Align T-Rex 500
A T-Rex 500-as az Align egyik legsikeresebb modellje - legalábbis Magyarországon. A belépő modellnek számító 450-es méretű gépek után talán ebből repül a legtöbb. Az utóbbi időben számos modellező cserélte le 450-es méretű gépét erre a modellre, vagy egészítette ki a flottáját. Ez a gép árának folyamatos csökkenésével magyarázható.
-
Align
-
850 mm
-
310 mm
-
970 mm
-
425 mm
-
200 mm
-
12T
-
13T
-
162T
-
145T
-
31T
-
1 : 13,5 : 4,68
-
1 : 12,46 : 4,68
-
935 g
-
kb. 940 g
-
6S1P 2450 mAh 25-35C
-
6S1P 3000 mAh 20-30C
Használtan (alig használt állapotban) vevő nélkül már 120-130 ezer forintért jó konfigurációval rendelkező helikoptert lehet vásárolni. Újonnan 95 ezer forintért vásárolható meg az alap konfiguráció, ami nem tartalmazza a ciklikus és farokszervókat, a giroszkópot és természetesen vevőt, de még a rotorlapátokat sem. Az ESP modell, amely tartalmaz szinte mindent, kivéve a vevőt és a giroszkóp-farokszervó párosítást, már 135 ezer forintért vásárolható meg. Így a gép akkumulátor nélkül 160-180 ezer forint körül válik repképessé. A repüléshez már csak a szokásos kiegészítők (rádió, vevő, akkumulátorok, töltő) szükségesek.
Személyes repülési tapasztalatok
Az ESP modellel sikerült eddig közel hatszáz startot repülnöm. Ennyi start után elmondhatom, hogy nem túl agresszív 3D és FAI repülés közben a gép megfelelő karbatartás mellett igazi műszaki hibát keveset produkált. A gyárilag hozzá adott Align DS510-es szervókat használom ciklikus szervóknak, míg a farkát Curtis Youngblood Solid-G giroszkóp és Futaba 9257-es szervó tartja. Motorból a második BL500L-es - népszerűbb nevén a csíkos motor - dolgozik a gépben. A szabályzó az eredetileg hozzá adott 65A-es Align szabályzó. A gépet 6 cellás akkumulátorokkal használom.
Alapvetően ezzel a géppel tanultam meg repülni - legalábbis az orientációs gyakorlatokat ezzel repültem. Bátran ajánlanám akár első gépnek is, ha nem Magyarországon lennénk, mert a kezdeti - törésekkel tarkított - próbálkozások eléggé sokba tudnak kerülni. Nem kell sok hozzá, hogy a törés 30-40 ezer forintba kerüljön, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a minőségi rotorlapátok 12-15 ezer forintba kerülnek.
Viszont mindenképpen a gép mellett szól, hogy jól tolerálja a szelet, meglehetősen stabil, és erős. Az egyre olcsóbbá váló LiPo akkumulátorok mellett már akksizni sem olyan nagy gond.
Konstrukciós hibának leginkább a csavarok csapnivaló minőségét mondanám. Minden egyes javítás egy-egy garnitúra csavarkészlet, mert szinte biztos, hogy a szakszerűen berakott csavart kiszedni már nem lehet, mert a feje egyből kikopik, így a bele való imbuszkulcs megforog benne.
A másik, amire vigyázni kell, az a szervókábelek: vagy zsugorcsövezni kell a rögzítéseknél, vagy kábelharisnyázni, mert a gyári szigetelés is képes úgy kikopni, hogy rövidre zárhat a vázon, az meg kellemetlen meglepetéseket tud okozni.
A gépnek két gyengéje van. Egyrészt a motor hajlamos túlmelegedni, de az üzemi 80-100 °C is magasnak mondható. Másrészt a gyári ciklikus szervókban a műanyag fogaskerekek olyan gyengék, hogy már a legkisebb erőhatásra is törnek. Leér a rotorlapát, és máris lehet cserélni a fogaskerekeket. Igaz, a javítókészlet ára nem tekinthető borsosnak.