Szabó, Péter - pgpetike
2019. március 20.

XLPower 520/550
Jó helikopterek jó árért

Bárki, aki egy közepes méretű, napi használatra szánt helikopter beszerzésén gondolkodik, számításba kell vegye ezeket a helikoptereket. Ezek ugyanis a legjobbak között lehetnek ebben a kategóriában, és nem csak az áruk, hanem a repülési képességeik miatt is. Ezeknek a kombinációja teszi ezeket a helikoptereket tökéletes választássá.

XLPower 520/550

Egy áttekintő videó

Toncsival készítettünk egy áttekintő videót az ő szeretett helijéről, ami az összes fénykép és ennek az oldalnak az alanya volt. Jó szórakozást!

Toncsi RC: XLPower 550 áttekintés - magyar felirattal

Mi a különbség az 520 és az 550 között?

Nem túl sok. Alapvetően ugyanaz a kettő, csak az 520-asnak rövidebb a farka és emiatt a lapátoknak is rövidebbnek kell lenniük. A repülésük tekintetében az 520-as egy kicsit agilisebb és kevésbé stabil, mint az 550, így ideálisabb smack pilóták számára, míg az 550 kedvezőbb a kezdőknek köszönhetően az alacsonyabb rotorterhelésnek - de ez így mondták nekem, sose teszteltük az 520-ast. Az 520-as átlakaítható 550-esre egy átépítő készlet segítségével, ami tartalmazza a hosszabb farokcsövet, a hosszabb szíjat és a támasztópálcákat. A kiten kívül hosszabb lapátok is kellenek. Természetesen ez működik visszafelé is, de nincs átalakító készlet, az alkatrészeket külön kell megvennünk.

Minden a teljesítményért és a használhatóságért

Ezt a helikoptert teljesítményre tervezték. Valószínűleg emlékszel a régebbi, olcsó modellekre, különösen a 450-es vagy kisebb kategóriákban. Azok a helik tele voltak gyengének látszó alkatrészekkel. És azok az alkatrészek nem csak gyengének tűntek, azok is voltak. Ha erősebben nézted őket, elgörbültek. Nos, ez nem az az eset. Még a kevésbé fontos elemek is erősnek látszanak, és valóban azok is, mint például a víszintes vezérsík a farokcsövön. El tudnak törni? Nem vagyok biztos benne. A főtengely vastagabb, mint általában ebben a méretben, mentes mindenféle torzulástól, gyengeségtől. Az összes szénszálas elem vastag - nem túlzottan, így a helikopter nem emlékeztet egy páncélozott harci helikopterre, de mutatja a törésállóságát és az erejét.

Minden elegendő helyet kapott ezen a helikopteren. Nagyobb szabályzó vagy FBL vezérlő nem probléma, a helyük meg lett tervezve és elő lett készítve. Ez történik, ha valaki olyan tervezi a helikoptert, aki tudja, hogyan kell repülni és karbantartani őket. Ez történik az XLPower által tervezett helikopterekkel. Őszintén szólva nem én raktam össze ezt a helit, de nyilvánvalóan újra kellett kábelezzem, és be kellett állítsam, amikor beleraktam a vevőt, de nem emlékszem egyetlen trükkös részre sem. Oké, ez így nem teljesen igaz, de ez nem a helivel volt kapcsolatos. Futaba adó-vevő párost használok, ezért a BeastX integrált vevőjét nem nekem találták ki. Viszont bele kellett tegyem a vevőt. Természetesen az antennákat a vázon belülre rakni nem a legjobb ötlet. Általában két csövet készítek az antennáknak és azokat a faroktámasztó pálcákra rakom. Sajnos a BeastX hosszú vezetékei nem elég hosszúak, és nem akartam meghosszabbítani őket, így a vevőt a vázoldallapra raktam belül. Nem egy megszokott telepítés, de működik, és egyáltalán nem a heli tervezésének a hibája.

Vezérelv az egyszerűség. A főkeret nyitott, így minden elérhető a helikopter felrobbantása nélkül. Nincsenek trükkös kampók, rejtett kapcsok, elérhetetlen csavarok. Nem szükséges agyműtét hozzá. Ismered az érzést, amikor a farokkihajtás belső fogaskerekét kell kicserélned egy Align helikopteren? Fél nap, csak hogy kivedd. Nos, az XLPower sokkal egyszerűbben csinálja, különösen azért, mert nincsen belső fogaskerék. A szíjkerék a főtengelyen van. Igen, a helikopter szíjas kihajtású. Egyik nagy előnye a szíjas hajtásnak, hogy amikor a farok leér a földre, beleér a fűbe, nem törik. A szíj ugrik egyet az orsón és megy tovább. Ha a lapátok nem törtek, semmi sem történt. Két segédorsó van a vázon, de a cseréjük szintén egyszerű.

Az imbolygó nagy, így gyorsan reagál a szervókra. De éppen ezért jó szervókat kell beépíteni. A pontatlanság ezt az előnyt problémává változtathatja. A rotorbefogók az imbolygóhoz feszítőzárral kapcsolódnak, így rendkívül precíz beállítást lehet gyorsan elérni. És még egy dolog: három bemarás van a rotoragy mindkét végén, és egy mindegyik befogón. Ezek a bemarások segíthetnek a korrekt 0° és az ideális minimum-maximum állásszögek beállításában. Amikor a középső bemarások egy vonalban állnak a befogók bemarásával, a lapátok 0°-ban vannak, amikor a minimum és a maximum jelölők állnak egy vonalban a befogó bemarásával, az ideális minimum és maximum állásszög elérve. Be tudod állítani a lapátokat szögmérő használata nélkül is, bár a beállítás hagyományos módja azért kielégítőbb, különösen egyes FBL vezérlőknél, amik más állásszögeket is igényelnek a beállítás alatt.

A farokblokk szintén érdekes. Egyetlen darabból áll, így nem tud szétugrani a repülés alatt. A vezérlő két oldalon kapcsolódik a csúszkához, nincs beragadás, a vezérlés mindig pontos. Felejtsd el az akadós mozgás miatti farokcsapkodást! A vezérlőkar független elem, fillérekbe kerül, az egész vezérlő cseréje egy nagyobb törés után szükségtelen lesz. Mi több, kiválaszthatod a neked tetsző színű farokcsövet. Emlékszem, kezdő koromban a fekete farokcső nem volt túl ideális, ezért neon színű matricát használtam a helimen. Nos, vehetsz magadnak sárgát vagy narancs színűt, az XLPower biztosítja őket. És a kit fekete és sárga csővel jön, válassz, ahogy szeretnéd.

Összeségében ez a helikopter használatra lett tervezve, és gyakorlásra lett előkészítve. Kezdő vagy? Egyáltalán nem probléma. Lehet, hogy összetöröd, de a helyreállítása nem lesz pénzügyi katasztrófa. Az egyetlen fájdalmas pontja a kabin. Mint mindig, a kabin nem túl olcsó.

Egyébként a kabin szintén érdekes. Mágneses rögzítése van, így felugrik a helire, két kabinrögzítő elég. A kabin felrakása és levétele nagyon egyszerű és gyors.

Problémák

Tapasztaltunk néhányat, de egyik sem kritikus. Az egyik a mágnes az alsó vázlapon. Olyan erős, hogy nincs az a ragasztó vagy matrica, ami hosszabb időre ott tartaná. A jelenség megoldására több megoldás is létezik. Felcsiszoltam az alsó vázlapot, majd erős kétoldalú ragasztószalagot használtam. Végül egy réteg szigetelőszalaggal fedtem le a mágnest. Azóta ott van. De lehetséges, hogy csak mi voltunk a kevésbé szerencsések, vagy valami rosszul ment a kit összerakása alatt.

A másik gond az akkumulátor tálca, azaz annak hiánya. Értem én, hogy miért nincs tálca: olcsóbb, de majdnem az összes más modell használja a tálcákat, ez a mód egy picit ódivatú. Viszont az akkumulátor helye nagy, lehetetlen, hogy amikor az akkumulátor lufivá változik, nem lehet kivenni. Minden egyéb tekintetben a helikopter mentes a problémáktól. És ez meglepő, mert ez nem a második vagy a harmadik kiadás, a legelsőt használjuk - és relatív új modell.

Hogyan repül?

Ez a legfontosabb kérdés. Nos, a főkeret alakja nekem kissé szélesnek tűnt, rosszabbra számítottam. Ismert, hogy ha a főkeret széles, képes egy picit csavarodni az erősebb manőverekben egy "utáncsúszás" érzést okozva ezzel, vagy mint amikor a szivacs próbál repülni. Nem számít, milyen erős a motorod, nem számít, milyen éles beállításokat használsz, amikor a helit gyorsan meg akarod állítani, csúszik egy picit, és nem szándékozik ott megállni, ahol te akarod. Oké, ezt felejtsd el ezzel a helivel. Még ezzel a vázzal is úgy fog viselkedni, mint bármi ebben a kategóriában nagyon keskeny vázzal, de biztosítja a szimpla váz egyszerűségét. Ez a heli ott fog maradni, ahova te rakod, azt csinálja, amit te akarsz. Ez az extra vastag farokcsőnek is köszönhető. Azt hiszem, egyes nagyobb heliknek vékonyabb farokcsövük van, mint ennek, így a faroktorzulás még erősebb rudder-stop-ban is elhanyagolható, megelőzve a visszarúgás effektust. Ezek azok a dolgok, amiért ez a heli ideális napi gyakorlásra vagy még többre.

XLPower 550 / Alan Matuszczyk-Robinson

Alacosnyabb fordulaton a helikopter kedves edzőgép, viszont egy kicsit laza. De mit vársz egy ilyen nagy helikoptertől alacsony fordulaton? Még mindig jól nevelt, de simábban és lassabban reagál a botok mozgására. Ideális az alapok vagy lassú, precíz manőverek tanulásához. De amikor megkapja a fordulatot, kitör a vadállat. Nem rossz fajta, egy jó, ami jól kontrollálható, de azonnal reagál az utasításokra. Természetesen a jó elektronika nélkülözhetetlen, de mit tud tenni egy jó FBL vezérlő egy rossz helivel és fordítva? Szóval tegyél fel jó eszközt, és az egyik legjobb helit kapod ebben a méretben.

Az XLPower pilótája az 550-nel: Kan Poonnoi

Ideális kezdőknek második helikopterként egy kisebb, belépő szintű modellt követően. De szintén ideális napi edzőgépnek egy nagy mellé, mint például a 700-760 Specter. Mi több, ez a valódi "váltó" modellje a nagyobb testvérének, mert nem kell különfajta akksikat tartanod. Kettő 5000 mAh-t a 700-ashoz, egy pakkot ehhez a modellhez tudsz használni.

És végül egy érzékeny kérdés: ár és konfiguráció?

A kit három verzióban érhető el: 520 kit motorral és szabályzóval, 550 kit csak motorral, 550 kit motorral és szabályzóval. Mindegyik változat tartalmazza a RotorTech lapátokat is. Az 550-es alapkészlet ára a többi hasonló méretű modell ára körül van, nagyjából 160 ezer forintba kerül. Nem extrém olcsó, de nem is túl drága. Az 520-as kitben van egy Hobbywing szabályzó, így a 185 ezer forint körüli ára igazából jutányos. Még az 550-es, szabályzós verziója sem rossz, mivel egy Hobbywing Platinum 100A szabályzó drágább, mint az árkülönbség a két változat között. Értelemszerűen ezek az árak a mostaniak, amikor ezt az összefoglalót írom.

Na de az alkatrészek! Igen, ez az a pont, amit ezt a helit abszolút tökéletessé teszi. Minden sokkal olcsóbb, mint a konkurens márkáknál. És ez az, amiért azt mondjuk, az XLPower Specter 520/550 a legjobb választások kezdő helikopterként vagy edzőgépként.

Köszönet Alan Matuszczyk-Robinson-nak a segítségéért és a támogatásáért.

XLPower 520/550