XLPower Protos 380
Építési tapasztalatok
Köszönhetően az XLPowernek és Ra Kabunnak - ahogy korábban megígérte - kaptunk tőle egy új XLPower Protos 380 kitet. Első lépésként a kitből összeraktuk a helikoptert, úgy ahogy a dobozban van, csak hogy lássuk, hogyan néz ki, mire lesz szükségönk a befejetéshez és így tovább.
Az angol nyelvű doboznyitós videót már korábban feltöltöttük, a ToncsiRC sorozat része lett, a két segítségem nyitotta ki a dobozt. Egyszerű, de szép csomagolás, semmi szükségtelen, ami drágíthatná a készletet kizárólag a villantás kedvéért. És utasítás sincs.
Most már jellemző, hogy a doboz az utasítást nem tartalmazza, mivel az elérhető a gyártó weboldalán. Ennek két előnye van az ő szempontjukból: A készlet gyártása olcsóbb, mivel nincs nyomtatási költség, és ha valami nincs rendben az utasítással, könnyebb javítani. A mi szempontunkból: kell egy számítógép vagy egy tablet, hogy megnyithassuk, de ha valaki nyomtatva szeretné, akkor annak egészségére: nyomtassa ki a PDF-et. A gyártó által nyomtatott utasítással a készlet drágább lenne, különösen azért, mert az új modellek gyártási mennyisége manapság nem túl magas.
A leírás egyszerű, nem túl komplikált, könnyen követhető, viszont feltételezi, hogy minden összetevő megvan, ami a helikopter építéséhez kell. De ha soha nem láttál még ilyen helikoptert korábban, és nem mertél kérdezni, nem tudod kitalálni, hogy pontosan milyen komponensek szükségesek, mivel az nincs felsorolva sem a leírásban, sem az XLPowernél, sem a kereskedőknél. Oké, tudod, hogy kell motor, szabályzó, lapátok, akksik, szervók. De melyik méret, milyen technikai adatok? Íme egy kis összefoglaló:
- 3× mikroszervó, például Align DS450 vagy hasonló, Savöx SH-0257, GDW DS290MG
- 1× farokszervó mikro méretben ismét, például Align DS455
- 1× szabályzó - ez egy kicsit nehezebb, viszont a fizikai méretek korlátozottak - az opciók: 50-60A, 6S mint a Hobbywing Platinum V4 60A vagy Align BL50X. Például a Castle Creation Edge 60A nem fér be, mivel túl széles, a Protos 380-ban a szabályzó helye 37 × 26mm és nagyjából 70mm hosszú.
- 1× pár 380mm rotorlapát, mint a Rotor Tech vagy Align
- 1× motor - a mi esetünkben ez az Egodrift Tengu 3220 900kV 6S motor lesz, de rajtad áll, valami hasonló szükséges
- Aztán kellenek még akkumulátorok: 1400-1800mAh 6S1P és én minimum 30-40C-t ajánlanék.
- És természetesen FBL és vevő, ha az FBL nem működik vevőként a te esetedben.
Természetesen a szerszámok, rádióadó, egyéb cuccok nincsenek itt felsorolva, ezek nyilvánvalóan kellenek.
Így lesz helikopter a készletből
A helikopter építése szintén nem túl komplikált, nincsenek trükkös részek egyáltalán, viszont jobb duplán ellenőrizni az egyes oldalakat és darabokat, mint összerakni őket, aztán szétszedni az egészet. Párszor megtörtént velünk. De két gyerek: Antónia a maga 9 (és Dániel a maga 3) évével megértettek mindent és össze tudták rakni. Csak akkor kellett segítenem, amikor több izomerő kellett néha - mint a csapágysor esetében a farokbefogóknál vagy a szíjfeszítés alkalmával.
A Protos 380 négy olyan elemmel rendelkezik, amiket szimpla tüskék tartanak össze. Egy kissé kétségesnek tartom, hogy túl sokáig tartanának, de az igaz, hogy az összenyomásukhoz szükséges volt némi "őserő". A leírás nem írt elő pillanatragasztót.
Az egész folyamat a motor és a főtengely blokk körül kezdődik. Egyszerű, egyértelmű munkafolyamat, semmi trükkös, semmi, ami zavarba ejtő lenne - egészen a rotorfejig. A karok az agyon kissé több figyelmet igényelnek, mivel könnyű őket fordítva felrakni. A rotoragy csúnyának néz ki, egészen addig, amíg fel nem kerül, amikor a karok és a befogók is felszerelésre kerültek, az egész egy szép de egyszerű rotorfejjé válik.
És a farokcső befogó: végre egy helikopter, ahol a szíj feszítése nem versenyfutás az idővel a menetrögzítő miatt - nincs menetrögzítő. A hosszú csavarok önzáró anyákba csavarodnak, rengeteg idő van a befejezésre, az újraigazításra és annyiszor, ahányszor csak kell.
A motor még nem érkezett meg (még megrendelve sincs), de a fő szív már a helikopterben van. Az oka: később nehezebb berakni, könnyebbnek találtam így, mint a főfogast ki- és betenni. Még így is, hogy a leírás az elején írja a motor beépítését, egyáltalán nem tűnik agyműtétnek ezt utólag megcsinálni, minden csavar elérhető még most is, amikor az egész készlet már egyben van.
Az FBL elektronikának egy valóban nagy és szép tálcája van alul. Először kicsit ijesztő volt, hogy a tálca a talajjal nem párhuzamos, de ha közelebbről megnézzük a helikoptert, a főtengely is dől előre, abszolút derékszögben vannak, az FBL elektronika teljesen jó lesz ott. A szabályzó helye nem extrém nagy, viszont az így védett a törésekkel szemben.
Toncsi eddig minden lépést pontosan megértett - beleértve a rotorbefogókat is. Minden precízen van legyártva, nem tapasztaltunk egyetlen rést vagy illesztési problémát sem. Meglepő, hogy a leírás látszólag műanyag alkatrészekbe menő csavarok esetén is menetrögzítő használatát írja. De amikor közelebbről megnézzük, látszik, hogy a menet belül fém - bízz a leírásban. Mint a szervókeretek esetében: Majdnem leállítottam a Toncsit, amikor egy csepp menetrögzítőt rakott a csavarra, aztán megmutatta nekem a leírást, majd az alkatrészt magát is és voilá: fém menet volt belül.
A farok szintén nagyon egyszerű. De egy dolog ott nem olyan tipikus a modellhelikoptereknél. A faroktengely és az orsó a tengelyen nem egy integrált alkatrész, különálló komponensek, és egy pici fém tüske zárja őket. Ez az a rész a leírásban, ami egy kicsit bonyolultabb, valódi figyelmet igényel, különben többször lehet az egész farokblokkot szétszedni, ahogy ez velünk történt. Kifelejtettük a perselyt, és amikor észrevettük, már a függőleges uszony is fent volt. Puff neki, lehetett mindent szétszedni megint. Egy jó tanács: Ezen állás előtt ne feszítsd meg a szíjat, különben nagyon nehéz összerakni a farokblokkot. A leírás erről sehol nem ír, de ez nyilvánvaló, ha már egyszer építettél helikoptert.
A farok-állásszögvezérlő felrakása a farokblokkon akár a papírhajtogatás, meg kell találni a megfelelő szöget, és akkor bekattan a helyére külön erő nélkül is. Kattintsd be az egyik végét a lyukba aztán húzd a másik felét be a farokcső irányából inkább, mint befelé nyomkodd. Kívülről nem fog bemenni a helyére. Úgy általában a farok a legbonyolultabb rész, van pár trükkösebb pont, vagy könnyű hibázni. Mint a farokbefogók esetén: nagyon szorosak, amikor a csapágyak mennek be, így végül úgy döntöttem, hogy a befogókat az agyon széthúzom. Két csavarhúzót raktam a befogókon a lapátcsavarok furataiba, és így szét tudtam őket húzni, minden bekattant a helyére.
A vezérlőkarok perselyei szintén odafigyelést igényelnek. A vékony gallér megy a befogó és a kar közé. És ha ez nem elég, könnyű az egész farokrotort fordítva felrakni, és akkor veszed ezt észre, amikor a lapátokat akarod feltenni. Hirtelen az anya megy előre, a csavar hátra. Mielőtt mindent összeraksz ellenőrizd az összes elemet és a helyzetüket. De amikor elértél ide, a komplett váz készen van.
Az utolsó lépés a kabin. És ez az a pont, ahol végzetes hibát lehet elkövetni - egyszer. Ez a kit nem szuperdrága és valamit valamiért. A kabin nem a klasszikus üvegszálas kabin, műanyagból van. Még mindig nem rossz, de a karcolásokra érzékenyebb, mint a lakkozott üvegszálasok. Éppen ezért van egy vékony karcolásvédő fólia rajta, akár egy új mobil kijelzőjén vagy egy távirányítón. Az egyetlen gond: semmi nem figyelmeztet, hogy az ott egy védelem és olyan tökéletes, hogy a kabin részének látszik. Ha egyszer felraktad a matricát, nem lehet azt eltávolítani, a matricának vége.
Ezek után komolyan kell vegyem a lányunk örök érvényű kívánságát:
vagy egy figyelmeztető címkét a fólián, ami azt mondja: matrica és repülés előtt eltávolítani. Ez az egyetlen kritikus pont, amit mi tapasztaltunk. És most rendelhetünk egy kabint csak a matrica miatt. Ha csak egy dolgot tanácsolhatnék az XLPowernek, akkor az ez lenne.
A Protos 380-ról
Az XLPower Protos 380 azt adja, amit ígér: egy jól megtervezett alsó-középméretű helikoptert. Könnyű megépíteni, könnyű javítani, érthető a koncepciója. Ajánlom kezdőknek is. Igen, akár első helikopternek is. A mérete pont jó a kezdőknek. De ideális szórakozni, könnyebb manőverek gyakorlásához, amikor a tömeg nem lényeges, mivel a helikopter éppen csak egy kiló felett van.
Nem hinném, hogy ez a legjobb modell a piroflip megtanulására mivel túl könnyű - még mindíg a sokkal nagyobb heli javasolt ahhoz - de a Protos 380 ideális az alapok, az orientáció, az első manőverek, de még a flipek és a tic-toc megtanulására is. És olcsó repülni vele. Egy jó akksipakk olyan 16000 Ft körül van, egy repülés ára nagyjából 100 Ft lesz, ha nincs törés. De törések vannak. Szerencsére a törés sem a világvége, mivel az alkatrészek szintén megfizethetőek, még egy nagyobb törés sem lesz több, mint 35-40 ezer. A méretei miatt nem túl ijesztő, de stabil, ami fontos egy olyan kezdőnek, aki csak most kezdett bele a hobbiba.
A legtöbb pilóta Align modellekkel kezdett, ezért mondom, az XLPower Protos 380 a hagyományos 450-es és az 500-as Align modellek között van a méret tekintetében, de közelebb áll az 500-ashoz, mint a 450-eshez. Pontosan ugyanaz az osztály, mint a 470-es. Ha kezdő vagy és nem érted a méretezést, ne érezd magad rosszul, ez a cikk elmagyarázza (angol nyelvű).
Nem hinném, hogy lehetne jó helikoptert még egyszerűbbnek megcsinálni. Nincsenek szükségtelen elemek, nincsenek trükkös részek, minden a cél érdekében lett tervezve. És mindennek van értelme már az elején is. A mezei funkcionalitás maga lett beletervezve ebbe a helikopterbe. Nem volt olyan érzésem, mint az előző helikopterünk esetén: ez nem fog működni. Minden működni akar, akár a svájci óra. És a puritán megvalósításának nincsenek hátulütői és az látszik az árcédulán is. Nem extrém olcsó, de ez a kit valóban megéri az árát.
A következő lépések
Az XLPower Protos 380-asunk váza kész, de nincs benne elektronika. Először látni akartam, mi fér bele és hogyan, mielőtt szükségtelenül rendelnék és ok nélkül jó sokat költenék. Például miniszervót rendeltem volna a farokra, ha másképpen csináltam volna, de a miniszervó nem menne fel ezekre a tartókra.
A helikopterben egy Egodrift Tengu 3220 900kV motor lesz. A pár napja bejelentett XLPower 3215 is jó opció lenne, mivel 30%-kal olcsóbb, mint a nagytestvér és azt a motort is az Egodrift gyártja csak XLPower OEM változatban. Viszont csak most jelentették be, többet kellene várni. És a Tengu az eredeti Egodrift.
Sokkal kevésbé vagyok biztos a szabályzó kérdésében. A győztes a Hobbywing Platinum V4 60LV lehet, mivel a keretbe hibátlanul befér és azt csinálja, ami nekünk kell. Bár pár egyéb változatot is kiértékelünk, például a Kontronik, Scorpion szabályzókat. A CC Edge 60 kiesett: túl széles.
A szervók tekintetében vagyok a legkevésbé biztos, mert számos jó opció létezik hasonló árfekvésben. Még az Align megfelelő szervói is játszanak. Nagyon jó tapasztalataim voltak az évek alatt velük. De a GDW és a KST valamint pár más cég is kínál jó variációkat. Ez lesz a legnehezebb része.
Az FBL sem eldöntött még, Mikado VBar vagy Microbeast a legvalószínűbb jelöltek mostanra, de ha a Toncsi (a lányom) szereti, ahogy a helikopter repül, akkor VBar Neo-ra lesz továbbfejlesztve, hogy kompatibilis legyen a VControl rádiójával.
Rotor Tech 380 lapátok kerülnek fel a Protos 380-ra a jelenlegi tervek szerint.
Az utolsó kérdés az akkumulátor. Nem kétséges mi végeztünk az olcsó akksikkal, ahogy mennek ki, megbízhatóbb, minőségi márkákra váltunk. Az olcsó akkumulátorok igazán drágák, ugyanis sokkal rövidebb ideig működnek, mint a drága, minőségi darabok. A ManiaX kínál nagyon jó pakkokat ehhez a helikopterhez, a 6S1P 1800mAh ideálisnak látszik mind a méretében, mind a súlyában. És akár 5C-vel is tölthetők, 9 amper mehet bele, 10-15 perc a teljes töltés. 3 pakk és egész nap repülhetünk megállás nélkül.
Amikor ezek mind megérkeztek és beépítésre kerültek, a helikopter repülni fog és mi meg egy újabb tapasztalatokról szóló riporttal jelentkezünk.
Maradj velünk...