rchelicopter.hu
2019. február 26.

Változnak a szabályok a briteknél
Sikerült ismét túllőni a célon

Március 13-án lép életben a DfT CAP1763 számú módosító rendelete, amely megint megváltoztatja az UAV repülés szabályait a királyságban. Számos módosítás van a rendeletben, de a lelkesedés nem igazán nagy.

Változnak a szabályok a briteknél

A múlt év decemberében történt állítólagos Gatwick drón incidenst követően határozott úgy a brit parlament, hogy szigorítanak a jelenleg életben levő szabályozáson, hogy megelőzzék a hasonló eseteket. A probléma ugyanakkor a modellező szervezetek szerint az, hogy az említett eset már a mostani szabályok szerint sem volt törvényes (amennyiben megtörtént - továbbra is sok a kétség), semmi szükség nincs erre a nagyarányú módosításra.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, a repülőterek és helikopter leszállók körüli védőzona határait 1km-ről, 5km-re növelik, igaz az új szabályozás a repülőtér középpontjától értendő a korábbi kerítéstől történő számításhoz képest, továbbá kiegészítik, a leszállópálya tengelyvonalában levő, a pálya két végétől számított 5-5km hosszú és 1km széles védősávval. Ezen zónán belül repülni semilyen drónnal nem lehet. A tiltás nem csak az üzemidőre, hanem azon kívül is értendő. Felmentést a helyi légiirányítás, illetve a repülőtér üzemeltetője adhat külön kérés ellenében.

Csakhogy a szabályozás a kisméretű drón fogalmát az EU EASA definiciója alapján alakították ki, és minden 20kg alatti pilóta nélküli légi járművet érint, minimum követelmények meghatározása nélkül, így a már Magyarországon is ismert helyzet alakult ki. Ráadásul a korábbi 7kg-os differenciálást is megszűntette a repülőmodellekre alkalmazandó csoportosítás tekintetében. A légi jármű foglamába minden olyan eszköz belekerült, ami a levegővel való közvetlen kölcsönhatás következtében repül. Kivonták a rendelet hatálya alól a ballonokat, illetve a sárkányokat, de semmi más eszköz kivonása nem történt meg.

Így fordulhat elő, hogy a rendelet értelmében egy bumeráng eldobása, a frizbi dobálása, vagy egy repülőgép elhajítása a védőzónán belül - elvileg - súlyos bűncselekménynek számíthat a birságolás felső határ nélküli alkalmazása, illetve öt évig terjedő börtönbüntetés fenyegetése mellett.

Most már az sem világos, hogy a korábban alkalmazott kivétel, amely a szövetségi tagsággal rendelkező modellezőkre vonatkozott továbbra is érvényben van-e, vagy ennek hatálya megszűnt-e azáltal, hogy a kivételszabály a most megszűntetett 7kg-os differenciálást vette alapul. Végeredményben teljes a káosz és még maguk a modellező szervezetek sem tudják, hogyan is kellene kezelni a helyzetet. A kérdések megválaszolására pedig a jelenlegi Brexit árnyékában vajmi kevés esélyük van a hatóságoknak.

Hogy mekkora területet érint a probléma, ez a térkép jól szemlélteti, minden, az Egyesült Királyságban található aktív repülőtér szerepel rajta a jövőbeni védőzónák meghatározásával együtt. A térkép alapján elmondható, hogy a papírrepülő kültéren való dobálásának nagyon sok település esetében - a szabályozás értelmében - vége. És jobb a London melletti Redhill-ben, Crawley-ban vagy a város nyugati szélén található Hayes-ben még csak nem is gondolni a frizbizésre, tollasozásra, de könnyen lehet, hogy még a futballt is ide lehetne sorolni.

A CAA (Civil Aviation Agency - a Brit Légiközlekedési Ügynökség) által kiadott dokumentum a módosításokról angol nyelven.