Szabó Péter - pgpetike
2024. június 19.

Helifest összefoglaló: lenne min változtatni

Az elmúlt hétvége a Helifestről szólt - legalábbis a briteknél egészen biztosan. Hagyományosan ez a rendezvény a Weston Park Model Air Show keretében zajlik, ez most sem volt másképpen. Az időjárás is eléggé vegyes - hagyományosan - most se volt másképp. De sok más "már hagyomány" is, és reményeink ellenére ezek sem voltak másképp.

Helifest összefoglaló: lenne min változtatni
Kattintásra galéria nyílik

A rendezvényekre rengetegen látogatnak ki, sokan ott is kempingeznek, ami ezres nagyságrendű lakóautót, lakókocsit és sátrat jelent, na meg több ezer embert, igaz, hogy csak egy szerény töredéke érkezik a Helifestre, a többiek a másik oldalon zajló, alapvetően merevszárnyas rendezvényre kíváncsiak. Ennek köszönhetően míg azon az oldalon tömeg és tolongás van, a Helifest oldalán nem kell a jó helyekért küzdeni, de azért így is sok látogató van. Sőt, a tavalyihoz képest idén érezhetően többen voltak kíváncsiak a Helifestre.

Talán ez köszönhető annak is, hogy számos külföldi pilóta (15-en regisztráltak) jött el, hogy versenyezzen vagy bemutatózzon. Így többek között ott volt Nick Maxwell, Raquel Bellot, Marius Gehle, Luca Pescante, Henrik Clausen, Sebastian Pölmann, Jonas Schelpe, a Lipke testvérek, Robin és Pascal is. De eljött Yutao Zou az Egodrifttől, Ra Kabun, az XLPower tulajdonosa, Eric Wang a Theta Servostól. És a szokásos fő szponzorok is hozzá tették a magukét, a három fő kereskedő, az ATModels, a Hely-shop és a Midland Helicopters, valamint a helyi nagykereskedő a 360RC Technologies is beleállt a támogatásba.

A programok már csütörtökön kezdődnek, péntek a nulladik nap, de a hétvége az igazi rendezvény. Csütörtökön és pénteken több fordulóban esett az eső, így szombatra már teljesen átázott a rendezvényeknek helyet adó Weston Park, ami igazából egy mocsárrá változott. Ahol sok ember közlekedett vagy autók jártak, a fű pillanatok alatt eltűnt, és átadta a helyét a bokáig érő sárnak. A gumicsizma ismét "kötelező" tartozék lett. Hogy mennyire ázott át a terület, azt jól illusztrálja, hogy pénteken este Raquelék már a park egyetlen aszfaltozott útjáról le se mehettek az autójukkal, a lakókocsit gyalog, a sárban cuppogva tudták csak megközelíteni.

Szombaton az időjárás ismét a brit nyarat mutatta meg: esővel indult a nap, ami miatt egy órára a programokkal is le kellett állni, majd ezt követően a szél szólt bele ebbe-abba: kidöntve pár zászlót összetörve egy-két napernyőt (nem mellesleg a mi gazebonkat, ami csak azért nem repült el, mert Nick Maxwell pont ott állt mellette és belekapaszkodott - ezúton is nagy köszönet a mentésért). Délutánra még kaptunk egy kis jégesőt is, igaz az csak pár percig tartott. Délelőtt a hőmérő nem kúszott 15 fok fölé, délutánra is alig érte el a 20 fokot.

Vasárnapra azonban sokkal szebb lett az idő, néhányszor ugyan befelhősödött, de sem eső, sem jelentősebb szél nem zavarta meg a rendezvényt. A hőmérő is elérte a 18-20 fokot és az ki is tartott egész nap. A terület állapotán viszont a korábbi napok esőmennyisége matt ez már nem sokat segített. 

A Helifest keretein belül a hagyományos Sport, Inters és Pro repülések mellett idén bemutatkozott az International Masters versenye is. A rettenetes időjárás és a sok repülés ellenére igazán sok törés nem volt, de kettő mindenképpen említést érdemel: Ivan Adams kontra Charlie Keeble és a Fisher család törései. Mindkettő ütközés következménye.

Az első esetben igazából egyik gép sem sérült végzetesen, Charlie megúszta némi lapátsérüléssel, Ivannak viszont eltűnt az egyik leszállótalpa, és a függőleges stabilizátor is három darabba tört, de mindkét gép végigrepülte a bemutatót és relatív egy darabban ért földet.

A második esetben már nem egészen így alakultak a dolgok, Dave és Summer Fisher repültek bemutatót, amikor a levegőben ütköztek. Dave gépe relatív megúszta az esetet itt is, mindössze a lapát sérült kisebb mértékben, a lánya, Summer azonban már nem volt ennyire szerencsés: elvesztette a Goblin farkát, így bepörgött. A pörgésnek a repülési zóna közepén levő három fa egyike vetett véget, azt a gépet a fa koronájából kellett leszedni. Dave nyerte a megtisztelő feladatot.

Három repülés is megérdemli, hogy külön kiemeljük: Nick Maxwell bemutatói hatalmas érdeklődést kaptak, Nick ugyanis rendszeresen blade stop rotával zárta az XLPoweres bemutatókat, amikor a gép olyan magasságokba ment, hogy kihívás volt látni. A másik ilyen Ra Kabun, az XLPower tulajdonosának repülése volt. Látszik, hogy Ra Kabun maga is pro pilóta, ugyan nem olyan gyorsat, de rendkívül látványosat repült nekünk Nick Maxwell Nimbus helikopterével.

A harmadik repülés természetesen Marius Gehle repülése, aki igen bevállalósan és valódi Pro pilótaként repült, amivel el is nyerte a rendezvény "legszórakoztatóbb repülés" díját. 

A versenyek eredménye

Sport

  1. Gary Fosdike
  2. Mike Revuke
  3. Mickey Bing

Inters

  1. Benjamin Britton
  2. Andy Bennett
  3. John West
  4. Peter Gray
  5. Matthew Pressey
  6. Bill Gwinnett
  7. Mick Johnson

Pro

  1. Stu Smith
  2. Duncan Osbourn
  3. Aaron Cole
  4. Ethan Williams
  5. Callum Henson
  6. George Isaacs
  7. Tom Ralph
  8. Hamish Morley
  9. Dave Fisher
  10. Connor Sloan
  11. James Carter
  12. John Nobbs
  13. Adam turner
  14. Ben Thornley
  15. Summer Fisher
  16. Charlie Keeble

International Masters

  1. Nick Maxwell
  2. Robin Lipke
  3. Luca Pescante
  4. Henrik Clausen
  5. Marius Gehle
  6. Pascal Lipke
  7. Sebastian Pöllmann
  8. Jonas Schelpe

Hagyományok - túl sok dologban

A Helifest sok szempontból hagyományos, jól bejáratott rendezvény. Alaővetően a 3D/F3N repülésre épül, így innen a scale és a klasszikus F3C hiányoznak - vagyis inkább nincsenek jelen, mert a Helifest nem az utóbbi ágakról szól. Ez egyeseknek nem tetszik, de ezen lehet vitatkozni.

Azonban a valódi gondokat - amik a Weston Park Model Air Show kezében vannak - Mick a Heli Shed csatornán ebben a videóban igen jól foglalta össze, nehéz lenne vele vitatkozni (a videó angol nyelvű)

Két problémát azonban nagyon jól lát, míg az időjárás következtében történő átszervezés szükségességéről lehet vitatkozni.

Sajnos hagyomány, hogy a wc-kérdés a Helifesten és az Air Show teljes területén a legalapvetőbb elvárásokat sem közelíti meg. Az állapotok balkániaknak sem mondhatók: nincs elég mobil wc, rendszeres a sorban állás. Ami pedig azok állapotát illeti: nehéz lenne szavakkal leírni. Már szombat délelőtt botrányosak voltak, vasárnapra kicsit javult a helyzet, de ez annak is köszönhető, hogy vasárnap kevesebben vannak. Igencsak vonzó alternatíva a természet lágy ölén könnyíteni magunkon - még komolyabb ügyekben is. És ez az állapot sajnos szintén hagyományosnak mondható, de idén még a szokottnál is rosszabb volt.

A másik dolog a rendezvényen tapasztalható büfé és egyéb árak. Az még csak-csak elmegy, hogy a napijegy 25 font (11 750 Ft, bár elővételben csak 20 font), a teljes hétvégére szóló belépő 50 font (23 500 Ft, elővételben csak 40 font), ha fun-fly-ban repülnél vagy versenyzel, akkor 65 (egy laza 30 000 Ft, ez csak elővételben megy), de Magyarországon már TV hír lenne az a szintű szabadrablás, ami a Weston Parkban zajlik. Talán nem véletlen, hogy azért nem álltak a sorok sehol sem - a többezer ember ellenére. Hogy az egyszerű tea 3,50 (1600 Ft) fontba kerül, a kávé 4,50 (2100 Ft), a hot-dogért 7 fontot (3300 Ft), a fagyiért 6-ot (2800 Ft), a csoffadt hamburgerért 9-10 fontot (4200-4700 Ft) kérnek, kiverte a biztosítékot még az angoloknál is.

Az már külön vicc, hogy kettő, azaz kettő kiskanál volt kirakva a tea és a kávé felkeveréséhez és a cukor kiméréséhez, amik egy víznek gúnyolt lében áztak. Ezekkel merhette ki, majd kavargathatta fel mindenki magának a cukrot. Az ÁNTSZ két kilométeres távolságból záratta volna be a helyet.

A Helifest felett álló Weston Park Model Air Show sosem volt olcsó, de idén ez minden elképzelhető határon túl ment. És tényleg a rengeteg gyerek, család és látogató ellenére nem voltak sorok egyetlen büfénél vagy fagyis kocsinál sem. Csak az vásárolt, akinek nagyon-nagyon kellett. 

A rendezésnek ezeken a "hagyományokon" igazán változtatni kellene, mert előbb-utóbb az egész visszaüt - még az angoloknál is, pedig nekik igen magasan van az ingerküszöbük.

Ami a Helifest oldal szervezését és Jason Platts, Grant Cooper (főrendezők) munkáját illeti, sok kifogásunk nem lehet. A rendezvény - ha az időjárás engedi - nem ül le, flottul megy, érdekes és szórakoztató. A Weston Park oldalán is szépen mennek az egyes programok, bár a két pálya elég messze van egymástól (15 perc séta), mondhatni sok vizet egyik sem zavar a másiknak. A Helifest oldalán kapnak helyet az FPV drónosok is, ennek hátulütője, hogy a korábbi öt starthely helyett csak három áll rendelkezésre a fun-fly blokkokban, de ha már unod a heliket, akkor lehet nézni drónversenyt is. Ha meg az is unalmas, akkor a három kereskedő sátraiban komplett boltok üzemelnek, így akár be is vásárolhatsz alkatrészből, vagy megveheted a következő modelledet is.

Helifest összefoglaló: lenne min változtatni