rchelicopterhub.com / rchelicopter.hu
2020. december 22.
Ez az oldal személyes véleményt, spekulációt tartalmaz. Elképzelhető, hogy a tartalom nem egyezik meg az érintettek véleményével, illetve tárgyi tévedésben van, vagy rossz következtetést von le.

Elfogadták a "Drón-törvényt"
A Parlament megszavazta a módosítócsomagot

Az Országgyűlés elfogadta az 1997. évi XCVII. törvény - népszerűbb nevén a Légiközlekedési törvény - módosításait, amelyet a köznyelv csak dróntörvényként emleget. A reakciók a modellezők részéről enyhén szólva sem eufórikusak és nem alaptalanul.

Elfogadták a "Drón-törvényt"

Nagyon vártuk már a korábbi lehetetlen helyzet feloldását, amelyre a most elfogadott csomag volt hivatott. Hát ha azt mondjuk, hogy a siker nem volt átütő erejű, akkor nagyon sokat szépítettünk a valóságon. Az új törvény számos helyen egyáltalán nem veszi figyelembe sem a modellezők, sem a jószándékú drón-felhasználók érdekeit, és számos helyen szembe megy az idevonatkozó EUs irányelvekkel, egyes szabályokkal. Így várható, hogy ez a téma nem lezárt, de mindenesetre januártól változást hoz a pilóta nélküli légi járművet használók életében, ha és amennyiben....

A törvény egyetlen pozitívuma, hogy megszünteti az eseti légtér szükségességét a lakott területeken kívül, így - amennyiben az egyéb jogi feltételek fennállnak - már szabadon lehet repülni anélkül, hogy 30 napra előre tervezni kelljen. Lakott területen belül azonban minden további esetben légtér igénylése szükséges már akkor is, ha mindösszesen 1 cm-re elemelkedik a pilóta a talajtól, tehát egy egyszerű kerti próba (egyáltalán érdemes-e kivinni a drónt vagy helikoptert) továbbra is illegális, és meglehetősen vaskos birságot vonhat maga után.

Ezen a ponton azonban véget is ér a törvény pozitív hozadéka. Ami nem ismeretlen vagy váratlan, hogy bevezetésre kerül a kompetenciateszt és a regisztráció. Bár utóbbit a törvény már 2017 óta előírja, azonban annak kivitelezése nem történt meg, korábbi regisztrációs kísérleteink kudarcba fulladtak, arra a hatóságoknak semmilyen megoldása nem volt. Ugyanakkor sem a kompetenciavizsga sem a regisztráció menete nem tisztázott, így alig 10 nappal a hatálybalépés előtt még mindig nem tudjuk, hogy ez hogyan kellene működjön, illetve az anyagi vonzatai sem ismertek.

A regisztrációs kötelezettséget - érthetetlen módon - az EUs 250g minimum tömeg helyett 120g-ban határozták meg, vagyis minden ennél nehezebb járművet regisztrálni kell. A törvény igen aggasztó módon azt írja elő, hogy minden egyes járművet egyedileg regisztrálni kell, márpedig a drónosokkal ellentétben a modellezőknek nem ritkán több modelljük is van, esetenként tizes nagysárendben, amely még a jelképes regisztrációs költség esetén (márpedig nem vagyunk naivak) sok tízezer forintos költséget jelenthet. Persze ettől a gyakorlati végrehajtási rendelet még eltérhet, és elképzelhető, hogy ez a folyamat egyszerűsödik, de a törvény alapján nem erre kell felkészülni. Azt a helyzetet meg már nem is kell elemezni, hogy a drónokkal ellentétben ezek a modellek sokszor váltanak tulajdonost, sokszor kerülnek átépítésre, tehát a törvényben megadott szempontok alapján vállalhatatlan és mérhetetlenül nagy költségfaktort is jelenthetnek a szabálykövető modellezők számára.

Sajnálatos módon a törvény miatt a jelenlegi formában MINDEN nemzetközi rendezvényünktől el kell köszönni - már amit a COVID intézkedések még nem tettek tönkre. A magyar törvények ugyanis még utalás formájában sem ismerik el a többi ország hasonló szabályozásait és folyamatait, így azok a mi értelmezésünk szerint nem lesznek érvényesek (holott ez EUs kötelezettség lenne, sőt az EU általános irányelvei tiltják a többszörös regisztrációt), tehát a külföldi pilótát arra kényszerítené, hogy egyetlen hétvége miatt letegyen egy - feltételezhetően magyar nyelvű, de mindenképpen a magyar sajátosságoknak megfelelő - kompetenciavizsgát, regisztrálja a modelljét Magyarországon (is). Ez természetesen nem életszerű.

A Jet napoknak ezennel vége, mert az új szabályok értelmében szinte az összes Jet modell olyan kategóriába kerül, aminek a magyarországi üzemeltetése egy adminisztrációs és jogi rémálom lesz, ilyen modell Magyarországon külföldi pilóta által, jó eséllyel többet nem repülhet jogszerűen.

Bizonyos hagyományos modellezőágak léte is veszélybe került, mivel a törvény az ő érdekeiket vagy sajátosságaikat egyáltalán nem veszi figyelembe, kizárólag a drónozásra koncentrált. Sem a vitorlázók, sem a szabadon repülők nem lesznek képesek repülni a jövőben, ezeket a modellezőágakat a törvény szimplán "hatályon kívül helyezte".

Ugyanakkor a szabályozás elfelejtkezett arról, hogy a konvencionális modellezés részére 2025-ig átmeneti időt kellett volna biztosítson.

Ez a szabályozás sajnos nem csak a magyar törvényhozás kudarca, hanem jól bizonyítja, hogy az európai úniós jogharmonizáció mennyire nem létező fogalom, mennyire életképtelen és esetleges. Nincs két olyan ország az Európai Únión belül, ahol ezek a szabályok fednék egymást. Sajnos ez a törvény egy cseppet sem változott jobb irányba. Azon célját azonban, hogy bárkit, bármikor, bárhol meg lehessen büntetni, teljesen jól megvalósítja, mivel ismét sikerült úgy megfogalmazni, hogy értelemzés kérdése csak, miről hogyan rendelkezik.