rchelicopter.hu
2019. november 12.

Készül a legújabb magyar szabályozás
Ha minden jól megy, júliustól fellélegezhetünk

Készül a magyar UAV szabályozás legújabb változata. Még nagyon sok részlet nem ismert, sőt egy sor olyan elem van, ami még kidolgozás alatt áll. Ugyanakkor többé-kevésbé lehet tudni, hogy mire lehet számítani.

Készül a legújabb magyar szabályozás

2020 július 1-től kellene életbe lépjen a magyar UAV szabályozás következő változata, amely már igazodik az EASA elfogadott EU-s normáihoz, és ennek alapján tudni lehet, hogy megközelítőleg mire kell vagy lehet számítanunk, mert maga az Európai Uniós szabályozás túl sok szabadságot nem enged meg. Egyes országokban már bevezetésre kerültek a helyi szabályok, így azok alapján is lehet következtetéseket levonni, ráadásul különböző magyar sajtóinformációk is adnak valamennyi támpontot a jósláshoz. De természetesen a végleges változat megjelenéséig csak spekulálni lehet.

További garancia lehet a szabályozás menetében, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala, amely szerves részét adja a szabályozásnak, kvázi "gyámság" alá került - a legikozlekedes.com értelmezése alapján - mivel az EASA (Euopean Aviation Safety Agency) Budapesten nyit irodát, de valószínűsíthető, hogy a megfeleltethetőség nagyobb hangsúlyt fog kapni.

Ami bizonyos, hogy a 250g feletti UAV-k regisztrációja megkerülhetetlen lesz, azonban ez nem azt jelenti, hogy minden egyes eszközt egyesével kell regisztrálni, hanem az üzembentartó személye kell beazonosítható legyen, és ezen azonosítót, minden 250g vagy a feletti UAV-n (drónon, modellen) el kell helyezni. Az elhelyezés pontos részletei országonként változnak, a brit szabályozás megengedi, hogy az azonosítót akár az akkumulátortérben helyezzék el, az egyetlen szempont, hogy szerszám nélkül elérhetőnek kell lennie. Ugyanakkor ez a szabály biztosítja azt, hogy a scale repülőmodellek, helikopterek megjelenése ne csorbuljon.

A magyar szabályozásnál már most lehet tudni, hogy a repülési tevékenység egy mobilapplikáción keresztüli bejelentése kötelező lesz. Továbbá a jelenlegi helyzet megfordul, és a hol lehet helyett, a hol NEM lehet repülni lesz kijelölve. Ugyanakkor kérdéses, hogy "bejelentés" vagy "engedélyezés" lesz a folyamat, amelyet a mobilalkalmazás nyújt, ugyanis az első esetben alapértelmezésben jóváhagyott, míg a második esetben alapértelmezésben nem jóváhagyott folyamatról beszélünk, és ez az esetleges átfutási időt is befolyásolhatja. A mobilalkalmazás használata ugyanis előnyökkel is járhat. Visszatérhetnek a régi idők, amikor az ember ad-hoc módon repülhetett bárhol, ahol azt a körülmények biztosították, nem kellett előre gondoskodni a repülés jogi kereteiről. Amennyiben az alkalmazás a továbbiakban ezt a szabadságot biztosítja, és csak akkor utasítja el a bejelentést, ha az nyilvánvalóan olyan légtérben zajlana, ahol az nem lehetséges, akkor ismét visszatér a jó világ.

Ráadásul ezen alkalmazás keretében mind az azonosítás, mind a regisztrációs kötelezettség egyben lebonyolítható. Másik kérdés, hogy ennek az alkalmazásnak a használata, vagy az egyes bejelentések milyen anyagi terhet rónak az egyébként is sokat szenvedő modellező társadalomra. Egyes országokban, mint például - tudomásunk szerint - Franciaországban a teljes ügymenet díjmentes. A britek esetében az üzembentartói azonosítóért évi 9 fontot kell fizetni, azonban a kompetencia vizsga (amely mindenkinek, még a 13 éven aluliaknak is kötelező) és az azzal járó repülő/pilóta azonosító díjmentes és három évig érvényes.

A kompetencia vizsga bevezetése szintén nem megkerülhető elem, annak a kivitelezése azonban országonként változik. Az Egyesült Királyságban már régóta létezik a modellezőszövetségi vizsgarendszer (jártassági vizsga), amely a repüléshez eddig sem volt kötelező, azonban a rendezvényeken ennek meglétét a legtöbb esetben megkövetelték. Az "A" vizsga, amely az alapszintű jártasságot kérte számon, illetve a "B" vizsga, amely a bemutató repülésekhez szükséges ugyanazt az elméleti kérdéssort tartalmazza, és a helyi légközlekedési hatóság (CAA) elismeri, mint kompetencia vizsgát, így a szövetségi, "A" illetve "B" vizsgások a központi elméleti teszt teljesítése alól mentesülnek. Egyébként a jártassági elméleti tesztet mindenki másnak teljesítenie kell, aki repülni szeretne.

A britek esetében az elméleti tesztet egy online felületen lehet teljesíteni, "józan paraszti ésszel", mintegy 10-12 perc alatt, 80-90%-os eredményt lehet elérni - mindezt előzetes tanulás nélkül. Aki egy kicsit jártas ezekben a szabályokban, annak a teljesítése nem jelent kihívást. Reményeink szerint a magyar teszt sem lesz ennél sem bonyolultabb, sem körülményesebb.

A rendszer megfeleltethetősége azért is fontos, mivel EU-s szabályozás lévén a kölcsönös elismerés kötelező. Vagyis azok, akiknek van ilyen vizsgájuk egy EU-s országban, azoknak nem kell, sőt nem is lehet egy másik országban is regisztrálniuk. Ezt nem minden országban sikerült még végig vinni, így a már emlegetett britek esetében ez kimaradt - és ez annak ellenére történt, hogy a Brexit folyamata az adott területet egyáltalán nem érinti, a britek a jövőben is az EASA hatásköre alatt maradnak, ha továbbra is folytatni szeretnék a légiközlekedést az Európai Unió irányába.

A 250g alatti eszközök azonban minden tekintetben kiesnek a szabályozás hatásköre alól, azokat a továbbiakban játékoknak tekintik 

A "kiskapu"

Egyes cégek máris rárepültek a kiskapura, és megjelentek azok az eszközök, amik éppen beleférnek a 250g-os határba, de közel ugyanazt a szolgáltatást nyújtják, mint a nagyobb változatok. A DJI Mavic Mini hivatalos bruttó felszállósúlya 249g, hatótávolsága 4km. Vagyis ezeknek az eszközöknek a repüléséhez sem kompetenica teszt, sem regsiztráció, de még bejelentés sem szűkséges. Minden további nélkül be lehet repülni velük egy repülőtér fölé, egy repülőgép elé, a tulajdonos akkor sem lesz beazonosítható, ha esetleg nagyobb baj történne (ez azért a meglátásunk szerint nem valószínű), illetve ha valakinek a személyiségi jogai sérülnek. A drónozás szabályozásának megsértéséért a tulajdonos nem lesz számon kérhető. Ez nem a magyar szabályozás hiányossága, hanem az EASA szabályozás gyengeségének a jele, illetve jól mutatja, hogy maga a szándék mennyit is ér valójában.

Mindeközben

Nekünk azonban nem lehet okunk panaszra még akkor sem, ha esetleg maga a rendszer nehézkes és/vagy drága lesz, mert így vagy úgy, de legalább biztosítja a lehetőséget a modellrepülésre. Mindeközben Afrikában, Kenyában teljes mértékben betiltották a drónrepülést, illetve a modellezést, és ugyan nem tudjuk, hogy ez mekkora réteget érint(het) hátrányosan, de a büntethetőséget igencsak szigorúan szabták meg, a bírság felső határa 100 000 kenyai shilling (mintegy 300 ezer forint) és/vagy egy év börtön - számolt be róla a Nairobi News.