáson a gép nem ment keresztül.
Összeszerelve, használtan is nagyon jó állapotú gépeket lehet vásárolni 40-50 ezer forintért. Akár alig egy-két startos állapotban is hozzájuthatunk ezen az áron. Igaz, ezért az árért a helikopter sem giroszkópot, sem farokszervót nem tartalmaz, az esetek nagy többségében a ciklikus szervók is hagynak kívánnivalót. Nem szabad azonban összekeverni a gépet, a nagyon hasonló, de azért nem Align minőségű madarakkal, mint példul a HK-450 vagy a GL-450. Ezek az utángyártott gépek olcsóbban is elérhetők, de a minőségük, megbízhatóságuk néha meg sem közelíti az Align-tól elvárhatót.
Újonan a helikopter normális felszereltséggel 85 ezer forintért vásárolható meg, amely árban benne van a motor, a szabályzó, a rotorlapátok, és természetesen maga a helikopter. A helikopterhez szükséges még a giroszkóp-farokszervó páros, a három darab ciklikus szervó, természetesen rádió, vevő és akkumulátor.
Személyes repülési tapasztalatok
Ez volt az első - minőségi - helikopterem, amely valóban alkalmas a repülésre. A repülés alapjait a 450-essel sajátítottam el. Igazán jól kezelhető, könnyen szervizelhető modell, amely az alkatrészek árait tekintve sem horrorisztikus, így igazán alkalmas első helikopternek. Alkalmassága abból adódik, hogy már eléggé stabil, ugyanakkor kisebb-nagyobb törések esetén is gazdaságosan javítható. Mivel a gép műszakilag nagyon jó, így a kezdő pilótának nem kell a gép különböző zavaró jelenségeire figyelnie - ilyenek ugyanis nincsenek. A helikopter azt csinálja, amit a pilóta akar.
A rengeteg változatnak köszönhetően igazi konstrukciós hibái nincsenek, talán csak gyengébb megoldásokról lehetne beszélni. Az alkatrészek közül a farokrotor bordásszíja eléggé gyenge minőségű anyag, így könyen szakad. Abból érdemesebb az utángyártott változatokat (GL vagy HK) beépíteni, mert az eredeti bordásszíjat 100 start után cserélni kell, különben a levegőben is elszakadhat, ezzel a farokrotor leállását eredményezheti. Jobb esetben csak megnyúlik a szakadás előtt, emiatt a gép faroktartása kiszámíthatatlanná válik, így a pilótának még van esélye leszállni, de láttam már elrepülő bordásszíjat is.
A farokcsövet befogó kocka műanyag változata egy-két törést visel csak el. Ezt követően a belül levő határoló letörik, aminek következtében a farokcső hajlamos lesz becsúszni, így fellazítva a bordásszíjat. A befogó kocka műanyag menetei sem a többszöri törésnek kedveznek, nagyon gyorsan kikészülnek. Főleg kezdő pilóta esetén éppen ezért érdemes a fém változtatot beszerelni az helikopterbe, illetve a fém alkatrészekkel szerelt változatot megvásárolni a helikopterből.
Az eredeti 430L-es motor nem túl erős, de a repülés elsajátítására teljesen alkalmas. Agresszív 3D repüléshez mindenképpen az M-es motor vagy alternatív motor kell. A titok azonban a rotorlapátokban van. Az eredetileg a gép mellé adott lapátok majdhogynem alkalmatlanok a repülésre, talán az alapok elsajátítására használhatók. Érdemes minőségi karbon lapátokat vásárolni, ha már stabilan megy a repülés, de az alapok elsajátítását is érdemes inkább jobb lapátokkal (legalább Align üvegszálas, vagy utángyártott karbon) végezni, mert a gép teljesítményét a rossz lapátok nagyon lerontják. Valódi 3D repülésre azonban csak a minőségi rotorlapátok alkalmasak: Edge, Curtis Youngblood RADIX, Align Carbon. Ezek ára 9-12 ezer forint között mozog.
A gépnek egyébként nincs nagy karbantartási igénye. 100-150 startonként dumper-t kell cserélni, az üvegszálas kabin gyűrűi nagyjából 50 startot bírnak ki, a csapágyak 3-400 start után szorulnak cserére. Gömbfejeket és snapper-eket 2-300 startonként érdemes cserélni, különben nagyon kikopnak, amik rontják a pontosságot, végül szétesnek.