Ilyen lett a Goosky S1 Legend
Egyes boltokba ma érkezett meg, de a legtöbb kereskedésben a héten biztosan elérhetővé válik a Goosky legújabb modellje az S1 Legend. Ezek a mi tapasztalataink eddig ezzel az igencsak kis helikopterrel.
Frank Lee a Goosky-tól küldött nekünk egy helikoptert, hogy alkossunk véleményt róla. Hozzátette:
Spoiler: nem dobtuk. Nem is lehetne messzebb a kukától. Ugyanis a helikopter nagyon jó. Sőt, meglepően nagyon jó.
De mit vár az ember egy alig 30 cm-es, azaz egy 150-es helikoptertől? Nem sokat, lévén ez a játék méret. És akkor jön a Goosky S1 a gyári integrált FBL kontrollerrel, azaz tulajdonképpen mindennel, ami egy helikopterbe kell, mert még az FHSS vevő is benne van, de ha nincs éppen FHSS rádiód, akkor ott vannak a portok a Futaba S.BUS rendszeréhez, vagy a Spektrum által is támogatott DSMX vagy DSM2 vevőkhöz, sőt a Tarot FASST-S.BUS vevőjével még egy FASST szabványú rádióval is repülhető a helikopter. Azaz: szinte mindennel megy.
Az S.BUS rendszerrel szinte semmit nem kellett állítani, gyakorlatilag kapott egy sima H1-es helikopterprogramot, három IDLE beállítást és kész is volt. Minden mást már gyárilag beállítottak. Ha az imbolygó az első boot-oláskor nem áll be vízszintesbe, ne kezd el tuningolni a beállításokat, ez egy felszállás előtti prekompenzáció, és a helikopter jó eséllyel ATTI azaz stabilizációs módba kapcsolt.
Ebben a módban a helikopter egyébként hasonlóan viselkedik, mint egy koax helikopter vagy egy drón. GPS vevő és egyéb érzékelő ugyan nincs benne, ezért kúszik, de azt vízszintesen teszi, tehát akár nagyon kezdők is könnyedén repülhetnek vele - persze a megfelelő szimulátoros alaptudást követően.. A gyári beállításokkal egyáltalán nem agresszív, talán egy kicsit túl lágy is, viszont a stabilizációt kikapcsolva azonnal kibújik belőle a kisördög és valódi helikopterként kezd viselkedni.
Ezt viszont meglepően stabilan teszi, bár ilyenkor azért kell neki a fordulat. 50-55%-os throttle mellett már simán és kényelmesen elemelkedik, de ilyenkor azért nem nagyon vannak erőtartalékok a hibák kijavításához. Viszont 75% körül megjön az erő is, és akkor tényleg pro géppé változik a Goosky S1-ese.
Giro érzékenységet nem lehet a rádióról szabályozni, a giroszkóp csatorna lett felhasználva a stabilizáció kapcsolójára. 0% alatt nincs ATTI mód, felette viszont aktív. Így ha a programozáskor egy kellemes induló head-lock értéket állítasz be a helikopternek, azzal pont azt éred el, hogy bekapcsolja a stabilizációt. Érdemes a manual-t elolvasni. Na nem azt, amit a helikopterhez adnak, mert az igencsak rövidke, hanem a részleteset, ami a Goosky oldalán is fent van.
A giroszkóp hangolása egyébként nem hiányzik. Gyárilag annyira jó a beállítás, hogy egyáltalán nincs farokriszálás. Úgy áll a farka, mint a szög. És úgy is fordul, mint az óramű.
Maga a helikopter egyébként egy nagyon finoman és szépen kidolgozott darab. A kabin meglepően masszív, pedig műanyag, de nincs tejfölöspohár érzete. Viszont - személyes vélemény - kicsit ormótlan, hogy az orrcsúcs ennyire magasra került, de az akkumulátor berakhatósága és kivehetősége ezt szükségessé teszi. Cserébe nem kell a kabint levenni az akkumulátor miatt, ami nem baj, mert ebben a méretben ez különösen macerás dolog tud lenni.
A leszállótalp és a helikopter maga is jó minőségűnek és tartósnak érződik, a talp akár az agresszívebb leszállásokat is jól veszi. Nem értődik rajta semmi spórolás vagy olcsósítás. Ehhez mért az ára is, bár nem nevezhető drágának sem: 200 font a rádió nélküli BnF változat ára a briteknél, és 240 fontért már a Goosky rádiója iis jön vele, igaz az a rádió nem egy nagy szám, de az RTF változathoz tökéletesen megfelel.
Mire jó egy ilyen helikopter?
Hát többre, mint amit mi kinéztünk belőle. Ideális szórakozás, tökéletes park helikopter, lehet vele gyakorolni, kezdőknek az alapokat elsajátítani, alapvetően mindent tud, amit a nagyok - persze a megfelelő határokon belül. Cserébe viszont nem drága, nem igényes, az akkumulátor 10-11 fontba kerül hozzá, bárhol elfér, szinte bárhol elővehető és repülhető.
Igen, szinte bárhol, ugyanis se kamerája, se tömege, tehát a jelenlegi szabályok szerint nem éri el azokat a kritériumokat, amihez regisztráció, biztosítás vagy akármi kellene. Sőt ennek alapján még a korlátozások se nagyon vonatkoznak rá - azért repülőtéren ne repüljetek vele. Pontosan ezért előveheted a kertben, a parkban, a városban, a focipályán - bárhol, ahol nem veszélyeztetsz vele közvetlenül embert - és repülhetsz. És mindezt úgy teheted meg, hogy közben nem kell lemondanod a 3D repülés élményéről.
Megéri az árát?
Mindenképpen. Nem tudunk eddig belekötni, pedig nagyon akartunk. Na jó, egy ponton azért mégis. Érdemes megnézni, hogy a kábelek nem érnek-e hozzá a főtengelyhez, mert gyári állapotban a mi esetünkben az egyik szervókábel meglehetősen közel került hozzá, az egy kicsit arrébb lett rakva. És még egy észrevétel: a gyári egy akkumulátor nem lesz elég hozzá, mert nem nagyon lehet abbahagyni.