Raquel Bellot
2018. szeptember 5.

Soxos DB7
700-as méretű helikopter a Heli Professional-tól

A Soxos DB7, svájci márka, a Heli Professional zászlóshajója. Eredetileg Soxos 700 néven kezdte az életét, ami késóbb több módosításon és frissítésen esett át a világbajnok Dunkan Bossion által. Ebben a cikkben a helikopter részleteibe fogunk mélyebbre ásni, és megnézzük, hogy mi különbözteti meg a többitől ebben az osztályban.

Soxos DB7
  • Heli Professional
  • 2100 g
  • 1590 mm
  • 685 - 720 mm
  • 1 : 7,94 : 4,8
  • 1 : 10,06 : 4,8
  • 16T

Első ránézésre

A DB7 két különböző készletben vásárolható meg: az egyik lapátok nélkül, míg a másik egy készlet Spinblades Black Belts 685mm-es forgószárny-lapátokkal és 105 mm-es farok lapátokkal. A doboz kinyitásakor mindjárt megtaláltjuk az összes szükséges összetevőt zacskókban kiterítve és számozva. Az érzékenyebb alumínium alkatrészek szivacs tartókban kerültek biztosítandó a sérülésmentes megérkezést. A doboz tartalmazza a nyomtatott utasítást, ami tökéletesen elmagyarázza az összeszereléshez szükséges lépéseket.

A fő változások a DB7 és az eredeti Soxos 700 között a kabin alakja, a fő rotor (forgószárny) és a sebességszabályzó tálcája.

Az első benyomások jók, mind a szénszálas, mind az alumínium elemek minősége mindjárt magával ragadja a figyelmet. A kabin megjelenését, a fogaskerék rendszert és az egész helikopter együtt vett egyszerű és praktikus kialakítását már nem is említendő.

A rotor (fő rotor)

A rotor teljes egészében feketére eloxált alumíniumból készült. 10 mm-es kereszttengely és 12 mm-es főtengely került felhasználásra. Az egész kinézete merev és robusztus. Nekem különösen tetszik a tény, hogy a befogók bonthatók. Ez egyszerűbbé teszi s cserét egy esetleges sérülés esetén és olcsóbb javítást eredményez, mint a teljes egység cseréje.

A hozzá adott feszítőzáras linkek a beállítást szögegyszerűvé teszik, egy pillanatot vesz igénybe csak az igényelt tökéletes eredmény elérése. A nagy és erős gömbök az egész 120° CCPM szerkezetnek teljes magabiztosságot adnak.

Személy szerint én Spinblades Black Belt 685-ös lapátokat használok, de a stílusnak és igényeknek megfelelően bármi feltehető 720 mm-ig.

A főkeret

A Soxos DB7 kerete két részre van osztva. Az első egy CNC esztergált váz, ami nagyszerű erősséget ad az egész szerkezetnek, azt az érzést nyújtva, mintha az egész egyetlen darabból lenne és biztosítja a tökéletes elhelyezést az összes többi összetevőnek. Azt meg nem is említve, hogy kevesebb összerakandó elem miatt az összeszerelést is felgyorsítja.

A keret második része az alsó szekció, amely két darab 2 mm-es szénszál lapból készült. Két műanyag s sín került rájuk, amik az akkumulátor tálca tartására hivatottak.

Az akkumulátorok maguk egy műanyag tálcára kerülnek tépőzárral rögzítve. A rögzítő mechanika egy egyszerű gombbal oldható, ami az akkumulátorok ki és behelyezését nagyon egyszerűvé teszi.

Két műanyag talpív és alumínium talpak képezik a leszállótalpat. Hagyományos és egyszerű, mégis masszív dizájn, ami négy csavarral kapcsolódik a főkerethez.

A kabin az egyik leginkább megváltoztatott eleme a helinek, ami más, mégis agresszív megjelenést nyújt. A tervezetten elhelyezett nyílások engedik a levegőáramlást a létfontosságú elemek felett, mint a motor vagy a sebességszabályzó. Mindez megfejelve egy világos és rikító színű mintával, ami nagyszerű orientációt biztosít a levegőben. A DB7 egyik innovációja a kabin-zár ami nagyon különbözik az átlagostól. Van két alumínium gömb a belül fent és két műanyag sín az alsó felén. Ezek együtt képeznek egy gyors és hatékony megoldást a kabin rögzítésére a heli vázán.

A rotor maga két különálló csapágy-blokkal van megtámogatva.

Ami kiemelkedő ennél a modellnél, az az hogy egyáltalán nincs szíj használva. Az egész hajtás ferde fogazású fogaskerekekkel történi. A szíj és fogaskerék-használó helikhez szokott szem számára ez figyelemre méltó.

Mióta ezt a helit használom, az erőátvitel tökéletesen működik. És meglepően csendes, különösen figyelembe véve, hogy nem használ szíjhajtást.

Ahogy azt már korábban említettem az ESC tálca szintén módosításra került Dunkan által, amikor felülvizsgálta az eredeti Soxos 700-at. Két szénlapból áll, amelyeket két CNC alumínium elem fog össze, amiken szintén megtalálható a tetejükbe gravírozott Soxos logó. Teljes egészében egyetértek ezzel a módosítással, mivel a legtöbb pilóta ma már nagyméretű ESC-et használ, mint például a Kontronik Cool Kosmik. Köszönhetően ennek az új dizájnnak a szabályzó tökéletesen befér és biztonságosan rögzíthető a tervezett pontokhoz. Az ESC alatt van egy nagy terület ahová további komponensek helyezhetőek el. Az én esetemben az OptiPower Ultraguard 430-asom került ide.

A flybarless rendszer egy szénszálas tálcára kerül a váz hátsó része felé. A főtengelyhez közel van, közel a heli közepéhez, ami ideális.

A farok és a faroktartó

A farokkihajtás kardán segítségével történik. Viszont ez nem "egy" kardán, meglehetősen egyedi felépítésű. Nincsenek végdarabok. Személy szerint úgy érzem, hogy ez egy nagyszerű rendszer összehasonlítva az egyéb rendszerekkel, amelyeknek közös jellemzője hogy meghibásodhatnak repülés közben a végdarab törése miatt.


A farok szerkezet maga teljes egészében alumínium, ami két gumigyűrűt kapott rezgéscsillapítónak a vibráció csillapítása érdekében. A négy csavar, ami az egész egyben tartására hivatott szintén megkapta ezeket a gumigyűrűket - ugyanazon okból kifolyólag. Az egész szerkezet valóban egyszerű és jól működik.

A lapátbefogók maguk fekete és ezüst eloxált alumínium és van egy pici elem rajtuk, ami a szemre történő beállítást teszi könnyebbé.

A farok-tartó végek és a merevítők szénszálból készültek.

Egy további érdekesség, ami kiemelkedik ezen a helin, az a vezérlési rendszer a farok-szervótól magáig a farokig. A szervó függőlegesen helyezkedik el egy alumínium rögzítésen keresztül a farokcső végénél. Aztán a tolórúd a szervótányérra közvetlenül van rögzítve, ami forgatja a "tolórudat" annak húzása és tolása helyett. A rúd maga két további csapággyal van rögzítve, ezek mindegyike biztosítja a farok nagyszerűen pontos és sima vezérlését.

DB7 repülés közben

A repüléshez a beállításom 1800 RPM-en van normál, 2100 RPM-en Idle-1 és 2200 RPM-en Idle 2 módban.

Annak ellenére, hogy 2017 nyara óta vagyok hivatalos Soxos pilóta, Soxos helikopterekkel repültem azelőtt és azóta tetszik, ahogy a DB7 repül az első naptól fogva. Nagyon izgalmas volt látni, ahogy más nagyszerű pilóták repülték valóban látványos eredményeket produkálva. Ami a szerkezetét illeti, ez az a helikopter, ami illik a stílusomhoz és azonnal tudtam, hogy nem hagy cserben.

Az első repüléseket követően nyilvánvaló volt, hogy a DB7 és nagyon stabil helikopter. Elkezdtem tolni a ciklikus agilitását, és észrevettem, hogy mennyire precíz és gyors is valójában. Ami a beállításokat illeti, nincsenek semmiféle speciális beállítások a Microbeast-emben de ennek ellenére nagyszerű. A farok reakciója nagyon gyors és precíz, bár az MKS X8 szervók valóban segíthetnek.

A manőverek nagyon gyorsan kivitelezhetőek és még mindig úgy tűnik, mintha síneken repülne, ami nagy magabiztosságot nyújt az indulástól kezdve a stílusodtól függetlenül. Úgy érzem, hogy a DB7 megbízhatóságot nyújt, miközben nagyszerű képességeket biztosít köszönhetően a könnyűsúlyú kivitelének.

Elektronika

  • Motor: Kontronik Pyro 750-56 (560KV)
  • Szabályzó: Kontronik Cool Kosmik 200A
  • Flybarless rendszer: Microbeast
  • Ciklikus szervók: MKS X8 HBL850
  • Farokszervó: MKS X8 HBL880
  • Akkumulátorok: 2 x Optipower 6S - 5000mah 50C
  • Optipower Ultraguard 430 Back up
  • Rádióadó: Spektrum DX9
  • Vevő: Spektrum AR8000
  • Forgószárny lapátok: Spinblades Black Belt 685mm
  • Faroklapátok: Spinblades Black Belt 105mm

Vélemény

Már majdnem egy éve repülöm a Soxos helikoptereket, és nagyon elégedett vagyok az eredményekkel. Kipróbáltam pár különböző konfigurációt, viszont most érzem úgy hogy megtaláltam a hozzám illeszkedőt.

A helikopter gyors és könnyen építhető mindenféle akadályozó pont nélkül. A felhasznált anyagok minősége és kivitelezése is nagyszerű. Talán Kinában gyártják - ahogy a legtöbb más helikopter márka, viszont a minőségellenőrzés nagy része Svájcban kerül teljesítésre a Heli Professional-lal együttműködésben.

A Soxos DB7 egyszerű kivitelű, de tartalmaz minden újítást ahol ez szükséges és nagy mechanikai megbízhatóságot nyújt.

A repülésben pedig agilis, könnyed és precíz, kiváló reakciókat nyújtva akármelyik manőverben.

Még a "törhetőségben" is - köszönhetően az alkatrészáraknak - hasonló vagy olcsóbb mint a hasonló kategóriájú egyéb helikopterek.

Összességében a Soxos DB7 talán egy új kölyök a környéken, de a származása a repülési tulajdonságai egy nagyszerű választássá teszik a 700-as méretű helik kategóriájában. Próbáld ki, és látni fogod magad is.

Remélem hasznosnak találtátok ez a cikket, én meg hozhatom az újabb híreket és leírásokat.

Raquel konfigurációja

Gázgörbe

Normal: 60%
Idle Up 1: 68%
Idle Up 2: 75%

Kollektív állásszög

+11,5°/-11,5°

 

This article in PDF format as Raquel Bellot wrote and published it.

Soxos DB7