rchelicopterhub.com / rchelicopter.hu
2020. március 27.
Ez az oldal személyes véleményt, spekulációt tartalmaz. Elképzelhető, hogy a tartalom nem egyezik meg az érintettek véleményével, illetve tárgyi tévedésben van, vagy rossz következtetést von le.

Hogyan érint minket a kijárási korlátozás?
A szombattól életbe lépő szabályok értelmezése

Magyarországon 2020. március 28-án lép életbe a kijárási korlátozás, amely szigorúbban szabályozza a mindennapi életet a COVID-19 világjárvány következtében. Így felmerül a kérdés, hogy miként érint bennünket, heliseket a helyzet. Ezt elemezgettük egy kicsit, hogy választ tudjunk adni.

Hogyan érint minket a kijárási korlátozás?
Az rchelicopter.hu nem áll jogászokból vagy ügyvédekből, sem jogi szakértőkből. Így az itt leírtak magánvélemény tárgyát képezik, azok egy esetleges jogvita esetén hivatkozási alapnak nem használhatók fel. Az rchelicopter.hu a jogszabályok hiányos ismeretéből, vagy hibás értelmezéséből származó mindennemű felelősséget elhárít.

A mi meglátásunk szerint a modellrepülést - legalábbis a helikopteres repülést - a kijárási korlátozás nem befolyásolja túlzott mértékben mindaddig, amíg azt egyénileg teszitek. A jogalkotók célja ugyanis nem az, hogy az embereket a négy fal közé zárja, mert akkor szimplán kijárási tilalmat vezetnének be, hanem a további fertőzések elkerülése miatt a személyes kontaktusokat próbálja meg minimalizálni. Éppen ezért egyéni sporttevékenységre a kijárási korlátozás nem vonatkozik, különösen ha az külterületen vagy zöldterületen történik.  

A ma megjelent Origo cikkben ez tételesen kimondásra is kerül:

Sportolni és gyalogolni külterületen, valamint a települések belterületén – lehetőség szerint a zöldterületeken – egyedül vagy a családdal közösen lehet. 

A jogszabály 3.§ és 4.§ c) pontja kimondja, hogy a lakóhely elhagyása egyéni sportolás céljából jogszerűnek számít, amelyet az 5.§ pontosan úgy definiál, mint a fenti idézet. A sporttörvény értelmében a modellezés sporttevékenységnek számít, amíg azt egyedül csinálod, egyéni sporttevékenység. Ugyanakkor a klubéletet (ezáltal az általában vett modellrepülőtereket) el kell kerülni, mert a csoportosulásra nincs lehetőség. Viszont a jól megszokott starthelyedre ezen szabályok szerint kimehetsz repülni.

A CIAM és a Magyar Modellező Szövetség azonban más ajánlást fogalmaz meg

Ennek oka, hogy ezek a szervezetek úgy általában véve az egész modellezést tekintik egységnek, és nem külön a helikopterezést. Márpedig az egyéni gyakorlás leginkább ránk jellemző, és a repülőmodellezésen belül rajtunk kívül nem sok olyan ág létezik, amelyik igazából nem igényel kiépített modellrepülőteret. Viszont fontos tudni, hogy a szabályokat továbbra is be kell tartani. Ráadásul az MMSZ biztosítása jelen esetben NEM érvényes, mert mint rendezvénybiztosítás, csak a klubtevékenységet fedezi. Éppen ezért ajánlja mindkét szervezet, hogy inkább maradj otthon, és építs, mintsem repülj.

A repülési szabályok azonban országonként eltérőek. Ennek oka többek között a szabályozások kultúrájában keresendő, illetve a különböző szintű szigorú intézkedésekből származik. Információink alapján jelenleg egyáltalán nem lehetséges a modellrepülés Spanyolországban, Olaszországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban, ugyanakkor nagyon szigorúan szabályozva, de nem kizárt sem Németországban, sem Ausztriában. Például a brit szabályozás egyértelműen meghatározza, hogy mely sporttevékenységek megengedettek: futás (kocogás), séta vagy kerékpározás. Így a modellrepülés kimaradt, holott az egyéni modellrepülésnek legalább annyira nincs kockázata, mint a futásnak. Ennek ellenére a brit és a szigetországban élő modellezők a négy fal közé és a szimulátor mellé szorultak.