Árazás: vége az olcsó modellek korszakának
"Bezzeg az én időmben!" - kezdhetnénk így is, de tényleg most erről is szó lesz. Meg arról, hogy mennyit változott az iparág az árakat, meg egyebeket tekintve az elmúlt tíz-tizenkét évben. Szpoiler: nagyon sokat.
Mert valamikor voltak a nagyon drága helikopterek, mint például a Kasama, a Thunder Tiger, a Hirobo, majd jött a középmezőny, vagyis a már megfizethető, de még minőségi helikopterek élükön az Align modelljeivel, és hát a sor végén ott kullogtak a különböző másolatok és igencsak kétes minőségű, cserébe olcsó modellek, mint az Art-Tech, a Walkera és a soha el nem múló veszedelem, a HK, alias Hobby King.
Az árakat tekintve is elég szórt volt a kép, a Raptorok és a Mini Titan-ok borsos árukhoz persze presztízs és minőség is társult. Az Align modelljei nagyságrendileg olyan 70-80%-on futottak a Thunder Tiger modelljeihez képest, de a minőséggel alapvetően itt sem volt gond. A tajvani porszívógyár jó kis heliket gyártott, a 450-es modelleknek vagy 7 nagy változata jelent meg, és tonnányit gyártottak belőle. Ez volt az a modell, amivel el lehetett indulni, de nem roppant bele az államkassza, amikor meg kellett venni a super combo-t. Akinek ez nem fért bele, ott voltak a kitek a maguk - akkor még igencsak 5 számjegyű áraival, igaz a kenyeret sem ezer forintért dobták az ember után. Ezeket a kiteket meg hosszabb idő alatt, estleg használt vagy olcsóbb alkatrészekkel aztán össze lehetett rakni. A 450-es combo kit motorral, szabályzóval 85 ezer forint körül mozgott 2012-ben. De hogy egy kicsit elvonatkoztassunk a forinttól és annak inflációjától, az első 450 Pro V2 ára 300 dollár alatt volt az amerikai piacon. Ez a 2012-es ára. Ehhez képest most a 450L változat 450 dollárért érhető el ugyanott.
Aztán ott voltak azok a modellek, amitől minden jó érzésű modellező vagy menekült, vagy az arcidegzsába tüneteit kezdte produkálni, mint az Art-Tech Falcon 3D, ami ugye sose volt jó, de cserébe már 56 ezer forintért hozzá lehetett jutni, és csak vevő meg rádió kellett hozzá (a szerencsét, hogy repülni is fog, inkább hagyjuk). De ugyanebben az árfekvésben voltak a Walkera szörnyetegei is - hasonló minőségben. Persze volt még egy rakat ilyen márka ebben a kategóriában, voltak merészebb árazásúak is, mint az SJM modellek (amiknek a gúnyneve a Silány Játék Masina lett).
A HK egy külön téma, mert ők voltak az elsők, akik pofátlanul és nagyüzemben másolni kezdték a helikoptereket - jellemzően az Align modelljeit. Tették mindezt úgy, hogy a minőség sokszor megkérdőjelezhető volt, de kis szerencsével egész jól működtek, cserébe az Align árainak a felét se érték el. Amikor az Align 250-es modellje majdnem 70 ezer forint volt, a HK ugyanezt az ember után dobta 25-ért.
A Hirobo modelljeit itt most ki is hagynám, mert a márka az Align & Thunder Tiger idők előtt/alatt marginálissá lett az európai piacon. Viszont nem szabad elmenni az SAB (vagy ahogy akkor hívtuk a "száb") modelljei mellett. Ugyanis azokat aranyárban adták. Nem is volt belőle Magyarországon csak egy-két embernek. Az első SAB Goblin 700-at talán Martin Péter (a Martin) vette meg, a másodikat Illés Péter (a Joker), de lehet, hogy fordítva.
De nem is lett belőle sokkal több jó sokáig, mert a rikító zöld modellek, az Align 700-as árát nagyságrendekkel verték. A teljes super combo 700-as nem került annyiba, mint a SAB teljesen üres váza lapátok nélkül. Igen, még mindig 2012 az év.
Ugorjunk előre tíz évet. A helyzet drasztikusan megváltozott. Az SAB modelljei ma sem olcsók, sőt, amikor az árat rajzolják, egyre vastagabban fog a ceruza. A 700-as kitek ára 1000 dollár alatt nem nagyon van, mire a modell repül, könnyedén becsúszunk a 2000 dolláros tartományba. Ez nagyon sok pénz - és nem csak nálunk. Viszont az egykori csúcs márka árazása mára már egyáltalán nem kirívó, az olcsóbb márkák igencsak beérték az SAB ártartományait. Az árak tekintetében még a korábban olcsóbbnak számító XLPower sincs sokkal lemaradva. Az Align super combo csomagjai még mindig versenyképesek a többi árral, de a különbség már messze nem annyi, mint az 10 évvel ezelőtt volt.
De ami igazán sokkoló, hogy mára már a pofátlanul másoló cégek árai sem annyira olcsók, mint annak idején a HK-Align árkülönbség volt. Eljutottunk oda, hogy az SAB Goblin Buddy 380 utolsó ára 430 dollár volt, míg a Buddy elődjének, a Goblin 380-nak a másolata, az ALZ RC Devil 380 üres váza 280 dollárba kerül, azaz alig több mint 30%-kal olcsóbb, mint az eredeti utódja.
Az eredeti Goblin 380 változat utolsó ismert ára 316 dollár. Azaz mindösszesen 36 dollárral került többe az eredeti, mint a másolat. Mára már a pofátlan másolat is drága.
És akkor az új belépőket még nem is említettük. A Goosky S2 az OMP M2 Evo egyértelmű riválisa, sokak szerint klónja, a valóságban viszont az OMP M2 feldühített fejlesztőcsapata állt fel, és csinálta meg a konkurenciát kicsit továbbfejlesztett változatban. Meglepő módon ebben a nyílt sisakos küzdelemben azonban az új modell BNF verzióban 50 dollárral drágább, mint a konkurens eredeti, miközben a csúcs RTF változat sem kerül kevesebbe az OMP modelljénél.
Hát ez meg mi???
Kérdezhetjük jogosan, azon gondolkodva, hogy akkor mi is van. Ennyire pofátlanok lettek a gyártók? Sajnos a kép nagyon nem ez. Miközben az SAB magas ára és profitja az alacsony kereslet miatt elolvadt, és egyáltalán nem tartott lépést az inflációval, a többi alacsonyabb árréssel dolgozó gyártó hozzádrágult a csúcskategóriához. Az alapanyag drágulása, a szállítási költségek növekedése és az energiaárak folyamatos emelkedése mára az olcsóbb modelleket gyártókat is arra késztette, hogy feljebb tolják az árakat. A valós innovációval dolgozó cégek pedig kénytelenek a jóval kisebb eladott darabszámon behozni a befektetett fejlesztési munkát - ha egyáltalán sikerül.
Mindezek mellett jól láthatók a promóciós költségek visszavágásának a jelei is: kevesebb team pilóta, kisebb fejlesztőcsapatok, lassabb modell megjelenések, sokkal kisebb és gyengébb reklámok/promóciók. Az utolsó nagy promóciós programot az SAB futtatta a Kraken megjelenésekor - még egy nagyobb létszámú csapatot is vendégül láttak az SAB olaszországi főhadiszállásán, hogy bemutassák a Kraken prototípusát. A Goblin Buddy-val volt utoljára nyilvános helyszíni bemutató.
10 éve az Align bejelentette a modelljeit, majd egy hónap múlva a boltokban voltak az első darabok. De abban az időben 20-25 csapatpilótát kirendeltek a tavjani tervezéshez, és nagyüzemben tolták a teszteket. Ha egy alkatrészről délelőtt kiderült, hogy át kell alakítani, délutánra már a módosított alkatrésszel repült mindenki. A teljes tesztprogramot néhány hét alatt végigfuttatták. Ma ez akármelyik gyártónak egy több hónapos procedúra.
Amikor egy helikopter megjelent 2012-ben, akkor ha a modell nem volt rossz, nem bukott meg. Volt rá elég modellező. Hogy a nagyságrendről képet kapjunk, akkor egy 3D Masters jóval ezer fő fölötti nézőszámmal és minimum 45 pilótával zajlott. Az utolsó Global 3D a nyáron 32 pilótát tudott kiállítani az alig 100 néző elé.
Magyarországon volt olyan 100 nagyon aktív modellező, egy magyar versenyen minimum 20 indulóval, de sokszor futottunk bele a 25 fős korlátba is, a látens modellezők száma pedig valahova 750 és 1000 közé volt tehető. Csak Budapesten és szűk környékén vagy 15 helyszínen voltak kialakított modellezőhelyek, ahol tényleg rendszeres volt a modellezőélet. Mára a budapesti helyek száma talán 6, a rendszeresség meg átment esetlegesbe. Abszolút aktív pilóta talán 50 lehet, a teljes létszám valószínűleg nem éri 300-at. Versenyeket meg nem nagyon lehet rendezni, mert nincs aki elindulna.
Ezeknek az adatoknak a fényében egyáltalán nem meglepő, hogy az olcsó modellek hozzádrágultak a korábbi csúcstartókhoz, ahol viszont a presztízs által generált magas ár elolvadt. Mind ugyanabból a modellezőből kell megéljenek, kiéleződött az árverseny, csak hát a fogyatkozó létszám miatt ebből mi azt látjuk, hogy az egyes modellek mellett egyre nagyobb árak szerepelnek. A gyártók meg újabb és újabb taktikákhoz folyamodnak.
Van olyan gyártó, aki egyszerűsíteni próbál, hogy kevesebb alkatrészt kelljen gyártani. A legtöbb gyártó az olcsóbb gyártás felé orientálódik, ami miatt néha a minőség is sérül - láttunk erre példákat az utóbbi időben. A legtöbb márkánál megfigyelhető egy csendes paletta-tisztítás is, a változatok és a modellek számát csökkentik, hogy kevesebb helyre kelljen elosztani az erőforrásokat.
A legújabb pedig amit a Goosky csinál az új RS4 modellel: addig tolja a promóciót, amíg az árra való figyelés a háttérbe szorul. Próbálják "felspanolni" a leendő vevőket, hogy annyira akarják a helikoptert, hogy az ára már ne legyen fontos. Pedig a modell annak ellenére nem lesz olcsó, hogy új gyártóról van szó - erre utalt Frank Lee, a Goosky egyik vezetőjének egy utóbbi bejegyzése is "zárd be a pénztárcád". Még talán soha nem volt arra példa, hogy megjelenjen egy modell bejelentése, annak egyes változatai, a megjelenés közelítő időpontja, a modell előrendelhetősége a kereskedőknél, maga a helikopter egy hónap múlva, de lehet, hogy előbb a boltokban van, már gyűjtik a vevőket és hogy kinek melyik változat kell, de még senki nem tudta az árat - mert ár az ekkor még nem volt. Aztán amikor már nem lehetett nagyon húzni, megjelent az ár is, ami tényleg nem olcsó. Mennyire működik ez a stratégia? Januárban kiderül, de benne van a pakliban, hogy az eddig lelkes előrendelők visszalépnek az üzlettől, mert az ár nagyon nem ott van, ahova várták.
A történethez azonban hozzá tartozik, hogy feltételezhetően a Goosky még húzta volna az ár kérdését egy darabig, de mint rendesen, hiba csúszott a gépezetbe, és az ár kiszivárgott. Én már tegnap kaptam egy hozzávetőleges árat a Goosky-tól, ami akkor még messze nem volt végleges szám, nem is ez lett a bejelentett ára végül. Viszont arra is megkértek, hogy ezt kezeljem egyenlőre bizalmasan. Viszont egy ár kicsivel éjfél után megjelent a Hely-shop-nál. Ekkor még sehol a világon nem volt meghirdetve a helikopter ára, sőt egészen egy órával ezelőttig sehol máshol sem volt ár.
Kettő órája jelentették be hivatalosan - mivel lépni kellett, és azóta már a boltok is elkezdték frissíteni a saját árlistájukat. A végleges kiskereskedelmi ár végülis a Hely-shop által meghirdetett árhoz közelít, bár a jelenlegi dollár - font/euro árfolyamon az először kiszivárgott árat nehéz lesz tartani, ha nem is lehetetlen.
A Goosky-nak valami nagyon nagyot kellett alakítania ahhoz, hogy ezzel az árral ez a modell befusson, mivel az Align 450-es modellje, ami ebben a méretben van, az Align 450Lp ARTF mintegy 180 fonttal olcsóbb, mindösszesen 520 font, a Goosky RS4 PNP 700 fontos árához képest. Ha viszont a helikopter mégsem olyan jó, akkor ezzel a Goosky nagyon félrepozícionálta magát, és akár nagyon csúnya bukássá válhat a próbálkozás.
Viszont mindenképpen látszik, minden azt mutatja, hogy kénytelenek leszünk hozzászokni: az a modellezés, amiről egykoron azt gondoltuk hogy drága, mostanra tényleg az lett.