Bejelentések sokasága - szembejön a valóság
Érdekes volt az elmúlt időszak az RC helis világban. De mi is történt valójában? Ami a felszínen látszik, és amit ez jelent, az teljesen más. Verseny van, méghozzá nem is kicsi és ez most majdhogynem vérre megy.
Általában az angol oldalon jelennek meg a tartalmaink először, aztán ha az a magyar közösségnek érdekes és marad rá idő, akkor megjelentetjük magyarul is. Ez most más lesz, mert ezt az elemzést nem fogom lefordítani és átdolgozni, hogy ne befolyásoljuk túlságosan a dolgokat, maradjunk csak szemlélők. De azért nem baj, ha ti tudjátok.
A történet valamikor szeptember végén kezdődött - ekkor jelentette be az Align az új TB70-es helikoptert. Szolídan és elegánsan, de közben az RC helis világ legnagyobb trollkodását elkövetve: mert az a legjobb reklám, ami ingyen van, és nem kell vele dolgozni. Ha azt pedig a konkurencia csinálja nekünk, na az még szebb. A számítás bejött - vagy iszonyatos mázlijuk volt - de az SAB fanatikusok rácsaptak, elkezdék eszeveszetten osztani az Align képeit, miközben a másolás vádjával dobálóztak. Azonban nincsen rossz reklám, az Align szolíd bejelentését az SAB csapat szépen felfújta akkorára, hogy a Goblin Kraken óta semmi nem robbant ekkorát.
Már az is tud róla, akinek egyébként semmi rálátása nem lenne az Align dolgaira. Aztán a dolog szépen elhalkult... egészen mostanáig. Pár nappal ezelőtt megjelentek az új infók, amik alapján a helikopter igencsak előre haladott állapotban van, és kijöttek a videók is. Persze ezt szépen mi is közzé tettük, elérve azt, hogy jelenleg az Align TB70 keresésre akármelyik keresőben és nagyjából az egész világon rendre az első 3 találatban vagyunk. Az angol oldalt nagyjából Alaszkától Új-Zélandig látogatják a nap 24 órájában. És itt kezdődött el a verseny, vagy nevezzük nevén: a csendes háború.
De ezt a versenyt az Align már akkor megnyerte, amikor a többiek még el sem indultak. A szeptemberi balhé és az a tény, hogy az Align volt a középpontban eldöntötte, hogy az eladásokat tekintve az Align magasan veri a konkurenciát, a többieknek csak a konc maradt. Egy gyors körbenézésem alapján csak a magyar közösségben már hat helikoptert "eladtak" úgy, hogy senki nem tudja a részleteket, pláne az árat. Ezt egyik modell sem tudta eddig összehozni. Mindeközben a többiek egészen pontosan nullán állnak az eladást tekintve, és ez nem is nagyon fog változni.
A gumicsontra egyből ráugrott az SAB. A szeptemberi fiaskó után most az Align mellett, mintegy "véletlenül" három nappal az Align után bedobták a tutit: narancssárga színvariáns a Raw sorozathoz. Mindezt nyilvánvalóan azért most, hogy kontrázzanak. Ez kábé tökugyanaz a téma, mint az eredeti Kraken színvilága, de ahhoz ez kevés lesz, hogy nagyot alakítson. Aki akart, az már vett Raw helikoptert, újabbat minek, aki meg még nem vett, az pont nem a színe miatt fog venni. Vagyis ezt a nagy dobást csak az SAB azon pilótáira tudja majd ráerőltetni, akik esetleg diszkont áron vásárolnak, meg talán még egy-két SAB fanatikus lúzerre. Akár az iPhone: az új modell alig más, mint a régi, csak újabb. Persze lehet ideologizálni, de akkor is ugyanaz marad. Veszteséget talán nem termel, de nem ez lesz az, ami az év RC helikoptere díjat viszi el. Ahhoz meg pláne édes kevés, hogy bármit lefaragjon abból a presztízsveszteségből, amit az SAB fanok szeptemberben összehoztak.
Az XLPower sem akart a hype-ról lemaradni, és ha már a Blackoutmods kihozta a Specter V2 benzines konverzióját, akkor az XLPowernek ki kell jönni a nitrós változattal. Igen, a helit nem most kezdték el építeni, mert már repül, de mintegy véletlenül, ők is most jelentették be, csak nehogy lemaradjanak a bejelentés-vonatról. De ez sem lesz kasszasiker, jó eséllyel elszámolták magukat. Hogy miért is? Hát a nagyképről később, de most beszéljünk magáról a modellről. Hiába ugyanaz a termék, azért részben mégis más, gyártani kell, az meg megosztja a szűkös anyagi erőforrásokat.
Viszont ki veszi meg? A nyugati féltekén az Egyesült Államokat leszámítva mindenhol erősen esik az életszínvonal, a nitrós repülés pedig drága buli. Ha ez nem lenne elég, az EU-ban meg szinte lehetetlen, mert a megfelelő üzemanyag már egy ideje illegális, a legális meg harmatgyenge egy ilyen modellhez, csak a küzködés maradna, átlag hobbista ebből nem kér. Mondanám az ázsiai piacot, de... nézzük már meg, hogy a legjelentősebb Thailand Heli Blowout-on, ami valamikor ezres nagyságrendben húzta be az érdeklődőket, most egészen pontosan hányan is vannak?
És végezetül a Goosky: ők sem akartak lemaradni, hát dobtak valamit, ez pedig a most bejelentett New works of Legends. És erre a bejelentésre egyetlen szóval lehet reagálni: "elkapkodott". Semmi információtartalma nincs, semmi megtervezettség nincs benne. Egy összelapátolt kép és egy valamire sem való videó. Ennyire futotta. Az időzítés pedig katasztrofális. Ha készen is lenne, késő, mert az idei karácsonyi és téli szezon, amire ez a heli tényleg jó lehetne, már elkezdődött.
A nagy kép
A 2019-es Rotor Live volt az a rendezvény, ami megmutatta, miért nem szabad ezeket a bejelentéseket egymásra tenni. Akkor a nagy durranás az SAB Goblin Kraken volt. Minden más, ami akkor jött ki, a Kraken mellett labdába sem tudott rúgni.
Igaz, ebben az rchelicopterhub is benne volt, mi is a Krakent toltuk, mert érdekes volt a koncepció. A mai napig a Google-ban a Goblin Kraken keresésre az átlagos 10. helyen áll az rchelicopterhub.com, pedig 1 470 000 találat van. A képkeresőben nagyjából minden harmadik-negyedik kép tőlünk jön. Ezen a fronton (is) leuraltuk a webes világot.
A többi újdonságot annyira nem toltuk, nem volt rá se kapacitás, se energia, hát el is sikkadt mind. Az egyetlen említésre méltó termék abból az időből a SoXos Strike 7 volt, ahol a Kraken mellett még mentettünk valamennyit a helyzeten. Ez szintén látszik a képkeresőkből. Volt még pár bejelentés, de ezekre már ki emlékszik.
Azaz egy megmaradt: A Mikado Logo 800 plastic. Hát nem lett egy óriási siker. Egy nagy és két kicsi cikkünk szólt róla, "ők a Mikado, nekik nem kell a hírverés". Nagyjából az a helyzet, hogy amiről az rchelicopterhub.com és az rchelicopter.hu részletesen beszámol és tényleg foglalkozunk vele, az sikeres termék lesz, a többi meg inkább nem. Hogy ez azért van, mert mi foglalkozunk vele, vagy azért foglalkozunk vele, mert sikeresnek gondoljuk és jól ráérzünk, az más kérdés.
Összeségében elmondható, hogy egy nagy durranás termék és bejelentés a többit elhomályosítja, és ezzel az eladásokat alá is aknázza. 2019-ben ez az SAB és a Goblin Kraken volt. Most viszont nem az SAB a nyerő, hanem az Align. Erre bármit rádobni felesleges és ostoba mutatvány. Az SAB esetében egyenesen szánalmas. Ha te egy gyártó vagy és látod, hogy a konkurencia éppen bankot robbant, a legjobb, ha csendben maradsz, és megvárod, amíg elül a por.
Persze lehet azzal is próbálkozni, amivel a jelen versenyzők próbálkoznak és bíznak: megszórják a Facebook-ot és ugyanannak a párezer embernek reklámozzák a termékeiket. A legnagyobb helis csoport 5700 tagot számlál, és aztán van egy rakat másik is, körülbelül ugyanazokból az emberekből. Nem mellesleg ha egy poszt a Facebookon megjelenik, jó ha a követők vagy csoporttagság 10%-a látja. Jobb ötlet a Youtube, de például az agyon tolt Goosky S2 esetében a legnézettebb videót Tareq rakta össze 3 hónappal ezelőtt, jelenleg 16 ezer megtekintésnél jár. Csakhogy ezen a platformon te, mint felhasználó vagy tudod, mit keresel, vagy nagy mázli kell ahhoz, hogy pont olyan tartalom jöjjön fel, amit a gyártó akar neked mutatni. Szerénytelenségnek tűnhet a részünkről, de az rchelicopterhub.com-on kívül más, nem közösségi háló jellegű felület mára nem maradt. Azt már csak csendesen teszem hozzá, hogy ennek ellenére a tartalomért még mindig nekünk kell könyörögni, és így is másod-, harmad-, negyedrendű anyagokkal próbálunk csodát tenni.
Akkor maradtak a szponzorált pilóták. Na igen, de abból jó, ha 5-6 megüti az influenszer szintet, a többi kishal a közösségi világban. Ugyanis el kell dönteni, hogy nagyon jól repülsz, mert sokat gyakorolsz, profi influenszerré képzed magad és kitanulod annak a technikáit, vagy ilyen hülyeségeket írogatsz, ahelyett, hogy azt a nyomorult piro tic-toc-ot tanulnád a szimulátorban, a három együtt ugyanis nem megy. Így a szponzorált pilótáknak a rendezvényeken a repülési tudásukkal kellene eladni a terméket - azokon a rendezvényeken, ahol mára alig maradt érdeklődő. Ugyanaz a 30-50 pilóta járja a világot és egymásnak mutatják meg a tudásukat, meg annak a zárt közösségnek, akik a Facebookon az RC Heli Hangout-ban vannak. És itt a kör bezárult.
A gyártók pedig ragaszkodnak a közösségi média - jellemzően a Facebook - világához, valamint a szponzorált pilóták tucatjaihoz. Értelmetlenül döntik a pénzt azokba a rendezvényekbe, amelyek egykor valóban működtek és népszerűek voltak, mára viszont még a legnagyobbak is halovány emlékeik a régi időknek, új embereket nem nagyon tudnak behúzni (egy-két rendezvényen kívül). Megdöbbentő, de a Heliwood-on nagyságrendekkel több külső érdeklődő volt, mint akár a Global 3D-n vagy most a Thailand Heli Blowout-on. Ezzel a hozzáállással a gyártók maguk zárták és zárják be a kapukat, és maguk korlátozzák alig párezer emberre az értékesítést. Ennek a párezer embernek a pénzügyi lehetőségei azonban végesek, az egyszerre bejelentett termékek közül egyet fognak választani, ha egyáltalán választanak. Aztán annak az egy terméknek a történéseit követik, arra készülnek. És éppen ezért az egyszerre bedobott bejelentések közül csak egy nyerhet.
Az Align pedig röhög a markába, mert a külvilág felé még mindig ők az RC helikopter. A látszat ellenére az SAB az elitkategória, nem a hobbistáknak készítik a modelleket és azok jellemzően nem is jutnak el a kezdőkhöz. amatőrökhöz. Az XLPower lenne valahol az Align konkurenciája, de az utóbbi időben az igen elszállt árazásukkal és azzal, hogy nem ismerték fel a super combo készlet vonzerejét, saját magukat lőtték lábon.
A Goosky esetében pedig nagyon úgy tűnik, hogy telepakolták modellekkel az ismertebb arcokat, de a külső értékesítés erősen elmarad a várt szinttől, a logika szerint erre próbálnak most reagálni az újabb bejelentéssel. Kicsit körbe kérdeztem, és bizony egyetlen olyat sem találtam, aki végfelhasználóként, érdekeltség nélkül, csak úgy vett volna magának egyet. Ebben viszont rejlik egy nagy kockázat: "túl hevesen ég a tűz, túl hamar elfogyhat az üzemanyag". Azaz, nem tudjuk, hol fog beborulni ez a kártyavár, aki ilyen helikoptert vesz, az ajándékként kapja a kockázatot, hogy esetleg a cég még azelőtt bedől, mielőtt valóban egy valamire való sikert és elterjedtséget ér el. Aztán a szinte tök új helinkkel ott fogunk állni bambán, az első törést követően repképtelenül, mert nem lesz hozzá alkatrész.
Na jó, több is maradhat, de csak egy nyerhet. És a nyertes megszületett. Aki ebbe most beleállt, az a vesztes szerepét vállalta.