Super Huey bevetésen - Goosky E2
Abban a szerencsében volt részünk, hogy kaptunk a Goosky-tól egy ilyen scale modellt. Mostanra elegendő tapasztalatunk van ahhoz, hogy a lehető legtöbbet elmondjuk erről a modellről. Így aztán kiderül, hogy ez a modell tényleg olyan jó-e, mint mondják. Ez a sztori nem lesz rövid.
Amikor a helikopter megjelent, minden influencer teletömte a hálót a kötelező "ez a legjobb modell"-lel, amíg meg nem kapta a következő "legjobb modellt". Nem akartunk beállni a sorba, hanem valódi véleményeket és benyomásokat szerettünk volna megosztani a helikopterrel kapcsolatban, úgyhogy tessék. Mivel én magam is RC heli rajongó vagyok, a scale helikopterek érzékeny pontom - szeretem a helikoptereket, és nem csak a teljesítményt, hanem a komplexitásukat, a megjelenésüket és a képességeiket. És mielőtt megkérdeznéd; igen, a Goosky E2 háton is tud repülni... ahogy egy Lamborghini tud lakókocsit vontatni: igen tud, csak nevetségesen néz ki. Téma lezárva.
A scale modellezés az RC helikopterrepülés egy másik formája. Rengeteg pénzre, még több időre van szükség egy megfelelő modell elkészítéséhez. Szenvedély kell ahhoz, hogy beletedd a szíved, és olyan modellt építs, amely nagyon valósághűnek tűnik. Aztán meg kell tanulnod repülni vele méghozzá scale heli stílusban. Nos, a Goosky E2 ebből a szempontból egy kompromisszum: nem kell idő – hacsak... de erről majd később. Mindazonáltal lesz egy semi scale modelled, amely elég jó ahhoz, hogy teljesítse a scale modellezéses elvárásokat. Úgy repül, mint az igazi – ha nem használod a beépített stabilizátort. És úgy repül, mint egy 3D helikopter, mivel a forgószárny baéra forog. Ez nem tűnik fontosnak, de ha tapasztalt RC helipilóta vagy, akkor az lesz: minden erő fordítva jelentkezik a jól ismert érzésekhez képest. Gyakorlás nélkül nem tudsz szépen fordulni, és az első felszállás ritka f..sul néz majd ki. Ez azért van, mert automatikusan mindent rossz irányba kompenzálsz. Kell egy kis idő, mire megszokod.
De ha egyszer megszoktad, gyönyörűen kezes, kikapcsolódó modell lesz. A négylapátos rotorfej nagyon stabil érzést nyújt, finom és mégis nagyon közvetlen reakciókkal. A farok teljesítménye rendkívül jó, nincs csóválás, nem remeg. De ha korábban nem volt direkt drive farokkal rendelkező helid, akkor a farokrotor különböző fordulatszámai által keltett zaj az elején furcsa lehet. Ez teljesen normális. Ne felejtsük el, hogy a sárkányban egy módosított S2 van, de ez a helikopter majdnem kétszer olyan nehéz, mint az S2, ezt figyelembe kell venni repülés közben: nem fog olyan hirtelen reagálni a kollektívre, mint a sokkal könnyebb S2. Ez egy scale modell, repülj vele úgy. Még akkor is, ha valódi 3D-t is tud repülni: akár tic-tocot is.
Ez a heli tényleg nincs alulmotorzva. A 60%-os gáz képes felemelni és tartani a magasságot, ez az erő elegendő a lassú repüléshez és a sima manőverekhez. Körülbelül 80% biztosítja az elegendő teljesítményt a gyorsabb repüléshez és szép manőverekhez, 95% pedig a kihozza a vadállatot. A szervók precízek, az FBL tudása ugyanaz, mint az S2-ben (vagy akár az S1-ben?), így a teljeskörű 3D-s képességek a rendszer részét képezik. A bluetooth modul nem része a csomagnak, de a mobilalkalmazáson keresztüli finomhangoláshoz szükséges lesz. A többi Goosky modellhez használt BT modul kompatibilis, nincs szükség hackelésre. Egy dologra viszont vigyázni kell: a csatlakozók csak a forrasztva vannak az alaplapon, tehát nagyon óvatosnak kell lenni, nem lehetetlen letörni őket.
A modell csak semi scale modell, erős kompromisszumokkal. Szépen meg lett csinálva, elég részletes, bár nem teljesen kidolgozott. Például az ablakok nem átlátszóak, csak szimuláltak. Ennek oka van. Először is: nincs szükség részletgazdag belső tér kialakításra, és ami még fontosabb: ettől a modell erős, így nem olyan könnyű törni vagy megrepeszteni. Bár vannak olyan külső részek, amelyek letörhetnek. Szerencsére ez nem egy "egyszer az életben kapható" modell, így minden alkatrész megvásárolható a megbízható modellboltokban. És ezek az alkatrészek nem túl drágák. A teljes scale sárkány, beleértve a leszállótalpat, a rakétablokkokat, kábelvágókat, antennákat és így tovább, körülbelül 37-38 ezer forintot tesz ki a brit és európai boltokban, így nem anyagi csőd, ha ezek sérülnek. És darabonként is megvásárolhatók egy-két ezresért.
Mi az előnye?
Ezzel lehet egy szép scale modelled minőségi elektronikával és megfelelő vázzal anélkül, hogy mindent neked kellene összerakni. És tényleg biztosítja a scale érzést. Ha ez mégsem elég, akkor a heli egy tökéletes alap a még jobbá - szebbé - fejlesztéshez. Az egyetlen hátránya a méret: 1:35, ezért a további részletek hozzáadása nagyon pepecselős munka, rengeteg türelemmel - és sok káromkodással (ha soha nem káromkodtál még a makettezés/modellezés során, akkor nem vagy igazi modellező).
A mi modellünk már kicsit átalakított. És ez az a pont, amikor az elején említett "nem kell idő" értelmét veszti. Ebben az esetben kell. Valódi világítást kapott a saját fényvezérlő rendszerünkkel, ami éppen fejlesztés alatt áll. Mivel a heli kicsi, a nagyobb vagy akár kisebb szabványos ledek nem jöhettek szóba, és az SMD ledek vezetékekre forrasztása nem éppen egyszerű feladat. A 608-as méretű ledeknek csak az előkészítése nagyjából 30 percet vett igénybe egyenként. De az eredmény nagyon kielégítő. A törzshöz használt műanyag – a tippem szerint – ugyanaz az ABS anyag, mint aamit a maketteknél használnak, tehát ugyanazokkal a szerszámokkal és ugyanolyan erőfeszítéssel és technikával alakítható és vágható, mint a makettek, ez nem jelent kihívást – ha van makettezős tapasztalatod. A ledek bekábelezése sem olyan nehéz, a sárkány hátulja szinte üres, így bőven van hely a világításvezérlőnek és az összes csatlakozónak, vezetéknek és mindennek.
Az igazi probléma a ledek vezérlése és táplálása volt: ebben a modellnek az S.BUS-kompatibilitásának köszönhetően nem volt nagy gond külön csatornát szerezni a vevőtől, viszont az FBL 300mA-t tud leadni a vevőnek és a fényvezérlőnek, így nem volt lehetőség a világítást abból az irányból táplálni. Minden egyes led akár 20 mA-t is felvehet, és ha csak 10 mA-rel számolunk ledenként, akkor is 12 led van ebben a modellben, tehát elég valós a a határ túllépésének kockázata, ami kinyírhatja az FBL vezérlőt, ezért olyan eszközt kellett építeni, amely képes a világítást közvetlenül az akkumulátorról működtetni, miközben azokat továbbra is az adóról vezérelhetjük. De ez egy másik történet, ha érdekel, szólj, beszélhetünk bővebben a Lightray rendszerről.
És az átalakítás még nincs készen: egy kis koszolás a következő lépés.
Reklám kontra valóság
Azt mondják a Goosky E2 akár 15 percet is képes repülni. Nos, a modell Goosky 3S1P 1300 mAh-s akkumulátorral érkezik, ami nagyjából kétszer akkora, mint az S2 akkumulátora. És igen, tartós. Őszintén szólva nem akartuk kinyírni az akkumulátort, így nem tudjuk megerősíteni a hivatalos repülési időt, de ideális esetben ez abszolút lehetségesnek tűnik. A reálisabb idő finom, lassú repüléssel körülbelül 10-11 perc, 60%-os gázzal. Az akkumulátor ebben az esetben 10 perc elteltével sem süllyed 3,8 alá cellánként – ennél a modellnél nincs telemetria, következésképpen jobb valós idejű adatot nem tudunk produkálni. Ha nagy teljesítménen hatalmas áramfelvételű manőverekkel repülsz, az 5-6 perces repülési idő sokkal reálisabb - hacsak nem akarod túlmeríteni az akkumulátort.
Két dolgot kell megemlíteni a negatívumként. A lapátok festése nagyon érzékeny, könnyen karcolódnak. A másik negatívum, és ez az egyetlen igazi: A szállítódoboz nem olyan, mint ahogyan más Goosky modelleknél megszoktuk. Ez a helikopter nem fér bele legalább két lapát és a faroklapátok levétele nélkül. Ez nem lenne probléma, de kint a mezőn, amikor fel akarjuk tenni a lapátokat, ez a lépés legalább olyan idegölő, mint egy új 3D-s manőver először élőben. Ha a csavar vagy az anya leesik a fűbe, az többet nincs. Igen, a szállítódobozdoboz messze nem ideális. Láttam néhány hekkelést a habszivacs szállítódoboz kivágásával, és akkor csak egy lapátot kell levenni, de akkor is: ez durva és még mindig nem ideális megoldás. Amikor a helit magammal viszem a repülőtérre, már nem használom a dobozt - azt a dobozt csak akkor használjuk, ha távolabbra utazunk a helivel. Egy komplett eljárást kellett kidolgozni ahhoz, hogy ne ejthessek semmit a fűbe: a heli nem hagyja el az autó csomagtartóját, amíg teljesen össze nem áll.
Ha repülésről van szó: ez a heli egy jól viselkedő darab - főleg stabilizátorral. Ajánlanám kezdő modellnek a Goosky E2-t? Igen is meg nem is. Igen, mert modellként mindent tud, ami ahhoz kell, hogy egy barátságos kezdő modell legyen, és nem, mert túl szép ahhoz, hogy törjön - az első modellnek egy egyszerű, mondjuk 3D helikopternek kell lennie.
És ha törik: látszólag rengeteg csavar van a sárkányban, de a vázat mindkét oldalon csak négy tartja, a többi a scale sárkányt fogja össze, és csak a farkát rögzíti. A szétszedés a csavarok száma miatt időigényes, de egyáltalán nem nehéz, így a karbantartás sem olyan problémás. A befogók linkjei nem állíthatók, ez nem lesz probléma. A pótalkatrészek megfizethetőek, ahogy korábban említettem, még a scale elemek sem drágák.
Mi a helyzet az árával?
Igen, a Goosky E2 Super Huey nem olcsó, bár nem is kiemelkedően drága. A Goosky E2 ára teljesen ésszerű, mert nem szabad elfelejteni: ez nem egy olcsó játék, ez egy igazi RC helikopter minőségi és megbízható alkatrészekkel. Ahol szükséges karbon alkatrészek vannak, sok alumínium alkatrész van beépítve, és van egy megfelelő FBL vezérlő. Ez a helikopter nem kerül pillanatok alatt a szemetesbe csak azért, mert egy szervó egy széllökéstől vagy egy szimpla ránézéstől elszáll, nem esik le az égből csak azért, mert egy alkatrész elpusztul – legalábbis ez nagyon nem valószínű.
Ez egy játék?
Határozottan nem. Sem az árát, sem a képességeit, sem az erejét, sem a szabályozást tekintve nem az. Ez a helikopter egy igazi RC helikopter. Az 560 grammos felszálló tömeg sokkal több, mint a legtöbb országban a játék megengedett határértéke, és ez Magyarországon is igaz. A lapátok fordulatszáma nagyon magas, akár súlyos sérüléseket és károkat is okozhatnak, a Goosky E2-t nem szabad játéknak tekinteni. Ez egy professzionális RC helikopter, scale kivitelben.
És igen, a Goosky E2 legyen a flotta tagja, ha szereted a scale helikoptereket. Nem ő lesz a legizgalmasabb modell a 3D-s repülés szempontjából, de ez lesz a legérdekesebb modell a kívülállók számára, meg amikor villantani akarsz. Nem hiszed el? Próbáld ki: rakd ki a legdrágább és legnagyobb modelljeit és a Goosky E2-t a kívülállóknak, és mindannyian a Super Huey-t akarják látni repülés közben, nem pedig a nagyokat. Ez is valódi tapasztalat.