rchelicopterhub.com / rchelicopter.hu
2023. január 21.

Nyilvánosak lettek az érkező Omphobby M4 technikai részletei

Jonas Wackershauser tegnap este megosztott egy sor technikai részletet az új M4-ről. A leírás jól részletezi a helikoptert, minden kulcsfontosságú információ felsorolva és megindokolva, még részletes képek is mellékelve lettek a jobb megértés érdekében.

A helikoptert úgy lett megtervezve, hogy repülési és karbantartási szempontból is jól használható legyen. A karbantartás szempontjából ez a kialakítás azt biztosítja, hogy egy kis cseréhez vagy beállításhoz ne kelljen a helikoptert teljesen szétszedni. Ugyanezt a célt szolgálja a nyitott váz is. Ez a vázmegoldás a vezetékezés során is nagyon hasznos lehet.

A repülési képességeket korábban több EVT tesztvideó bemutatta, amikben a repülések meglehetősen jók volta. Az egyetlen dolog, amit így nem lehet bemutatni, az az, hogy a helikopter hogyan fog viselkedni a kezedben, ezt csak saját tapasztalat útján tudod kipróbálni.

A viva magenta, charm narancs és racing sárga helikopterek feketére eloxált alumínium alkatrészekkel, míg a kék változat ezüst színűkkel érkezik.

Mind a farok-, mind az kereszttengely vastagsága 5 mm, a főtengely 8 mm, ami körülbelül akkora átmérőjű, mint a jó öreg T-Rex 500 főtengelye, ami már 420-as méret, tehát a főtengely egyértelműen vastag egy 380-as méretű modell esetén, valószínűleg igen ütésálló. A tipikus 380-as főtengely-átmérő 6 mm körül van.

Mind a fő-, mind a faroklapát-befogók radiális-axiális-radiális csapágyazásúak, így minden körülmény között megfelelően tartanak és vezetve vannak. Az állásszög tartományt ±14°-os kollektív és ciklikus tartományokhoz lett tervezve, de ez már a korábbi publikációkból is ismert volt. Mindamellett, ezu  nagyon széles tartomány, különösen ebben a méretben. Nem újdonság a nagy pontosságú, hosszú járású farokmechanika sem, csak ezúttal a róla készült kép meg is magyarázza, mit is értenek ezen a meghatározás alatt.

Valóban, a farokmechanika nagyon meggyőző mind a farok, mind a szervo végén. Ha már a farokszervóról beszélünk, annak a helikopterben való elhelyezése, vagyis hogy közelebb van az elejéhez, mint hátulhoz napjainkban szokatlan, talán a régi Align T-Rex 600-on volt utoljára ezt az elrendezés. Jonas megígérte, hogy ez a megoldás gyakorlatilag korlátlan erőt fog biztosítani a farok számára. A farok meghajtási aránya egyébként 4,5:1.

A farokcső könnycsepp alakú, várhatóan nagyon merev lesz, valószínűleg nem hajlik túl könnyen.

A teljes rotormechanika a közvetlen hajtás egyszerűségének köszönhetően kompakt kialakítású, és mégis az Omphobby srácai mégis képesek voltak magasan levő tömegközéppontot és nagy merevséget elérni.

Az akkumulátor is a fókuszban volt, mivel ez is fontos az elektromos helikoptereknél. Az akkumulátornak szán hely elegendő a nagyobb akkumulátorok befogadására, az akkumulátortartó reteszt kapott, amely meglepő módon mindkét oldalon lehet attól függően, hogy melyik oldal tetszik jobban. Az 1800 mAh-2200 mAh 6S akkumulátorok esetében egy dolog, amit figyelembe kell venni, az a tömeg, ami ideális esetben 295 gramm és 325 gramm között van.

Úgy tűnik, a helikoptert felkészítették a törésekre. A kabintartókat úgy tervezték, hogy először ezek törjenek, ütközés esetén elnyeljék az energiát. A tartók gyorsan cserélhetők. Ez a megoldás megvédheti a vázat is. A motorketrec (vagy hivatalos nevén: motorvédő) egy rács a Sunnysky motor körül.

Ez alapfelszereltség lett, és ugyanazt az okot szolgálja, mint a kabintartó: ennek kell az ütözési erőket viselnie. Határozottan több a semminél egy hatalmas motor körül, és amikor a helikopter törik, nyilvánvalóan olcsóbb, mint maga a motor. Mindezek után természetes, hogy a leszállótalp is ütésálló.

A vázban szinte mindenhol M2.5 csavarokat használtak, ismét azért, hogy nagy ütésállóságot biztosítsanak, és megelőzzék a csavarok törését a karbantartás során.

Az imbolygó egy hagyományos, elfordulásgátlós 120°-os CCPM rendszer. A szervóelrendezés tökéletesen követi ezt a 120°-ot, ez egy nagyon precíz konstrukció, az egyik legjobb, amit a jelenlegi technológiai szabványok mellett kaphatunk. Nincs olyan műszaki megoldás, amely mechanikusan megakadályozná az összes geometriai torzulást. Mindazonáltal, ha FBL-ed nem tudja megoldani ezeket a minimális problémákat, akkor jobb, ha azt a könnyes szemmel elhajítod. A pontosságot a forgócsatos összekötők szolgálják, amelyeket az összes szervóhoz, a befogók és az inmbolygó közé is az Omphobby ad. Ha már a befogónál tartunk: ma már amolyan standard, a befogóra a karokat csavarok rögzítik, nincs ez másként az új M4-nél sem.

Az Omphobby M4 combo változata Omphobby ESC-vel - amelyben integrált HV BEC, a fordulatszám-kimenetet, belső vagy FBL governor opciókkal, telemetriás kimenet is van - Omphobby HV 12 mm-es ciklikus és a farok szervóval, valamint Fun-Key RotorTech 385 mm-es Ultimate High Performance Carbon Fiber lapátokkal, Omphobby 71 mm-es tartós, ütésálló, szálerősítésű műanyagból készült, jól látható festésű faroklapátokkal, és végül, de nem utolsó sorban: Sunnysky direct drive motorral érkezik. A teljes felszálló tömeg körülbelül 1350 gramm lesz.

Nyilvánosak lettek az érkező Omphobby M4 technikai részletei