Szabó Péter - pgpetike
2021. január 6., szerda
Ez az oldal személyes véleményt, spekulációt tartalmaz. Elképzelhető, hogy a tartalom nem egyezik meg az érintettek véleményével, illetve tárgyi tévedésben van, vagy rossz következtetést von le.

MyDroneSpace - az alkalmazás
Ez az alkalmazás kell a modellrepüléshez?

A Légiközlekedésről szóló törvény módosítása hatályba lépett, de ez a cikk most nem erről szól, hanem arról az alkalmazásról, amelyről vélelmezhető, hogy kötelező lesz a használata: ez a MyDroneSpace, a HungaroControl által kiadott mobil applikáció. Lesznek ugyan jogi kérdéseink is, de alapvetően magára a programra, annak is az Androidos verziójára fókuszáltunk.

MyDroneSpace - az alkalmazás
MyDroneSpace / kattintásra galéria nyílik...

A HungaroControl által kiadott MyDroneSpace alkalmazás belső GYIK szekciója alapján (ennek a jogszabályi hátterével eddig nem találkozunk) ez az alkalmazás kötelező (lesz) a magyarországi UAS műveletek mindegyikéhez. Tehát tetszik vagy nem, valószínűleg használni kell.

Első és logfontosabb dolog: nem használhatatlan, bár vannak vele kisebb-nagyobb problémák, és pár helyen nem teljesen magától értetődő, hogyan is kellene használni. Mindenesetre egy félórás játék alapján azért ki lehet találni, hogyan működik, és akkor már nem olyan bonyolult.  Ebből is kitűnik, hogy egy használati utasítás (help) nagyon hiányzik az applikációból.

A telepítése normál esetben nem bonyolult, bár telepítenünk kell még egy GoodID programot is, erről azonban majd később. Viszont ha a Google-fiók nem magyarországi honosságú, akkor a MyDroneSpace alkalmazás még a keresési eredmények között sem jelenik meg, de egészen biztosan nem telepíthető, ami a szabályok ismeretében nem túl előnyös, mert így kizárja az összes külföldi pilótát a magyar repülésből. Mindenesetre az egyik kevésbé használt és egyik országhoz sem kapcsolódó Google-fiókunkkal az alkalmazás végül telepítésre került. Vicces módon ez a fiók a telepítés után már nem kellett, a brit fiókkal az alkalmazás éppúgy elindul és használható, mint a magyarral.

Első indításkor el kell(ene) olvasni egy elég hosszú jogi szöveget. Ezt követően lehet regisztrálni. Ekkor lesz szükségünk a GoodID alkalmazásra, amely a személyazonosító iratainkat képes tárolni, ebben egyet meg kell adni (például személyi igazolvány vagy útlevél). Itt kell megadni a személyes adataink közül a nevünkön felül a telefonszámunkat (amelynek valósnak kell lennie, mert az applikáció ellenőrzi), az e-mail címünket (amely szintén ellenőrzésre kerül), illetve a lakcímünket is. Külföldi pilóta esetén jó hír, hogy a GoodID elfogadja a külföldi telefonszámot és a külföldi lakcímet is. A MyDroneSpace ezeket az adatokat használja a pilóta azonosítására. A MyDroneSpace-ben már csak egy jelszót kell megadni, és már be is lehet jelentkezni.

A program tulajdonképpen egy lényeges képernyőből áll, amit nagy részben egy Google műholdkép tölt ki, középen pedig a saját helyzetünk látható, ahol az alap repülést már fel is ajánlja a program. Ez egy 500m sugarú kör, amely 120 méteres magasságig "foglalja" be a területet. Az adatok bizonyos keretek között módosíthatók, bár nem minden egyértelmű. Például meg kell adni a drónt, amivel repülünk. Ezeket a drónokat külön listában szerkeszthetjük, de ezek csak egyszerű szövegmezők. Na hogy ide mit kell írni, az nem világos. Én mindenesetre a saját brit Operator ID-m raktam bele, mert minden modellünknek ez az azonosítója (ez a brit szabályozás), így nem kell azzal küzdjünk, hogy mikor melyik modell repül. De persze lehet, hogy rosszul csináltam.

A műveleti kategória és a repülés célja mezők nem jelenthetnek problémát annak, aki ismeri a jogszabályokat, és a műveleti kategóriában kis segítséget nyújtanak a jogi üzenetek is, amik a választásnak megfelelően jelennek meg. 

De aztán jön a repüléssel érintett terület kijelölése. A síkidom alakja lehet kör (ez egyszerű), sokszög vagy folyósó. Az utóbbi kettőt beállítani a fő képernyőn lehet, de a módosító vezérlőket (a kis narancssárga körök) elég nehéz eltalálni és megfogni, a kör esetében erre legalább nincs szükség. A többi mező magától értetődő, kitöltésük nem igényel különösebb magyarázatot.

Ha kijelöltük a repülést, el kellene indítani. Na itt elakadtam egy kicsit... A nagy narancssárga "Repüléssel érintett" feliratot kell megnyomni a kezdéshez. Ekkor az alkalmazás eldönti, hogy repülhetünk-e és ha igen, indítja az órát, a kijelölt terület pedig "zöldbe" fordul. A repülést a "Repülés befejezése" gombbal lehet lemondani.

De mi van az NDZ (No Drone Zone) légterekkel?

Ha a kijelölésünk piros zónát érint, az alkalmazás nem engedi a repülést elindítani. Ez bizony sok modellrepülőtérnek rossz hír, mert jó pár beleseik ezekbe a zónáka. Például az M3 Scania vagy Mátyásföld a Budapest CTR NDZ légtérben van, vagyis ott nem lehet repülni, az alkalmazás nem is engedi a repülést. Viszont a sok IV. osztályú repülőtér közelében a kijelölést és az indítást megengedi az applikáció, így például a Heliwood helyszíne, a halászteleki területünk továbbra is üzemelhet, az alkalmazásban sikerült gond nélkül kijelölni.

Kipróbáltam egy olyan területet is, ahol nem szoktunk repülni, de elvileg nem lehetetlen, viszont belelóg a Százhalombattai Olajfinomító korlátozott légterébe. Itt a program figyelmeztet, hogy további engedélyek kellenek, eldönthetjük, hogy az engedélyek megvannak és repülünk, vagy mégsem indítjuk el az órát.

Halásztelekre visszatérve: a repülési zóna közel van a lakott terület széléhez, bár a program nem kezeli ezeket a területeket légtér-köteles zónaként, azért "jobb a békesség" alapon, kör alakú helyett egy sokszögű területet jelöltem ki, ami a lakott területbe nem lóg bele. Igen, ki lehet jelölni egészen jól, de ha véletlenül eggyel több pontot adtunk hozzá a sokszöghöz, arra nem sikerült rájönni, hogy azt hogyan lehet eltávolítani. 

Egyébként a fő képernyőn van még három gomb. Az elsővel pontos GPS koordinátát lehet megadni, a másodikkal az aktuális földrajzi helyünkre lehet a térképet és a kijelölést tenni, míg a képernyő jobb szélén levő gomb a kijelölést az éppen a középpontban levő terület közepére teszi. A repülés kezdetét is lehet előre ütemezni, így mind a későbbi helyszínt, mind az időpontot beállíthatjuk otthon, aztán már csak ki kell menni.

A programban van repülési lista is, ahol az egyes korábbi repüléseink egyedi azonosítóval is lekérdezhetők. És bizony itt látszik, hogy mi értelme van az Operator ID-nak a drón megjelölésénél. Ha például van négy helim, amivel kimegyek repülni, és mindnek egyedi azonosítója van, a foglalásokat mindegyikre külön-külön meg kellene csinálni (?). Ha azonban egy ID alatt repülnek, akkor ez az egész nem gond.

A Profil menü

Itt igazából két dolgot lehet megadni, a másik két menü-elemnek (a GYIK-nak és a Visszajelzés küldése menünek) nem itt lenne a helye - véleményem alapján. A másik kettő a jelszóváltás (ami egyértelmű) és a pilótaengedély száma (ami nem). Utóbbinál nincsen semmilyen támogató információ arról, hogy oda mit kellene írni, így én a saját brit Flyer ID-mat adtam meg. Ez ugyebár csak akkor van, ha valaki a brit CAA kompetencia vizsgát megcsinálta, de pontosan ezt a minősítést várják el a jövőben Magyarországon is. A program mindenesetre elfogadta. 

Értékelés

Ha a jogszabályi háttér úgy támogatja az alkalmazást, ahogy az most van, akkor nem lesz nagy gond az átlagos modellrepülés a jövőben sem - leszámítva az NDZ légtereket, amikbe jó pár mai modellezőhely is beleesik. Alapjában véve a koncepció jó, az alkalmazás (legalábbis meleg szobában, nem remegő kézzel) használható, még ha nem is hibamentes. Egy alkalommal sikerült olyan hibát előhozni, amin csak az újraindítás segített. Egy elutasított repülést követően az új helyszínen hiába váltottam repülés terület kijelölést körről sokszögűre vagy folyósóra, az a fő képernyőn megmaradt kör alakúnak. Ezen a helyzeten csak az újraindítás segített. Ennek ellenére a program maga (2.11.20-as verzió) egészen jól vizsgázott. Nagyon reméljük, hogy túlbonyolított jogszabályok nem írják felül azt a koncepciót, amit a program képvisel.

Végre először láttuk leírva az alkalmazásban, legalábbis az ahhoz tartozó GYIK (Gyakran Ismételt Kérdések) részben, hogy egy EU-s regisztráció elegendő az egész Európai Unióban és ezt az EU-s direktívákra hivatkozva írták le. Vagyis ha van például egy német sikeres vizsga és regisztráció, NINCS SZÜKSÉG magyarra - legalábbis a program ezen leírása szerint. Sajnálatos módon arra vonatkozóan semmilyen utalást nem találtam, hogy a Brexit a brit regisztrációt hogyan érinti, bár feltételezzük, hogy ahogy a jogosítványok, az EASA EU szabályozások és az Egyesült Királyság repülési szabályai kölcsönös elismerés alá esnek, úgy ezen regisztrációra is vonatkozik a kölcsönösség - de ismétlem, ennek leírt nyomát sem a brit, sem az EU oldalon eddig nem találtuk. A többi EU-s ország esetében azonban a helyzet jogszabályi alapon fennáll.

Elsőre azért elég ijesztő volt, hogy a program magyarul indult el és nem találtunk benne olyan opciót, amivel nyelvet lehetne váltani, de leteszteltük: ha a telefon például angolra van állítva, akkor az alkalmazás is angolul megy. Ez jó, csak akkor ezt a területi telepítési korlátozást kellene a Google Play Store-ban megszüntetni.

Ha egy külföldi pilóta Magyarországra látogat, és leküzdi a telepítési akadályokat, akkor igazából egy kb 10 perces adminisztrációt követően saját honos azonsítójával máris jogszerűen repülhet Magyarországon - még egyszer: amennyiben a jogszabályok ezt az alkalmazást támogatva készülnek el.

Ami ugyanakkor jó lenne, ha lenne

Először is végre egy tiszta jogszabályi környezet, amely ezt a szoftvert tekinti alapnak és egyértelműen nem bonyolítaná tovább az életünket, mert az EU-s előírások minden aspektusát a program teljesíti

A programból hiányzik egy használati utasítás vagy help, ami leírná érthetően azokat a dolgokat, amiket most kikísérleteztünk. Egyébként a GYIK weboldal egy kissé kusza, lehetne egyértelműbb is. Igaz ez mondjuk a MyDroneSpace applikációban a Profil menüre is, a GYIK (FAQ) és a visszajelzés menüknek semmi keresnivalójuk itt, mi több, a kijelentkezést is ide sikerült berakni. 

Az se lenne elvetendő, ha mondjuk a repülési területet el lehetne menteni, és nem kellene minden alkalommal újra beállítani. Ez a sokszöges területek esetén kifejezetten hasznos lenne.

Az sem világos, hogy hogyan kellene eljárni egy modellrepülőtéren, ahol mondjuk 8-10 pilóta repül egymás után ugyanazon a helyszínen több helivel. Ilyenkor mindenkinek egyedileg le kell jelentenie a repülést?

Minket heliseket nem érint, de nem látunk semmiféle lehetőséget arra (ideértve a jogszabályi hátteret sem), hogy mondjuk hogyan lehet azokat a repülési műveleteket végrehajtani, amik magasabb repülési magasságot igényelnek, például a vitorlázók nem biztos hogy beleférnek a 400 lábas plafonba. De ez mondjuk nem a mi szakterületünk, de a szigorú 400 lábat (120m) kicsit erősnek érezzük.

Alapvetően kár lenne leírni a programot, csak azon kell szurkolni, hogy a szabályok fedésben álljanak a program működésével és akkor olyan nagy baj nem lesz.

MyDroneSpace - az alkalmazás

  • Ez nem jött be
  • Regisztráció
  • Személyes iratok
  • GoodID profil felület
  • Egy kör alakú kijelölés
  • Sokszög alakú kijelölés
  • Folyósó alakú kijelölés
  • Éppen repülünk
  • Budapest CTR - No Drone Zone
  • Újabb NDZ
  • Budapest CTR - NDZ
  • Ez egy korlátozott légtér
  • A repülési adatok megadása
  • Légtér kijelölés a Tököli Repülőtér mellett
  • Halásztelek - a Heliwood helyszíne
  • Repülés beállítása
  • A repülési listám