SAB Goblin Mavraken 800
Igen, létezik – egy 800-as méretű SAB Goblin helikopter, amiről eddig nem lehetett hallani. Ez a helikopter őrületes, hihetetlen, és sokan meg fognak lepődni a modell mögött álló történeten.
A SAB Goblin Mavraken valóban egy 800-as méretű modell, de inkább mondjuk úgy, hogy ez egy nyújtott, sztreccs 700-as. Mert az. Egy Kraken és egy Maverick együttese a helikoptert, a végeredmény pedig egy Kraken 800-as méretben.
Ha ez eddig nem volt egyértelmű, ez nem egy új, hivatalos modell a SAB-től. Huszti István fejéből pattant ki az ötlet, a SAB modellek keresztkompatibilitásának köszönhetően pedig a kihívás nem volt olyan nehéz, mint amilyennek tűnt. De van egy csavar a történetben, és ez adja a név középső részét: Mav-ra-ken. Valójában ez a név egy szójáték. Egyrészt egyesíti a donorok neveit, amiben még a Raw is szerepel, másrészt arra utal, hogy a Mavra került a Ken :) Fordítva lenne logikusabb: Krararick - csak az nem hangzik olyan jól.
De miért van ott a "Raw"? István kifejtette, hogy a donor egy Kraken V1 volt, ami egyfajta hiba is volt, mindamellett a projekt szépsége is lett. Nem olyan nehéz összerakni egy 700S-t és egy Mavericket, mert az utóbbi modellnek ugyanaz a szíjfeszítője és hajtóműháza, mint a Mavericknek, ebből következően még a Maverick farokszíja is tökéletesen passzol. De a Kraken V1 más: van egy másodlagos tengely a farokszíjhoz, ezért az a szíj rövidebb kell legyen. Ráadásul a szíjfeszítő nem része a Krakennek. Ez az oka, hogy a Goblin Raw került a gépebe - egy újabb extra csavarral: a szíjvezető görgő egy szélesebb profilú Align TB70 görgő.
A modellt nevezhetjük „Frankenstein teremtményének”, vagy igazi öszvérnek, keveréknek – minden meghatározás teljesen jól írja le a helikoptert. És ugyan elsőre hülyén hangzik, de a modell működik és jól is repül. István pedig biztos benne, hogy kétféle ember lesz: aki szereti ezt a helikoptert, és aki utálja. A kettő között nem lesz átmenet.
A helikopter 1350 és 1750 fordulatok között repül, 12S konfig, elég tisztességes repülési idővel. A rotor átmérője 1798 mm, tehát egyáltalán nem kicsi.
István még a makett elkészítéséhez szükséges alkatrészlistát is megadta, ha valaki esetleg kedved szottyanna egy hasonló modellhez. De mint mondta: a Kraken 700S jobb alap, mert sokkal kevesebb váltakozásra van szükség, és a szíj akár modellboltból is jöhet - ellentétben ennek a speciális szíjával. Ha szeretnél építeni egy Mavrakent, a következő alkatrészekre lesz szükséged:
- HC616-S SAB CF tail push rod - Maverick 800
- H1419-S SAB Maverick 800 tail fin
- H1322-S SAB CF Tail Side Plate - Maverick 800
- H1418-S SAB Maverick 800 CF Tail Boom
- H1653-K SAB 3 blade Tail Rotor
- SAB-1153TBS-3ST SAB Thunderbolt 115mm Tail Blades
- FKH-8166-FBL Fun-Key RotorTech 810 FBL Blades
Ha azonban egy Kraken V1 az alap, akkor szükséged lesz egy komplett Raw szíjfeszítőre és egy Gates 2100 mm hosszú 3M-es szíjra is, de ha az alap a 700S, akkor a Maverick szíj jó lesz hozzá, valamint a szíjfeszítő sem lesz gond, mert az benne van. Minden más a Krakenből származik.
Az egész történet a fenti videóban van részletesen, erről beszélgettünk Istvánnal: Miért született meg a helikopter? Mik voltak a nehézségek és a megoldások? Hogyan repül a Mavraken? A videó videohívás alapján készült, angol felirattal azoknak, akik nem beszélnek magyarul.