Szabó, Péter - pgpetike
2019. március 26., kedd

Nitrós vagy Elektromos
Melyiket válasszuk?

Ez egy végtelen vita: nitrós vagy elektromos. Mindkettőnek vannak rajongói, de - mint mindig ebben a hobbiban - nincs egyértelmű válasz. Rossz hír, hogy ennek az oldalnak az elolvasása után sem lesz. De megpróbálunk segíteni, hogy segítsünk a döntésben.

Nitrós vagy Elektromos

Az elektromos technika rengeteget fejlődött az utóbbi években, sokkal könnyebb volt döntés hozni a múltban. Nagy általánosságban a két technika hasonló teljesítményt nyújt ma, de részleteiben teljesen különböznek egymástól.

Ez nem kérdéses kisebb méretben, csupán azért, mert nincs az elektromos motornak alternativája. De 600-as vagy annol nagyobb osztályokban a kérdés nyitva áll. Melyiket válasszuk? Nos, ez számos feltételtől függ.

Az elektromos helikopterek egyszerűbbek a technológia miatt. Nincs kuplung, nincs ötödik szervó, csak egy szabályzó és a motor. Viszont ezek az alkatrészek jó minőségben igen drágák. Mindennek a végén a költségek hasonkóak lesznek, mint a nitrósnál, függően a személyes preferenciáktól és - természetesen - a pénztárcától.

Kevesebb választási lehetőség van a motork terén nitro esetében, de éppen ezért nehezebb rossz döntést hozni. Mindegyik jól tervezett és minőségi motor. Még a gázszervó sem lehet probléma. A modellek száma alacsonyabb, mivel nem minden modell elérhető nitrós változatban.

Nagy kérdés: különbségek a repülés közbeni viselkedésben

Az elektromos helikopterek repülnek, ahogy repülnek - gondolnád. De számít, hogy hol élsz a bolygón. Az egyenlítőhöz közelebb szerencsés vagy, nincsenek problémák. De ahogy a pólusok felé közeledsz, a kérdés már nem annyira egyszerű. Az akkumulátorok hidegben lustává válnak, leginkább télen. Ha mínuszokban akasrz repülni, a hó felett, nos, nem csak az ujjajid lesznek a probléma. Az akkumulátorok képtelenek ugyanazt a teljesítményt nyújtani, amikor hidegek. Amikor kisebb helikopterrel repülsz, ez nem nagy ügy, beteheted a kabátod belső zsebébe a következő pakkot, mialatt repülsz az előzővel, és az eléggé felmelegszik a következő felszállásra. De képzeld ez el két nagy 5000 mAh 6 cellás pakkal, leginkább egy tálcán: na az nem túl kényelmes a repüléshez, vagy még az ott álláshoz sem. B opció: tedd be az autóba, és indítsd be a motort, hogy melegen tartsa az autót. Megoldható, ha a pálya mellett parkolsz, különben az akkumulátorok melegítése probléma marad.

Ha nincs lehetőség az akkumulátorok előmelegítésére, akkor a start első fele nyolcasrepülés lesz. Aztán a maradék idő a tiéd - többé-kevésbé. Szintén probléma: nem lehet kesztyűben repülni - próbáltam, nem tudtam. De az ujjajid fáznak. Lehetetlen az időt végigrepülni 5°C-os hőmérséklet alatt. Egy start olyan 3-4 perc hosszú, aztán le kell szállnod, amíg képes vagy rá. Vagyis élvezheted a repülést egy egész percig.

Viszont a nitrós helikopterek. A tél és a hideg a legjobb nekik. A levegő elég sűrű, több oxigén jut a motorba a ugyanolyan beszívás alatt, és kevesebb üzemanyag kell a kenéshez. Mi több, a motor hideg marad. A heli erős és energikus lesz a repüls alatt, élvezheted 3-4 percig az ujjajidtól függően. A tél a legjobb időszak a nitrósnak. 

Ez a különbség az ellenkezőjére fordul a nyár folyamán, a motort időről időre ellenőrizni kell a túlhevülés megelőzése érdekében. És kevesebb oxigén jut a motorba. Még így is ellentétesen viselkednek. Az elektromos erőteljesebb a start elején, aztán ahogy az akkumulátorok merülnek, a helikopter gyengébbé válik. A több erőt igénylő manőverek a start elején jobban repülhetők.

A nitrós az elején kevésbé erőteljes. Aztán ahogy az üzemanyag fogy, több levegő jut a mutorba. A görbe meglehetősen lapos, így ugyanazokat a manővereket repülheted a start teljes időtartama alatt, bár a helikopter a start vége felé kicsit erősebb, de ez a változás nem olyan jelentős, mint az elektromosoknál.

Az elektromosnál az akksiknak feltöltve kell lenniük. Tudnod kell, hogy repülni fogsz, aztán órákat tölthetsz a töltögetéssel. A nitróssal kell egy (vagy kettő) fedélzeti akkumulátor, aztán tankot felölteni, és repülésre kész. Nem szükséges komoly tervezés. Viszont a nap végén az elektromos hazamegy és kész. Próübáld megtenni mindezt egy nitróssal: mindent olaj borít, különösen egy erős 3D-t követően, a helikoptert le kell takarítani.

Az ár szintén fontos

Csak egy mítosz, hogy ha megvannak az akkumulátoraid, nincsenek repülési költségek. Minden akkumulátor egy bizonyos ideig működik, vagy egy bizonyos számú töltési ciklust tud megtenni. Ez a szám nagyjából 100. Ha szerencsés vagy és jó akkumulátoraid vannak, akkor ez közelít a 200-hoz, de néha az olcsó kék, lila, sárga akkumulátorok még 30-at se élnek túl. A költséged az akkumulátor ára osztva a megtett startok számával. A nitró kiszámítása egyszerűbb: ennyi ment el, ennyi a költség. De sajnos ez a szám magasabb lesz, mint az előző. A nitró drágább, mint az elektromos. Hogy mennyivel drágább, az függ az országtól, ahol élsz, a helyi adóktól és áraktól, de a nitró mindenhol jóval drágább.

És az érzés?

Ez abszolút szubjektív. Igazán ajánlom, hogy hallgasd meg Bert Kammerer és Kyle Stacy élő pdcastját, amit 2018. június 8-án vettek fel, ás ahol ez kérdés volt szintén. és a srácok elég jól kibeszélték. Imádom a nitró illatát, imádom a hangját. Rajongok a természetéért. És ez az, ahogy egy helikopternek repülnie kell. De amikor a pnztárcám a kezembe kerül: az elektromos győz.