rchelicopter.hu
2020. január 31.

A vuhani koronavírus hatásai a modellezésre
Fennakadásokra lehet számítani

Az egész média ezzel van tele: mi történik Kínában és a világon a vírus járványos elterjedése folyamán. Annak néztünk egy kicsit utána, hogy ez minket hogyan befolyásol.

A vuhani koronavírus hatásai a modellezésre

Az RCHelicopterHub-on szerdán már megjelent egy írásunk, általában az ilyen cikkek  fordításai szoktak az rchelicopter.hu-n megjelenni, de a két nap leforgása alatt annyi dolog változott, hogy értelmetlen lenne azt a cikket fordítani. Így kivételesen a magyar oldalon számolunk be a legfrissebb nemzetközi helyzetről.

A vírussal kapcsolatos híreket nem nehéz nyomon követni, a csapból is az folyik, bár kínai és hong-kongi forrásaink szerint az információk nem teljesen fedik a valóságot, ugyanakkor nem tisztünk, hogy pánikot keltsünk vagy az erre szakosodott média híreit cáfolgassuk.

Viszont ami bennünket érdekel, hogy alapvetően hogyan befolyásolja az RC helikopter hobbit a helyzet, ha egyáltalán befolyásolja.

Nos, befolyásolja. A mértékét most is nehéz megbecsülni, de már most előre lehet vetíteni, hogy a szerdai hírek még optimisták voltak.

Elsőnek az XLPower került nehéz helyzetbe. A kínai holdújév miatt a vállalat egyébként is zárva volt, de a munkát február 1-én, azaz szombaton fel akarták venni, mivel az XLPower Protos Nitro kiadási dátuma február 15 lenne. Ez már akkor tarthatatlannak látszott, amikor a kínai hatóságok regionálisan elrendelték az összes gyár zárva tartását egészen február 10-ig (9-én 23:59-ig), ezzel egy hetes veszteséget okozva a kínai helikoptergyártónak

Az XLPower a szerdai nap folyamán arról tájékoztatta a viszonteladóit, hogy a megrendelt szállításoknak egyenlőre nem tudnak eleget tenni - ami nem is csoda, mivel még csak be sem jutnak az üzembe, ahogy más cégek dolgozói és tulajdonosai sem. Az ipari területeket hatósági zár alá vették a hatóságok, oda bejutni nem lehet. Továbbá a kínai hatóságok szállítmányozási ellenőrzést is bevezettek, ezzel pedig az esetlegesen elindult áruk szállításában keletkezik további késedelem.

Ra Kabun, az XLPower tulajdonosa kissé keserűen azt mondta nekünk:

Lássuk, mikorra oldódik meg a vírusprobléma

A Tron Helicopters szerdán még azt tervezte, hogy ha nehezen is, de tudják tartani az ütemtervet, és a Tron 5.5 megjelenik március 14-én, a Rotor Live 2020 keretében a németországi Iffezheimben. Dario Neuenschwander még akkor úgy nyilatkozott:

bár az ütemterv szoros, a végső terv - késznek lenni a Rotor Live-ra - sértetlennek látszik.

Georges van Gansen, a Scorpion Power System co. Ltd. tulajdonosa és elnöke azt mondta nekünk szerdán, hogy legalább 6 havi készletük biztosított, így az ő szállításaik nem érintettek.

Filip Ban a ManiaX részéről szintén nem aggódott, mivel ők a gyártás újraindítását egyébként is 10-re tervezték.

Viszont azóta a helyzet változott. A szállítmányozási korlátozások nem csak a legfertőzöttebb területeket, hanem egész Kínát érintik, így azok a cégek sem tudnak zökkenőmentesen szállítani, akiknek a raktárkészletük elérhető és rendelkezésre áll. 

Azok a cégek is érintettek, akik egyébként nem kínai vállalatnak számítanak, mert a legtöbbnek van kínai beszállítója, így egyes területeket vagy termékeket érinthetnek a hatósági intézkedések az ő esetükben is.

Ugyanakkor csütörtökön reggel a kilátások tovább rosszabbodtak. A birtokunka jutott egy kínai tartományi hatóság csütörtöki rendelete, amely a vállalatokat tovább korlátozza, és a február 10-ig tartó zárlatot március 1-re terjesztette ki. Február 10-én kizárólag az alapvető szolgáltatásokat nyújtó vállalatok (közüzemi szolgáltatások, telekommunikáció, élelmiszer ellátással kapcsolatos vállalkozások) folytathatják üzemszerű tevékenységüket, a többi cégnek továbbra is zárva kell maradni. Ezen tartományi intézkedések a legsúlyosabban érintett területeken kerültek eddig bevezetésre, de kínai forrásaink szerint várható, hogy az ország további részeire is kiterjesztik. 

Ebben az esetben viszont nem csak az XLPower Protos Nitro megjelenése, hanem a Tron 5.5 tervezett bemutatója is meghiúsul. A korábban optimista cégeknek pedig nehézségekkel kell szembenézniük.

Ennek a folyamatnak az alkatrész-ellátásra is káros hatása lehet, mivel a viszonteladók nem kapják meg a megrendelt termékeket, illetve azok csak jelentős késéssel fognak megérkezni.